Ga naar inhoud

Welk merk is die digitale camera bij Aldi nu weer ?


Aanbevolen berichten

// Alipapa Dat wij als 'amateurs' het verschil tussen een superdure & een gewone goede lens niet zien wil ik nog wel snappen. Een professional kijkt ten slotte heel anders naar dit soort dingen. Soortgelijke verhalen zijn er ook in de HiFi/Audio-wereld. Aan de andere kant ... als die lens van dermate slechte kwaliteit is dat je nauwelijks voordeel hebt van die 4 mega-pixels ... dan kan IMHO een wat ouder model van een 'echt' merk net zo goed zijn. Aan de andere kant uit de documentatie op de site begrijp ik dat alle instellingen via het lcd-display gebeuren terwijl je via de lens (dus tijdens het fotograferen!) niks kunt zien. Zelfs het 'auto-focus'-lampje lijkt niet zichtbaar te zijn. Dat alleen al wekt bij mij de indruk dat de camera an sich niet zo heel handig is bij normaal gebruik. Als je dat nog combineert met niet al te handige & stabiele drivers/utilities ... :( Eerlijk gezegd vind ik het echte linke aan deze Aldi-camera dat je geen mogelijkheid hebt om het te vergelijken met andere types in dezelfde prijs/kwaliteit klasse.
Link naar reactie
[quote:9692b9f2a6="Alipapa"]Kort samengevat, wij zullen nooit het verschil tussen een opname met een echt heel goeie lens en een iets minder goede zien. Tirion: Directeur Haagse fotovakschool en afgestudeerd in Berlijn en wereldbekend vanwege zijn lenzentest.[/quote:9692b9f2a6] Hmm, ik zal niet in alle gevallen tot die 'wij' gerekend willen worden. In het algemeen denk ik dat je vrij goed zit. Nu wil het geval dat mijn broer en ikzelf met Pasen een aantal foto's hebben gemaakt van een paasvuur en de mensen en kinderen die er bij aanwezig waren. Mijn broer had zijn nieuwe Olympus bij zich, ik mijn Canon camera. Gisteravond zijn foto's gezien en die kunnen vergelijken met de mijne. Ik heb gelijk de kwaliteit van zijn fotograaf kunnen beoordelen. Dat laatste was best wel schrikken. Mijn eerste indruk was nog onscherper dan de Hema ... de kleuren wel redelijk okay. Maar dat was niet het onderwerp. Wat opviel was dat de vlammen door mijn toestel beter tot hun recht kwamen. Bij het fotograferen van landschappen maar op zich ook wel bij wat meer dichtbij foto's is een slechte lens vrij snel te herkennen. Meestal is er wat mis met de kleuren. Wat soms ook goed te zien is (afhankelijk van het gefotografeerde onderwerp) is de vervorming die in een deel van de foto aanwezig is. Meestal heel goed te zien als er een lijnpatroon wordt gefotografeerd.
Link naar reactie
kwesteiv an die aldi camera's blijf ervan weg, niet alleen de lens is rommel ook het ccd is rommel, waardoor je snel heel veel ruis hebt, ook met langere sluitertijden een hoop dodo of/en hot pixels, volgens mij als je een foto van een goede 2mpixel camera naast die viermpixel camera van de aldi legt zie je gewqoon geen verschil. kwestie van lenzen, kwaliteit is het belangerijkst en dit niet alleen van scherpte, zo heb je heel scherpe lenzen maar vanhet minste dat je iets of wat tegenlicht hebt enorme lensflare, ook chromatische aberatie doet zich heel veel voor bij goedkopere lenzen, ook de lichtsterkte is heel belangrijk. nu op de gemiddelde digitale toestellen zitten over het algemeen wel treffelijke lenzen maar echt goede lenzen vind je toch maar alleen op de echte fotomerken zoals bv canon, nikon, ....
