Ga naar inhoud

PC continu aan laten staan


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb sinds kort een thuisnetwerk met drie PC's, waarvan een van de PC's alle databestanden bevat. Ook wordt de internetaansluiting van deze PC gedeeld. Consequentie is dus, dat die PC continu aan moet blijven staan. Wat zijn de voordelen en nadelen/risico's (afgezien van stroomverbruik). Is de warmteontwikkeling (er zit een PentiumIV in) een risico? Mijn hardwareleverancier heeft als optie een extra ventilator genoemd, maar zegt dat het verder weinig kwaad kan. Ondertussen heeft een van mijn huisgenoten wel een fobie van een rokende PC op zolder...;-) Wie heeft adviezen, ervaringen en/of tips? Bijvoorbaat dank.
Link naar reactie
servers staan ook dag en nacht aan....mijn systeem ook...doe af en toe een herstart....zegge 1x per maand.....ik heb nog nooit problemen gehad / gezien.... het enige wat ik me kan bedenken is dat je voeding danwel je schijf het misschien wat eerder begeeft, gezien het aantal draaiuren....dat zou ook kunnen gelden voor je cooler van je processor...maar de gevolgen hiervan zullen dan wel meevallen aangezien het een pentium processor is en geen amd... wat die servers betreft ...ik heb er genoeg gezien bij het MKB die daarvoor een huis tuin en keuken systeem gebruiken ...dus het argument dat deze daar gezien de hardware beter voor bestemd zouden zijn gaat ook niet op
Link naar reactie
[quote:f72525d7b9="apeka"]Mijn hardwareleverancier heeft als optie een extra ventilator genoemd, maar zegt dat het verder weinig kwaad kan.[/quote:f72525d7b9]Moeilijk te bewijzen, alleen aan dit soort uitspraken heb je niks. Juist bij computers die continu aan staan, zijn dit soort details heel erg belangrijk. Als de temperatuur binnen de kast overal onder de 30 graden blijft bij een buitentemperatuur van 20 graden, dan zou ik me geen zorgen maken. 's Zomers kan de buitentemperatuur op mijn zolder echter oplopen tot 40 graden (en misschien wel meer). Dan ligt het wel even wat anders.
Link naar reactie
Even afgezien van de processor - wat voor moederboard heb je? Is er een programma meegeleverd waarmee je (onder Windows) even kunt kijken naar de temperatuur van moederboard en processor? Trouwens, als het moederboard niet al te oud is, is de kans groot dat het ook automatisch de snelheid van de processor verlaagt als hij te warm wordt en de pc afsluit bij oververhitting...
Link naar reactie
Hallo, Iedereen alvast bedankt voor de reacties. Voor de volledigheid: Mijn -vrij nieuwe- systeem betreft een midi-tower, met een MSI 845GEMax moederbord, Pentium IV 2.4 Ghz en twee Maxtor harddisks van resp. 40 en 80 GB (geen SCSI) Ik heb geen programma onder Windows waarmee je tussentijds de temperatuur kunt checken, maar het gaat me dan ook in eerste instantie om de mogelijke risico's bij "ruststand", als alleen de CPU standby/aan staat.
Link naar reactie
Hallo, Ik heb inmiddels het betreffende programma gevonden en geïnstalleerd (MSI PCAlert 4). Nu heb ik weer een ander probleem: Na het opstarten begint zijn alle PC Alert meetvelden eerst gevuld met "empty". Hierop sluit ik PCAlert en als ik daarna vanuit de taakbalk het programma weer activeer, begint direct een sirene te loeien, en beweert PC Alert , dat mijn system fan over zijn toeren draait met iets van 165250 rpm in rode letters...??? Ik weet echter niet eens of er in mijn nieuwe PC echter zo'n fan zit, maar misschien is dat standaard? Na een paar keer PC Alert afsluiten en weer opstarten, komt de zaak daarna tot rust en krijg ik redelijk aanemelijke waarden te zien: CPU temp 40 graden, en de sys fan 4500 rpm oid. Ik vraag me nu dus af of er werkelijk iets mis in met mijn pas nieuwe systeem, of dat PC Alert niet helemaal goed werkt..... Wie weet raad?
Link naar reactie
Een Pentium-4 continue laten aanstaan, afgezien van het stroomverbruik...? Nou ben ik echt geen milieu-fanaat hoor, maar weet je wat dat extra kost per jaar??? 350/400 watt continue per uur en dat 24 uur per dag? 365 dagen per jaar. Vele tientallen euro's meerkosten hoor. Zelf heb ik een netwerkje aangelegd met een router-switch waarop 4 PC's (WinXP en Win98) probleemloos aangesloten zijn. Tegelijk een ingebouwde goede firewall en onzichtbaar voor de provider. En de kosten voor een goed werkende router-switch?? Paar tientjes tegenwoordig. En dan slijt mijn dure Pentium4 pc niets extra meer. Zo terugverdiend met jouw stroomkosten. Andere oplossing: Waarom neem je niet een heel goedkoop oud 486 systeempje (gratis te krijgen op veel plekken) en laat die als server draaien. Kijk even op http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=73424 Succes.
