Ga naar inhoud

Harde schijf doet het niet meer na stroomuitval


Aanbevolen berichten

Door kortsluiting (keuken wordt verbouwd) viel laatst de stroom uit terwijl de computer aan stond (die van mij en die van m'n moeder). Bij het opnieuw opstarten werkte mijn computer weer gewoon maar bij die van mijn moeder wordt de harde schijf niet meer herkend. Als ik IDE HDD auto detection doe in het BIOS wordt de harde schijf soms herkend maar met de verkeerde grootte. Het ligt niet aan de IDE kabel want de cd-rom (slave) wordt wel herkend en met een andere ide kabel doet de HD het nog steeds niet. De HD is een Western Digital Caviar 20GB van ongeveer 1,5 jaar oud. De spanning, temperatuur, e.d. staan niet in het BIOS (te oud?) dus ik weet niet of daar iets mis mee is. Kan dit gebeurt zijn door de kortsluiting? En wat kan ik hier aan doen? Groeten Dumky
Link naar reactie
Je kan inderdaad last gehad hebben van pieken op het net. Vreemd dat alleen je hd het heeft begeven. Zat hij op dezelfde groep als de keuken? Aarde had dit denk ik niet voorkomen. Met een aardlek in de meterkast zou dit op zich niet voor mogen komen. Aarde voorkomt volgens mij alleen ten dele dat jijzelf deel gaat maken van de stroomkring als jij spanningvoerende delen aan zou raken. Zonder aarde ben jij in principe de aardekabel. De kring zoekt via de aarde een weg naar de meterkast en dan heb je dus een kring. Dat is qua veiligheid op zich geen overbodige luxe. Veel contacten zijn niet meer voorzien van randaarde. De aardlek reageert volgens mij altijd als er een stroomkring via de aarde ontstaat. Modems kunnen ook gevoelig zijn voor het ontbreken van randaarde. Lopen ze terug naar 50% van de snelheid. Ik heb een stekkerdoos gekocht met een zekering voor het geval dat. (Bij de Hema voor weinig geld te krijgen). Er zijn ook wat duurdere die ook de lagere pieken uitfilteren. Ook de telefoonkabel zou je eigenlijk moeten zekeren. Ze verkopen tegenwoordig ook stekkerdozen waar je naast je voeding ook je ISDN kabel kan beveiligen (bijv. Praxis). Kost wel 60 Euro.
Link naar reactie
[quote:b5d9222431="atmaram"]Veel contacten zijn niet meer voorzien van randaarde. [/quote:b5d9222431] Tegenwoordig juist wel weer, want het is in nieuwere huizen [b:b5d9222431]verplicht[/b:b5d9222431] om [b:b5d9222431]overal[/b:b5d9222431] randaarde aan te leggen, dus niet alleen maar in keuken en badkamer bijvoorbeeld.
Link naar reactie
[quote:5de6e33563="atmaram"]Je kan inderdaad last gehad hebben van pieken op het net. Vreemd dat alleen je hd het heeft begeven. Zat hij op dezelfde groep als de keuken? Aarde had dit denk ik niet voorkomen. Met een aardlek in de meterkast zou dit op zich niet voor mogen komen. Aarde voorkomt volgens mij alleen ten dele dat jijzelf deel gaat maken van de stroomkring als jij spanningvoerende delen aan zou raken. Zonder aarde ben jij in principe de aardekabel. De kring zoekt via de aarde een weg naar de meterkast en dan heb je dus een kring. Dat is qua veiligheid op zich geen overbodige luxe. Veel contacten zijn niet meer voorzien van randaarde. De aardlek reageert volgens mij altijd als er een stroomkring via de aarde ontstaat. Modems kunnen ook gevoelig zijn voor het ontbreken van randaarde. Lopen ze terug naar 50% van de snelheid. Ik heb een stekkerdoos gekocht met een zekering voor het geval dat. (Bij de Hema voor weinig geld te krijgen). Er zijn ook wat duurdere die ook de lagere pieken uitfilteren. Ook de telefoonkabel zou je eigenlijk moeten zekeren. Ze verkopen tegenwoordig ook stekkerdozen waar je naast je voeding ook je ISDN kabel kan beveiligen (bijv. Praxis). Kost wel 60 Euro.[/quote:5de6e33563]Afgezien van de noodzaak van aarden, zie eerdere discussie die ik niet opnieuw wil voeren, denk ik zeker niet dat dit probleem met het wel of niet aarden heeft te maken, maar inderdaad eerder met een spanningspiek. Daar doet een aardlekschakelaar niets aan. Als die uitschakelt, is die piek toch al geweest. Zo'n piek is sneller dan welke aardlekschakelaar ook. Aardlekschakelaars voorkomen alleen verder gevaar voor personen en verdere schade door aardstromen. Beveiligen tegen spanningspieken doe je met een overspanningsafleider, en dat is iets volkomen anders. Helaas worden deze begrippen hier een beetje doorelkaar gehaald. Spanningspieken hebben behalve bij blikseminslag doorgaans weinig energie, en zijn te vergelijken met een gevoelige tik die je kunt krijgen door statische electriciteit. Genoeg echter om gevoelige electronica om zeep te kunnen helpen. Maar door die lage energie ook vrij gemakkelijk af te leiden, zonder dat er iets uitschakelt. Dit staat geheel los van de noodzaak van aarding om de al genoemde technische noodzaak van aarden, zoals elimineren van spanningsverschillen als je meerdere PC's met elkaar verbindt. Daar doet een aardlekschakelaar of een smeltpatroontje in een stekkerblok natuurlijk niets toe of af. Overigens is het een misverstand te denken dat de aanwezigheid van een aardlekschakelaar je onslaat van de verplichting tot het hebben van stopcontacten met randaarde. In keuken en bijkeuken blijft het absolute noodzaak voor wasmachine, koelkast etc. Het is zelfs zo, dat voor die groepen een aardlekschakelaar van 30 mA te gevoelig is. Deze groepen zijn dan gewoon enkel met een zekering beveiligd, of daarnaast met een aparte aardlekschakelaar van 0,5 A. Jan de Boer
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...