Ga naar inhoud

AEG Lavamat 72800 maakt programma niet a


Koen_D

Aanbevolen berichten

Sinds deze week maakt mijn AEG alle programma's niet af. De machine laat wel water in, maar begint niet met wassen (alle programma's). Het water kan ik wel laten afpompen maar het programma blijft op 1 minuut hangen. Centrifugeren doet hij ook niet. De machine pompt wel water af, draait 1 keer rond en start daarna niet met centrifugeren. De timer loopt wel terug, maar er gebeurt niets. Op 1 minuut blijft hij hangen. Er verschijnt geen foutcode. Ik hoopte dat het de koolborstels zouden zijn, die heb ik al vervangen zonder resultaat. De symptomen blijven hetzelfde. Tegelijkertijd heb ik gekeken naar losse kabels of iets dergelijks, ik kon niets vinden. Iemand een tip? Een methode om een foutcode uit te lezen? Gegevens: AEG Lavamat L72800 Type: 92 B BT GA 11 J PNC: 914 016 033 00 S-NO: 622939 Alvast bedankt voor het meedenken!
Link naar reactie
Na een tip heb ik een foutcode kunnen ontvangen: E52. Meestal betekent dit dat de koolborstels versleten zijn, maar dat zijn ze niet. Ook de tacho heb ik doorgemeten (184 Ohm, moet toereikend zijn) dus dat is het ook niet. Het lijkt erop dat de motor niet meer de andere kant op wil draaien (enkel nog naar rechts). Zit de fout in de elektronica (module)? Die heb ik ook al losgemaakt en bekeken. Daar zat wel wat zwarte aanslag op, maar ik kon geen beschadigingen zien. Ik kon ook geen draadbreuk ontdekken. Iemand een tip?
Link naar reactie
Maken de borstels wel goed contact met het anker? Geef eens een tik met een hamertje tegen de motor op het moment dat deze moet draaien: gaat hij dan wel lopen? Stekker verbinding van de motor wel goed, vooral die van de tacho spoel? Magneetje in het midden van de tacho spoel nog heel en vast op de motor as? Relais op de elektronica module goed vast gesoldeerd, evt even doorsolderen. Relais niet verkleurd?
Link naar reactie
Alle tips en adviezen opgevolgd. Uit voorzorg ook de tachospoel vervangen, hoewel deze wel in orde leek. Niets veranderd. De machine gaf een paar keer E52 aan nadat ik een foutcode ging uitlezen. Daarna nog een keer een proefwasje gedaan, zag toen een E33 foutcode. Heb de niveauregelaar en niveaukamer nogmaals nagekeken, niets aan te zien of te merken. Tips en suggesties zijn welkom!
Link naar reactie
Nogmaals de module schoongemaakt, kwam toch nog wat koolstof van af. Ineens doet hij het weer! Heb ook de foutmelding tussendoor gereset en dus de tacho vervangen. Had alleen van de pressostaat moeten afblijven, die heb ik nog moeten kalibreren. Centrifugeren doet hij weer, afpompen met draaien, 30 minuten wasje. De 95-graden was is nu bezig en verloopt voorspoedig. Deurglas voelt lekker warm aan en hij draait als een zonnetje. Combinatie van factoren denk ik maar ik vermoed dat vooral de module de oorzaak was. Dank voor het meedenken!
Link naar reactie
Nee, ik krijg alleen E00 te zien wat ik niet terug heb kunnen vinden in de lijsten met foutmeldingen. Heb de wasmachine vandaag omgeruild voor een andere, ik had niet meer het idee dat ik dit voor een redelijk bedrag zelf kon herstellen en na 9 jaar is het ook prima zo. Dank voor je reacties! Fijn dat er zoveel meedenkende mensen zijn hier!
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...