Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Ik wil mijn notebook in de auto kunnen gebruiken. Mijn notebook is echter 15 volt en mijn auto maar 12! Nu heb ik op Internet wel [url=http://www.netzgeraet.de/index1.html?d_93_808_00250_Notebook_Car_Adapter_In_12V_Out_15V_bis_24V_wahlbar_V_1270430.htm]een transformator gevonden[/url], maar: - bestaan er ook goedkopere? veertig euro vind ik erg duur! - zijn er ook in Nederland verkrijgbaar?
Link naar reactie
Een lood/zuur accu kan alles zijn tussen 0 en 20. De nominale spanning is 12V. Bij 14,4 volt treedt sterke (knal)gasvorming op tgv. electrolyse, vandaar dat men de spanning daar meestal onder probeert te houden. Edit: je kunt ook eens kijken naar een 12/220V omvormer, en daar gewoon je laptop op aansluiten. Doet een kennis van mij ook al jaren.
Link naar reactie
Auto accu geeft ongeveer 12 - 12,5 volt, als de motor uitstaat. Als de motor draait, moet je toch tussen de 13,5 en 14,4 volt uitkomen. Kijks maar eens bij specificaties van bijvoorbeeld versterkers voor in de auto. Worden altijd getest onder 14,4 Volt, dan hebben ze hun maximale vermogen. Misschien kan je zelf iets maken met een spanningsregelaar en een onderbreken, zodat tijdens het starten géén stroom naar je laptop of andersom (:o) gaat. Starten op een notebook gaat niet lukken, denk ik zo... Maar je moet wel heel zeker van je zaak zijn, voordat je dit gaat gebruiken. Je bent makkelijker af met zo'n adapter van 40 ballen... Groetjes, Christian.
Link naar reactie
[quote:975399d1fd]. Als de motor draait, moet je toch tussen de 13,5 en 14,4 volt uitkomen.[/quote:975399d1fd] Ook op de sigarettenaansteker? In dat geval kan ik dus gewoon een stekkertje in elkaar knutselen van sigarettenaansteker naar laptop, want een [i:975399d1fd]te laag[/i:975399d1fd] voltage zal waarschijnlijk niks vernielen. :wink:
Link naar reactie
[quote:21a4280fc9]Behalve die keer dat er 18 volt op staat natuurlijk... Poef.... Weg laptop.[/quote:21a4280fc9] Maar je zegt toch net: [i:21a4280fc9]Bij 14,4 volt treedt sterke (knal)gasvorming op tgv. electrolyse, vandaar dat men de spanning daar meestal onder probeert te houden. [/i:21a4280fc9]? Als men het al onder 14,4 volt probeert te houden, dan komt er toch nooit 18 volt op? Of zie ik dat nou verkeerd? Maar, aangenomen dat je gelijk hebt, is er op Internet ergens een schema te vinden van iets dat de spanning gelijk aan of onder 15 volt houdt? Of misschien een stop/zekering die bij een te hoog voltage smelt?
Link naar reactie
Je spanningsregelaar in de dynamo hoeft het maar te begeven en dat gebeurt nog wel eens en dan kun je zomaar een behoorlijke piek krijgen. 18 volt is dan niet ongebruikelijk. Nogmaal, een notebook kost een hoop geld, ga niet experimenteren met een zelf gemaakte voeding. Ze zijn doorgaans niet stabiel en als ze dat wel zijn, dan zijn ze net zo duur als een kant en klaar gekocht product waarbij je een leverancier aansprakelijk kunt stellen voor niet goed functioneren.
Link naar reactie
ik heb hier nog wel diep in de kast iets liggen... *zoek*... ligt ergens ver weg.. is iig een printje waar je 5 tot 15 volt op kunt zetten, en waar altijd 5 volt uit komt (misschien 4,9v uit bij 5v in en 5,2v uit bij 15v in) ik zal heb eens voor je opzoeken, misschien dat je wat aan die schakeling hebt :)
Link naar reactie
Een zekering beperkt geen spanning, alleen stroomsterkte. En dan moet het ook nog een heel snelle zekering zijn. Een computer bestaat voor een groot deel uit zeer gevoelige electronica, die bij overspanning zeker de geest geeft. Er zijn vast wel spanningsregelaars te vinden of te bouwen die exact 12V output geven, maar die zullen ongetwijfeld prijzig zijn. Omvormers voor 12/220 zijn redelijk standaard, denk maar aan de camping. Als je niet al te zuinig bent, zul je zeker een krijgen waar precies 220V uit komt. Een accu kan varieren tussen 0 en 20V. Electronica voor auto's is hier op gebouwd, aangezien dat een gegeven is. Als je een goede electronisch gestuurde laadautomaat in je karretje hebt, zal die de boel beperken tot 14,4 volt. Maar wie zegt dat er zoiets in jouw auto zit? En dan nog, wie garandeert dat die altijd werkt?
Link naar reactie
Er bestaan Overspanningsbeveiligingsdiodes zoals type 15CA (conrad levert die) voor verschillende voltages, genoemde diode is voor 12 volt systemen en heeft een beveiligde spannig van 14,3 volt. Ze zijn gemaakt voor bescherming van onder meer microprocessoren. Probeer een electronicus hierover ter raadplegen, ik weet niet of er in de voeding twee ingezet moeten worden, een in de plus en een omgekeerd in de min. Dit kan de oplossing en beveiliging zijn en ze kosten maar net een euro per stuk. Het boardnet van een auto, zeker de oudere auto`s kunnen nogal eens een forse piek geven al naar gelang de kwaliteit van de spanningsregelaar een en ander alleen met draaiende motor.bij niet draaiende motor kan er niet veel gebeuren.
Link naar reactie
Conrad Elektronika gids 2003 op blz 748 en blz 813 zijn diodes en varistoren vermeld voor naar mijn gevoel dit doel. Conrad of ELEKTUUR (maandblad electronika) kunnen misschien hierover meer informatie geven, verder als hier kom ik ook niet zonder misschien onzin te gaan uitkramen. Misschien een school of iets in die richting die een oplossing kan geven, overal staan tegenwoordig computers en de studenten zijn maar wat veel on line, en ben ik aan het eind van mijn latijn. Vind ik wat dan kom ik wel terug. GRTZ
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...