Ga naar inhoud

floppy drive in Aldi computer


Aanbevolen berichten

Sinds enige weken ben ik in het bezit van een Aldi (Medion) computer. EEn aardige combinatie. De huidige tendens is om geen floppy-drives meer te plaatsen. Dus ook niet in deze computer. Ik heb nieuwe floppy-drive gekocht en geplaatst. De kinderen werken op school nog veel met diskettes. De drive werkt echter niet. Het lampje blijft o.a. constant branden. Heeft iemend ervaring hiermee? Aan dezelfde snoer zit ook de DVD-brander. Moet er wellicht iets met jumpertjes gebeuren? De stekker draaien lukt niet, want het is daarvoor te kort. Wie kan helpen? Bert
Link naar reactie
[quote:a9d5b78e27="bert tammenga"]Aan dezelfde snoer zit ook de DVD-brander. Bert[/quote:a9d5b78e27]Welk snoer bedoel je? De platte kabel of de voedings kabel. Als je het over de platte kabel hebt, zit er iets goed fout. Floppy gebruikt een 36-aderige flatcable, dvd een 40 (of 80). En dat gaat dus NIET werken. Aangezien je machine zonder floppydrive komt, zal een aparte floppy kabel er wel niet bij zitten. Deze moet je dus maken/kopen.
Link naar reactie
En sluit die dan dus aan op de aansluiting voor een floppy-drive op je moederbord (en je floppy drive uiteraard). Als het lampje dan nog constant brandt, moet je de kabel aan een zijde omdraaien, maar met goed kijken zou je het in een keer foutloos moeten kunnen doen. De connector op je MOBO is waarschijnlijk een zogenaamde boxed-header met 2x18 pinnen. In een van de lange zijden zit een uitsparing. Met wat geluk zit op de connector van de floppykabel een nokje wat precies in die uitsparing past. Indien niet, geen paniek. [code:1:d55d65fff4] +-------------+ | xxxxxxxxxxx | | xxxxxxxxxxx | +----- -----+ | pin 1 [/code:1:d55d65fff4] De platte kabel heeft waarschijnlijk een rood gemarkeerde ader (als je een grijze kabel hebt), dit is ook pin 1. Indien niet, kijk dan of je een speciaal merkje ziet (vaak een driehoekje) op de connector die op de kabel zit. Deze geeft ook pin 1 aan. Dit driehoekje kan een kleur hebben maar kan ook dezelfde kleur hebben als de rest van de connector; zwart op zwart is goed te zien :cry: . En dan de andere kant. Helaas kan ik je die niet zo vertellen. Kijk eerst of de print aan de achterzijde van de floppy-drive een uitsparing heeft waar een nokje in zou kunnen passen. Zo ja, dan zit pin 1 links van deze uitsparing. Als de print deze uitsparing niet heeft, moet het (virtuele) nokje van de connector aan de andere kant (bovenzijde). Dan zit pin 1 rechts. Maar goed, zoals gezegd: als je de boel verkeerd aansluit een van beide zijden even omdraaien. PS En als op je MOBO geen boxed header zit maar gewoon 2 rijen kale pinnetjes, staat er wel ergens bij aangegeven welke pin pin 1 is.
Link naar reactie
Hartelijk bedankt voor de informatie Bert Tammenga [quote:3732d81e18="Wim Sturkenboom"]En sluit die dan dus aan op de aansluiting voor een floppy-drive op je moederbord (en je floppy drive uiteraard). Als het lampje dan nog constant brandt, moet je de kabel aan een zijde omdraaien, maar met goed kijken zou je het in een keer foutloos moeten kunnen doen. De connector op je MOBO is waarschijnlijk een zogenaamde boxed-header met 2x18 pinnen. In een van de lange zijden zit een uitsparing. Met wat geluk zit op de connector van de floppykabel een nokje wat precies in die uitsparing past. Indien niet, geen paniek. [code:1:3732d81e18] +-------------+ | xxxxxxxxxxx | | xxxxxxxxxxx | +----- -----+ | pin 1 [/code:1:3732d81e18] De platte kabel heeft waarschijnlijk een rood gemarkeerde ader (als je een grijze kabel hebt), dit is ook pin 1. Indien niet, kijk dan of je een speciaal merkje ziet (vaak een driehoekje) op de connector die op de kabel zit. Deze geeft ook pin 1 aan. Dit driehoekje kan een kleur hebben maar kan ook dezelfde kleur hebben als de rest van de connector; zwart op zwart is goed te zien :cry: . En dan de andere kant. Helaas kan ik je die niet zo vertellen. Kijk eerst of de print aan de achterzijde van de floppy-drive een uitsparing heeft waar een nokje in zou kunnen passen. Zo ja, dan zit pin 1 links van deze uitsparing. Als de print deze uitsparing niet heeft, moet het (virtuele) nokje van de connector aan de andere kant (bovenzijde). Dan zit pin 1 rechts. Maar goed, zoals gezegd: als je de boel verkeerd aansluit een van beide zijden even omdraaien. PS En als op je MOBO geen boxed header zit maar gewoon 2 rijen kale pinnetjes, staat er wel ergens bij aangegeven welke pin pin 1 is.[/quote:3732d81e18]
Link naar reactie
Kijk wel eerst of je moederbord wel zo'n connector aansluiting heeft. Anders is het allemaal vrij zinloos. Tja, mocht je in de buurt van Almere wonen, ik heb zat kabels liggen. Oh ja, ter aanvulling op de andere berichtjes: de kabel is 34 polig. Verder is het zo dat soms een pen ontbreekt aan de connector op de floppy controller of het moederbord (meestal is dat pen 3 of 5). Tref je zo'n situatie, dan weet je dat pen 1 aan die zijde zit. Controleer altijd op alle kenmerken! Een fout is zo gemaakt.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[quote="bert tammenga"]Sinds enige weken ben ik in het bezit van een Aldi (Medion) computer. Hi, Ik heb ook problemen met installatie van de fdd. Ik kom er juist achter dat in de boxed connector op het moederbord naast pen 5 (dat is gebruikelijk) ook de pennen 4 en 6 ontbreken en dat is niet normaal. Ik ben er nog niet achter of het wel zou kunnen werken. Voorlopig is het droevig. De rest van de machine doet het lekker. Fred
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...