Link naar reactie
Wat een berg kritiek! Wat je bij Aldi koopt is altijd eerste kwaliteit. Ik heb er een PC gekocht, een laptop, etc. Allemaal topkwaliteit. En als er dan eens een keer iets mee is, kun je terugvallen op een voortreffelijke service. (heb ik zelf ervaren!). Voor die prijs koop je nergens een camera die zelfs maar in de buurt komt! Ze hebben er maar een paar, dus je moet er snel bij zijn!
Link naar reactie
[quote:f660531498="Henk Bakker"]Wat een berg kritiek! Wat je bij Aldi koopt is altijd eerste kwaliteit. Ik heb er een PC gekocht, een laptop, etc. Allemaal topkwaliteit. En als er dan eens een keer iets mee is, kun je terugvallen op een voortreffelijke service. (heb ik zelf ervaren!). Voor die prijs koop je nergens een camera die zelfs maar in de buurt komt! Ze hebben er maar een paar, dus je moet er snel bij zijn![/quote:f660531498] Heb je aandelen in Aldi ofzo? ;) Ik heb ooit via via een Medion DVD speler gehad, maar dat ding kreeg na 3 maanden al last met het lezen van DVD's en was ontzettend traag verder. Ding zelf zag er trouwens nog wel redelijk uit, maar die afstandsbediening was kwaliteit Yoko/Supertech/Trust/(vul nog maar wat in). [quote:f660531498] Alipapa geeft hierboven aan het daar niet mee eens te zijn, maar als je de test van de de 4mp-trustcamera in de C!T van verleden maand (qua prijs/specificatie denk ik toch redelijk vergelijkbaar met skanhex?) leest, zie je dat de matige kwaliteit ook uit de tests blijft. [/quote:f660531498] Die 4MP camera's van Trust zijn sowieso al naaierij. Zit gewoon een 2MP (oid) CCD chip in en ze gebruiken interpolatie om de foto op te blazen naar 4MP, wat dus lijdt tot een ongelovelijk verlies van kwaliteit.
Link naar reactie
[quote:786a3f0e78="Henk Bakker"]Wat een berg kritiek! Wat je bij Aldi koopt is altijd eerste kwaliteit. Ik heb er een PC gekocht, een laptop, etc. Allemaal topkwaliteit. [/quote:786a3f0e78] Of de lens goed is of niet, dat weet ik niet. Het is niet de eerste keer dat de (Medion) camera onderwerp van gesprek was, dus bij wegblijven van echte kritiek, is mijn voorzichtige conclusie dat het wel goed zit met die camera. De meeste waarde hecht ik toch aan de echte gebruikers van die camera, tja, en die heb ik nog niet gezien.
Link naar reactie
[quote:bf18aba281="Hans.Vosman"]De meeste waarde hecht ik toch aan de echte gebruikers van die camera, tja, en die heb ik nog niet gezien.[/quote:bf18aba281] Dit soort budgetcamera's wordt toch vaak gekocht door mensen die voor het eerst een digitale camera kopen. Dus die hebben vaak geen vergelijk wat nou goed is. Over die trust heb ik ook mensen horen zeggen dat het een topcamera is terwijl dit uit eerdergenoemde test wel anders blijkt. Om definitief uitsluitsel te krijgen, zou een dergelijke camera eens door een computerblad moeten worden meegenomen in een vergelijkende test met enkele merkcamera's. Helaas testen de meeste bladen geen producten van Aldi/Lidl, omdat de acties voorbij zijn voor het blad in de winkel ligt.
