Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Ik heb een AS400 gekregen van het bedrijf waar ik werk, daar was hij overbodig geworden. Hij staat nu bij mij thuis, helaas heb ik geen enkel idee hoe ik verbinding met het ding kan maken. Achterop zitten twee SCSI-poorten, twee poorten waar resp. "UPS" em "MI" bij staat (9 pins), en één 25 pins poort waar niets bijstaat. Mijn vraag is dus hoe ik verbinding kan maken met dat apparaat?
Link naar reactie
UPS is de aansluiting voor een Uninterruptable power supply.

En je moet op een van die aansluitingen een terminal aansluiten om het te beheren.

Verder zitten er (zeer waarchijnlijk) ook nog meer aansluitingen aan de achterkant weggewerkt achter een afdekplaat.

Maar er zijn een heleboel modellen AS400, van heel klein tot HEEL groot, en elk jaar komen er weer nieuwere uit. Het beste wat je kan doen is op zoek gaan naar het precieze typenummer, en dan eens op zoek gaan bij IBM, of je daar de handleiding kan vinden. Of kijk of je de handleiding op het werk kan meenemen.

Verder vraag ik me af of je er iets aan hebt voor gewoon thuisgebruik, het zijn echte Multiuser systeemen

voor info kan je kijken op http://www.as400.ibm.com/

Ik heb er een op mijn werk staan, waar ik een tijdje de backups voor verzorgd heb.

[This message has been edited by Marc H (edited 18-01-2000).]

Link naar reactie
Tip: zet een (wat nieuwere) AS/400 niet te vaak aan en uit, daar kunnen ze zeer slecht tegen.

Rond de afgelopen millennium-wisseling hebben veel bedrijven dat ook gedaan, met als gevolg dat er legio HDD`s terziele gingen... Die dingen zijn gewoon te lomp, die moet je altijd aanhouden.

Slim is om eventjes Marc`s link te volgen, en wat te gaan rondneuzen, wie weet vind je nog wat extra leuke info over je (coole) 400.

Phrea®

Link naar reactie
Okee, bedankt! Ik ben bij de IBM site geweest, heb erg lang gezocht, maar kan niet echt vinden wat voor model AS/400 ik heb.(Behalve dat het een 9402 is, maar daar zijn ook weer een heleboel types van) In en op het apparaat zijn erg veel part numbers en serial numbers te vinden, helaas kan ik nergens bij IBM of search400.com een zoekoptie op part number vinden. Waarschijnlijk komt hij uit '95 (produktiedatum van de kast).

Ik heb geen verborgen connectors achter een klepje o.i.d. gevonden, ik weet wel dat er 3 SCSI harde schijven van ongeveer 2 GB elk in zitten, en een 2GB tapestreamer. Waar ik ook veel over gelezen heb is de "Twinaxial connector", maar die heb ik er volgens mij niet in/op zitten. Van hun ftpsite heb ik wel client acces (voor win 3.11) gedownload, maar daar kan ik niets mee als ik niet weet wat voor verbinding ik moet maken. Weet iemand misschien waar de "MI" afkorting bij een 9 pins poort voor zou kunnen staan? Misschien dat dat een nieuw aanknopingspunt zou kunnen worden....

In ieder geval alvast bedankt voor de informatie!

[This message has been edited by M Scholten (edited 19-01-2000).]

Link naar reactie
  • 3 weken later...
Als het goed is zit er een plaatje voor op de AS/400 met het type- en serienummer. Als je dit niet kunt vinden, kun je met het ook achterhalen met WRKHDWPRD. Dit commando geeft je bovendien een overzicht van de hardware die zich in je AS/400 bevindt.

Btw, wat is je ervaring met een AS/400 en wat wil je er eigenlijk mee?

Wim.

Link naar reactie
Bedankt, helaas heb ik neem ik aan een terminal nodig om wat voor commando dan ook in te voeren, en die heb ik niet. Wat ik er mee moet is ook een goede vraag; ik heb geen idee! Maar ik zou het toch zonde vinden als ik het apparaat niet voor wat dan ook zou kunnen gebruiken, en anders heb ik altijd die schijven nog (ik denk niet dat ik ze weg doe).

[This message has been edited by M Scholten (edited 08-02-2000).]

Link naar reactie
Als je geen ervaring op de AS/400 hebt, is het een hele lastige kast. Je kunt hem niet gebruiken zoals je dat met een PC gewend bent. De AS/400 is immers als server bedoeld en zo is hij dan ook ingericht.

Programmatuur is moeilijk te verkrijgen. Als je dat moet aanschaffen kost het je kapitalen. PC-pakketten draai je niet op de AS/400.

Als systeembeheerder werk ik nu al een aantal jaren met de AS/400 en ik vind het in de zakelijke omgeving een prachtige machine. Stabiel, goed te beveiligen, zeer consequent opgezette instructieset en en prima databasemachine! Maar voor thuis... nee, dank je wel!

Als je een beeldstation nodig hebt, heb ik er nog wel een voor je. Maar dan heb je wel een twinax-controller nodig en ik begreep dat die er niet in zat?

Wim.

Link naar reactie
De aansluiting voor de twinax-controller is een (vrij lange) stijve zwarte kabel met daaraan een zwart blok. Op dit blok zitten 4 aansluitingen: ronde 2-pins female connectoren, binnenkant (waarschijnlijk) wit met schroefdraad er omheen.

De aansluiting zit achterop links bovenaan, onder de aansluitingen UPS en MI, en heeft mogelijk geen aanduiding, maar anders zou hierbij het typenummer 2661 moeten staan. Het is waarschijnlijk de 25-pins aansluiting die je al beschreef.

Als je de kabel er niet bij hebt gekregen, kun je er eens om vragen?

Tenslotte: voordat het hier te technisch wordt kun je mij misschien je e-mail adres sturen, zodat we hier verder op door kunnen gaan?

Wim.

Link naar reactie
  • 3 jaren later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...