Link naar reactie
[quote:26a712d534="roeske"] 350/400 watt continue per uur en dat 24 uur per dag? 365 dagen per jaar. Vele tientallen euro's meerkosten hoor. [/quote:26a712d534]350/400 watt ????? Wat voor zware server had jij in gedachte toen je dit postte ? Gemiddeld per uur zal het niet meer als 150W zijn en dat betwijfel ik al voor een servertje thuis, of het moet een FTP leech server worden naar de buitenwereld toe. de 70Watt van een P4 verbruikt hij alleen maar tijdens 100% belasting. daarbuiten komt het eerder in de buurt van 45W en minder. je schijven laat je door je powermanagement uitzetten indien ze 10 minuten ofzo werkloos zijn, zo ook de grafische kaart, wat ook een grootverbruiker is. 10 minuten idle hoppa monitor in standby. Eventueel kan je voor je schijven nog 5400rpm schijven nemen, of in acoustic mode zetten indien dat mogelijk is.
Link naar reactie
De topic-schrijver zelf heeft het over een Pentium-4 computer. Door schade en schande ben ik wijs geworden. Mijn 2 zoons lieten onze Pentium-4 PC ook bijna 24 uur per dag aanstaan in het hele afgelopen jaar. Totdat de Enecorekening kwam en zowel nacht als nacht een zeer forse stroomafname lieten zien. En dat terwijl er geen enkele andere wijziging was in ons huishouden wat electriciteitverbruik betreft. Zeker weten dat die permanent ronkende PC de oorzaak is geweest!
Link naar reactie
[quote:0c02677573="roeske"]De topic-schrijver zelf heeft het over een Pentium-4 computer. Door schade en schande ben ik wijs geworden. Mijn 2 zoons lieten onze Pentium-4 PC ook bijna 24 uur per dag aanstaan in het hele afgelopen jaar. Totdat de Enecorekening kwam en zowel nacht als nacht een zeer forse stroomafname lieten zien. En dat terwijl er geen enkele andere wijziging was in ons huishouden wat electriciteitverbruik betreft. Zeker weten dat die permanent ronkende PC de oorzaak is geweest![/quote:0c02677573]eerlijk gezegd verdenk ik je zoons dan van het actief deelnemen in distributed computing competities , en ja met die cliënts is je CPU continue 100% belast 24 uur per dag, dat zou een verklaring kunnen zijn.
Link naar reactie
[quote:c055148165="HBM"]eerlijk gezegd verdenk ik je zoons dan van het actief deelnemen in distributed computing competities , en ja met die cliënts is je CPU continue 100% belast 24 uur per dag, dat zou een verklaring kunnen zijn.[/quote:c055148165] Even off-topic: Wat is "distributed computing competities"???
Link naar reactie
[quote:486c2a9dc2="roeske"][quote:486c2a9dc2="HBM"]eerlijk gezegd verdenk ik je zoons dan van het actief deelnemen in distributed computing competities , en ja met die cliënts is je CPU continue 100% belast 24 uur per dag, dat zou een verklaring kunnen zijn.[/quote:486c2a9dc2] Even off-topic: Wat is "distributed computing competities"???[/quote:486c2a9dc2] Volg dit linkje maar en het wordt je helemaal duidelijk : http://www.tweakers.net/reviews/123 ikzelf gebruik sommige cliënt's als duurtest :D
Link naar reactie
de computer 24 uur laten ronken heeft weinig effect op je energie rekening....alleen de apparaten die energie omzetten in warmte zijn energievreters ....wasmachine, vaatwasser, electr kookplaat etc......dus er zal wel iets in je huishouden verandert zijn..... en al slijt je dure p4 meer....kapt hij er na 10 jaar mee ipv 11 jaar......ontwikkeling gaat door ....je schrijft dat ding in 3 jaar af en over zegge 6 jaar ben je toch weer toe aan wat nieuws....beetje onzinnig dus
Link naar reactie
[quote:42de008db6="Mistaker"]de computer 24 uur laten ronken heeft weinig effect op je energie rekening....alleen de apparaten die energie omzetten in warmte zijn energievreters ....wasmachine, vaatwasser, electr kookplaat etc......dus er zal wel iets in je huishouden verandert zijn..... en al slijt je dure p4 meer....kapt hij er na 10 jaar mee ipv 11 jaar......ontwikkeling gaat door ....je schrijft dat ding in 3 jaar af en over zegge 6 jaar ben je toch weer toe aan wat nieuws....beetje onzinnig dus[/quote:42de008db6]heb jij wel eens het verschil gevoeld van een P4 die niets staat te doen en ééntje die 24 uur 100% belast is geweest :-? Waarschijnlijk niet, anders weet je dat de P4 ook in je rijtje thuis hoort van apparaten die energie in warmte omzetten :P
Link naar reactie
warmte is een neven effect ja.....door het proces komt er ook warmte vrij en dat geldt voor bijna iedere omzetting van energie...bij een gloeilamp ook....maar voor de apparaten die ik op noemde is dat het primaire proces.... oftwel electriciteit wordt hier omgezet in warmte om je maaltje te koken of je wasje te drogen..en dat vreet dus energie.....pc 24 uur aan laten niet noemenswaardig
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...