Link naar reactie
Computers - randapparatuur - (video- en digitale-)camera`s bij een supermarkt !? Goedkoop ! [i:33cd91aafd]Ja precies...[/i:33cd91aafd] (Waarschijnlijke) kwaliteit ! [i:33cd91aafd]Eerst zien, dan NIET meer geloven...[/i:33cd91aafd] `t is allemaal onzin vind ik als je dit soort spullen bij een Lidl of Aldi of welke Supermarkt dan ook koopt. Het ziet er allemaal leuk en aantrekkelijk uit, mede door de prijs. Maar waarom vraagt toch nooit iemand zich af waarom het zo goedkoop is ? Er zit nooit van zn leven een 'A-merk' in. Is dit wel zo dan is het 'outlet rotzooi'. ( met andere woorden afgekeurd op kwaliteits redenen door fabrikant ). Verder kun je over de garantie bepalingen twisten, maar dit doen we nu niet. Als je nu inderdaad voor het eerst zo`n apparaat koopt, dan laat je je denk ik altijd informeren door de mensen die in de bepaalde winkels werken. Laat je dit ook doen door de mensen ( vakkenvullers ) van een Supermarkt !? Heheheheh, das net zoiets als F1-les krijgen van iemand die nog nooit van zn leven op iets anders heeft gereden dan een Paard !!! Verder is het zo dat er duidelijke ( bewezen door mijzelf ) kwaliteits verschillen zijn tussen een 'dure' camera van bijv. Nikkon en een MerkX camera van de Lidl. Terwijl beide dezelfde oogenschijnlijke features en statistics hadden ! leg me dat eens uit dan ! Wel of geen 'goede' lens, wel of geen 4Mpixel, het feit blijft dat je, in mijn ogen, beter wat meer geld uit kan geven aan een ECHTE ! Loop er dus gewoon met een rotgang voorbij, en GEEF de mensen geld om hem NIET te kopen...
Link naar reactie
[quote:8bfba45360="PS"]Dit soort budgetcamera's wordt toch vaak gekocht door mensen die voor het eerst een digitale camera kopen. Dus die hebben vaak geen vergelijk wat nou goed is. Over die trust heb ik ook mensen horen zeggen dat het een topcamera is terwijl dit uit eerdergenoemde test wel anders blijkt. [/quote:8bfba45360] Een ander punt is dat als je met iets wilt beginnen, ergens moet beginnen. Kijkend naar de mogelijkheden lijkt het me een goede start. Bij een definitieve beslissing is praktisch gebruik het belangrijkste. Slechte foto's door een slechte lens is niet praktisch, maar ik kan me haast niet voorstellen dat zo'n toestel dan no verkocht wordt. Men zou ermee terug komen, en dat wil een verkoper niet. Voor mezelf belangrijk: ik wil niet na een 1 uur de batterijen al vervangen als ik gewoon een dagje wil fotograferen. De Canon die ik heb, heeft een accu. Ik was vrij sceptisch over de beloofde gebruiksduur. Mijn conclusie is nu dat ik zo'n 150 tot 200 foto's kan maken (daarbij wordt het display veel gebruikt, verder geregeld flitsen maar overdag dus slechts zeer beperkt).
Link naar reactie
ik zeg niet dat de aldi pc's rommel zijn, integendeel, maar die trust camera's zijn gewoon overdreven rommel, die medion camera's zijn al niet veel beter. er is hier inderdaad bergen kritiek en dat is niet zomaar en ook niet op de aldi want bv de aldi pc is hier op dit forum niet afgebroken, integendeel.
Link naar reactie
[quote:914f4c9b91="rombaft"] er is hier inderdaad bergen kritiek en dat is niet zomaar en ook niet op de aldi want bv de aldi pc is hier op dit forum niet afgebroken, integendeel.[/quote:914f4c9b91] Daar ben ik het 100% mee eens. Het grote verschil tussen die camera en een PC van de aldi, is dat je gewoon ziet wat voor onderdelen er in zo'n PC zitten en je dus exact weet wat je voor je geld krijgt. Ze mogen dan wel de naam medion op de doos plakken, maar dat zegt niks, belangrijker zijn de (merk)onderdelen die er in zitten. Bij die camera weet je totaal niet wat je ervan kan verwachten, zeker als blijkt dat het een model van het merk Skanhex (???) is. Als er in de advertentie had gestaan dat het een omgestickerde canon was geweest of dat er een Carl Zeiss-lens inzit, dan had je geweten wat je kreeg voor je geld.
