Ga naar inhoud

computer hangt.... en goed ook


Aanbevolen berichten

krijg een pentium pc van een familielid onder ogen met windows me- is waarschijnlijk tijdens de afsluitprocedure uitgezet. bij het opstarten blijft nu het rode lampje van de harde schijf branden en verder komt hij niet- opstart diskette wordt dus ook niet gepakt-toetsenbord en monitor uiteraard ook niet. voedingen van de cd roms en harde schijf losgehad, evenals de kabels, en weer terug gezet, durft dat niet te doen als de computer draait. hou me aanbevolen voor enige suggestie met vriendelijke groeten nico
Link naar reactie
Hallo, Ik had met een oude PC van een kennis exact hetzelfde vorige week. Bij mij hielp het om domweg de processor even uit de socket te halen en terug te plaatsen. Wel zonder spanning natuurlijk en de- en monteer uiteraard ook de koeler. Wees voorzichtig en raak de pennetjes van de processor NIET aan!! Succes.
Link naar reactie
[quote="nicolaas"]krijg een pentium pc van een familielid onder ogen met windows me- >is waarschijnlijk tijdens de afsluitprocedure uitgezet. >bij het opstarten blijft nu het rode lampje van de harde schijf branden en verder komt hij niet- Tot waar start de pc wel op? Stopt hij op het moment dat hij Windows moet opstarten? > opstart diskette wordt dus ook niet gepakt Dat is normaal als je A:drive in het BIOS niet als 1e boot device is geselecteerd. Als je dat in het BIOS instelt, start hij dan wel op van een diskette? Zo ja, dan moet je met een opstartdiskette kunnen opstarten en de harde schijf proberen te benaderen. > -toetsenbord en monitor uiteraard ook niet Kun je dus niet in je BIOS komen en blijft het scherm volledig zwart? >voedingen van de cd roms en harde schijf losgehad, evenals de kabels, en weer terug gezet, >durft dat niet te doen als de computer draait. Heel verstandig! NOOIT aan je computer sleutelen als er spanning op staat! >hou me aanbevolen voor enige suggestie Zie hierboven. Omschrijf eens precies wat er nog wel gebeurt en probeer eens vanaf een diskette te booten. (Na in het BIOS de A: drive als 1e boot device te hebben geselecteerd). Ben
Link naar reactie
Hoor je bij het opstarten één of meerdere piepjes uit de pc speaker komen? Ieder moederbord genereert bij storingen aan één van de componenten een bijbehorende serie piepjes. Per moederbord verschilt de betekenis ervan, maar die kun je op de site van de leverancier opzoeken (beep codes). Door het verwijderen van de batterij reset je het bios naar de standaardwaarden. Als je daarin wat gewijzigd had, is die wijziging dus ongedaan gemaakt. (Het is altijd verstandig wijzigingen in het bios op te schrijven). Haal de batterij er uit en wacht een paar minuten. Stop hem daarna weer terug en start opnieuw op. Als je in de computer aan het werk gaat: - netsnoer afkoppelen; - jezelf ontladen aan bijv. de centrale verwarming. Een IC is zo opgeblazen door statische electriciteit; - Noteer waar aansluiting zitten voordat je ze loshaalt. - geheugen, insteekkaarten e.d. altijd in een antistatische zak leggen. Loop ook alle connectoren van de voeding na. Zit de aansluiting op het moederbord goed vast? Druk hem voorzichtig aan. Het kan zijn dat het een probleem met de voeding is. Daar kun je niets aan repareren. Vooral niet open maken. Voedingen kun je makkelijk (laten) vervangen. Meer kan ik even niet bedenken. Succes, Ben
Link naar reactie
Dan kan volgens mij het volgende aan de hand zijn: 1 voeding is OK, maar het moederbord krijgt geen spanning (check connector); 2 de voeding is overleden; 3 voeding is OK, maar moederbord is defect. Als 1 niks oplevert, kun je de voeding even (laten) doormeten. Als ook die OK is, dan denk ik aan 3. Dat wordt dan toch de pc dokter. Ik weet niet of je HCC lid bent, maar die hebben een contract met een bedrijf in Leiden. Hoor ik goede dingen over. Succes, Ben
Link naar reactie
Nico, Zie mijn antwoord van 05:52. Als de pc zelfs al niet aan het bios toekomt, zal het resetten daarvan inderdaad niet helpen. Ter aanvulling: Je kunt op eenvoudige wijze zien of je moederbord spanning krijgt. Start je pc op met de deksel eraf. Als de CPU fan niet gaat draaien, heeft de rest van je mobo waarschijnlijk ook geen spanning (tenzij je fan kapot is natuurlijk, maar daar ga ik niet van uit.) Ben
Link naar reactie
[quote:f0067a80df="nicolaas"]voedingen van de cd roms en harde schijf losgehad, evenals de kabels, en weer terug gezet, durft dat niet te doen als de computer draait.[/quote:f0067a80df] Wat doet de computer als de IDE kabel naar de harde schijf en CD-Rom speler niet op het moederbord zijn aangesloten? Als ik alle berichtjes wordt het me niet duidelijk of je zonder kabels wel in de Bios kan komen. Een verkeerd aangesloten kabel kan het door jou beschreven resultaat opleveren. Een heel andere oorzaak kan zijn dat het moederbord kapot is. Dat is mij ook al eens overkomen. In dat geval gaat er hooguit een lampje branden maar het systeem zal altijd dood blijven. Ik zou in ieder geval nog een Clear CMOS doen. Dan weet je dat het eventueel niet ligt aan de Bios instellingen of een van slag geraakte computer. Met meer informatie kan ik je misschien op weg helpen. Enne, de monitor en de videokaart zijn okay, neem ik aan? Dat de computer kapot is gegaan, heeft overigens niet zoveel te maken met verkeerd afsluiten van de computer. Als er iets op het punt staat kapot te gaan, dan zal dat meestal gebeuren bij het aan of uitzetten.
Link naar reactie
Heb je nu ook de processor eruit gehad? Ik lees dat nergens terug namelijk. De symptomen van de door mij genoemde PC waren precies gelijk aan die van jou! Geen BIOS en ook geen piepjes maar alleen een brandend harddisklampje wat na verloop van enige tijd uitging en wat fans waren het enige teken van leven. Mocht je dit wel hebben geprobeerd, ook zonder insteekkaarten (natuurlijk wel de videokaart en wat geheugen laten zitten), dan is inderdaad je MOBO hoogstwaarschijnlijk stuk. Neem in ieder geval wel ALTIJD alle bovenstaande voorzorgsmaatregelen in acht. Groeten.
Link naar reactie
Jonge Rot, Nico, Inderdaad, een goed tip van Jonge Rot :) . Ik heb eens wat gezocht met Google en kom deze oplossing ook elders tegen. Het blijkt dat processorpins (net als PCI kaarten) contactproblemen kunnen krijgen. Verwijderen en terugplaatsen kan dan de oplossing zijn. (weer wat geleerd) Ik vond ook nog deze - niet onbelangrijke - waarschuwing: "If you apply power to a motherboard with an Athlon or Duron processor without the CPU fan connected, even for a few seconds, you will fry it." Dus als je zo´n processor hebt: wees dan gewaarschuwd. Zorg er ook voor dat je warmtegeleidende pasta bij de hand hebt. Verwijder de oude pasta nadat je de fan hebt verwijderd en breng nieuwe aan voordat je de fan weer monteert, anders heb je na korte tijd een nog veel ernstiger storing (doorgebrande processor). Succes, Ben
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...