Link naar reactie
Inderdaad, de Aldi PC`s worden hier niet afgebroken maar we hebben hier gelukkig ook een forum die computertechnisch gezien niet worden geremd door gebrek aan kennis, zij hebben geleerd dat er achter hun horizon nog zo veel onbekends is en praten niet zo makkelijk meer ~onbevangen~ over over deze zaken. Terug naar de dig camera lenzen, bijna alle camera`s hebben een mechanische zoomfunctie, iets wat in principe het slechtste ( sorry, minst goede) van alle lenssoorten is, de allergoedkoopste dig camera`s zonder mechanische zoomfunctie hebben relatief gezien eigenlijk de beste lenzen omdat een lens nu eenmaal voor EEN brandpunt optimaal is te fabriceren. Een gewone gangbare kameralens kan bij alle lensopeningen (diafragma`s) een puntje van een/duizendste F weergeven,F is de brandpuntafstand van de lens. De gangbare lenzen hebben een brandpunt van 40-60 mm, zij kunnen op een foto dus onvervormd een puntje van +/_ 0,05 mm weergeven, de puntjes op het scherm waar iedereen nu naar kijkt is ....... ! Digitale camera`s hebben geen diafragma, alleen het uitzoomen veroorzaakt een soort diafragma effect, de lenzen hoeven kwalitatief niet zo erg goed te zijn als klassieke camera lenzen omdat zij maar omstreeks EEN diafragma optimaal hoeven te presteren.
Link naar reactie
[quote:2e7c63392b]Hoe ze het zo goedkoop kunnen maken weet ik niet maar het is gewoon goed. Heb ervaring![/quote:2e7c63392b] Ik heb ook ervaring. Slechte helaas... :x Ten eerste heb ik een computer van de Aldi in huis. Slecht ding: loopt zelfs onder Win2000 en Linux nog vast en maakt heel veel lawaai. Ten tweede heb ik een joystick van Aldi. Dat ding is zo moeilijk af te stellen, het duurt eeuwen voordat hij stil staat. En ook heb ik de digitale camera van Aldi. De voorganger van deze weliswaar, maar die heeft dezelfde technische specificaties. Geen troep, maar toch best slecht. Je moet wel ongeveer 4 seconden op het knopje drukken voordat de foto is gemaakt, en daarna nog eens 4 seconden wachten op het resultaat. De pc-link werkt ook niet altijd goed. En of de zelfontspanner altijd werkt moet je ook maar afwachten...
Link naar reactie
[quote:9a6306deb9]e moet wel ongeveer 4 seconden op het knopje drukken voordat de foto is gemaakt, en daarna nog eens 4 seconden wachten op het resultaat. [/quote:9a6306deb9] dus die camera heeft een shutterlag van 4 sec?????????????? of bedoel je nadat je een foto getrokken hebt dat je dan vier sec moet wachten??
Link naar reactie
[quote="m021"][quote:bec4a45419]Je moet wel ongeveer 4 seconden op het knopje drukken voordat de foto is gemaakt, en daarna nog eens 4 seconden wachten op het resultaat.[/quote:bec4a45419]Dat je 4 sec. moet wachten op het resultaat kan ik me voorstellen, maar niet dat je 4 sec. moet wachten voor de foto gemaakt wordt. Doe je toch niet iets fout?. Camera's met autofocus moeten zichzelf scherpstellen voor ze de foto schieten. Meestal moet je daartoe eerst de knop half indrukken, zodat ie kan scherpstellen. Daarna druk je door en schiet je de foto. Ik kom hierop omdat een vriendin van me een A-merk camera (Canon, Olympus?) van een €450,- had gekocht en hetzelfde "probleem" had. Die had uiteraard de handleiding niet volledig gelezen... :-?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...