Ga naar inhoud

AEG 54840 stopt halverwege programma


Aanbevolen berichten

Hallo, Onder mijn Zanussi zwg 3144 wasmachine zit juist dezelfde motor als op de foto.:+1: Die stopte enkele maanden geleden af en toe met draaien. Na wat zoeken zag ik dat de koolborstels volledig weggesleten waren. Na vervanging van borstels ging de machine weer prima. Sinds enkele weken heb ik nu soms ook het probleem met de tacho denk ik. Machine versnelt plots (met piepend geluid) en valt stil voor 5 minuten. Als ik draaiknop op 0 zet en terug op D + start, gaat het wassen wel gewoon verder (soms na enkele keren herhalen). Ondertussen heb ik tacho eruit gehaald (gevonden dankzij jullie forum!) maar zie er niets verkeerd aan. Ik meet 197 Ohm over het spoel. Ik zou de tacho willen vervangen, maar hoeveel kost deze ongeveer? Groetjes, Bert.
Link naar reactie
Hallo, Gisteren heb ik het spoeltje nog terug in elkaar geschoven en alles terug gemonteerd. Ondertussen heeft de machine al 6 wasbeurten goed afgewerkt zonder te haperen (machine was 2 laatste weken tijdens elke wasbeurt stilgevallen). De volgende keer als machine terug zou stilvallen, bestel ik een nieuw tachospoel via die site en vervang ik het. De draadjes van de spoel gaan bij mij wel rechtstreeks naar een grote 9-pins stekker, maar die moet ik dan maar via kleine stekkertjes verbinden. Alvast vriendelijk bedankt voor de hulp Milan! PS: bestaan er nog zulke handige technische forums over huishoudtoestellen? Groetjes, Bert.
Link naar reactie
Hoi, De contacten van de sensor hebben een soort weerhaakje. Met een heel dun schroevendraaiertje kun je die zo vanaf de voorkant indrukken en het stekkertje eruit trekken. Let erop welk contact waar gaat, dat je ze niet omwisselt. (weet niet of het uitmaakt overigens, denk het niet, maar beter safe than sorry). De nieuwe steek je er zo in en die moet er inklikken, maar dat merk je wel als je hem niet meer terug kan trekken.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
Na een weekje vakantie terug thuisgekomen en alle kleding wassen, maar machine kan zo te zien niet goed tegen stilstand van een week.:S Het is nu nog erger dan voorheen (elke wasbeurt 10x herstarten). Nu draait het zelfs al te hoge toeren tijdens het wassen (links/rechts draaien) op 30° met als gevolg dat er een beetje water uit de deur lekt ten gevolge van de trillingen. Tachospoel bestellen en vervangen dus... Als ik nu kijk op de site waar Milan die spoel besteld heeft, staat mijn machine niet bij in de lijst waarop die tachospoel 50229052001 zou werken. Heb ik dan een andere spoel nodig? Ik heb een Zanussi Prod nr 914791340/00 Type P6848645 Mod ZWG3144 Ser nr 624 00021 Motor is dezelfde als op foto van Milan. Wie kan mij helpen? Alvast bedankt.
Link naar reactie
Neen, die nummer is inderdaad verschillend.:unsure: Die nummer is 124309809 Ik heb vandaag de motor terug uitgebouwd en een foto gemaakt van de oranje sticker maar krijg deze niet op forum geplaatst. Ben ondertussen ook met motor naar elektrozaak geweest waar we de machine jaren geleden gekocht hadden. Aan de hand van het nr 914791340/00 kon de verkoopster zien om welke motor + tachospoel het ging op de 'zanussi-site', maar tachospoel stond niet apart op tekening, dus niet los verkrijgbaar volgens haar. Na wat aandringen en ahv jullie forum, kon ik ze toch overtuigen dat deze wel degelijk apart te verkrijgen was. Na haar telefoontje met de 'zanussi-handelsreiziger' kwam er schot in de zaak. Die moest vandaag toevallig nog in de buurt van de dealer zijn, en had een tachospoel in z'n wagen liggen. Deze zou volgens hem werken op elektrolux- en aeg-toestellen en mijn zanussitoestel maar zeker niet op bosch. Ik ben het ondertussen gaan afhalen en meet 500 ohm over het spoel. Het oude spoel meet 192 ohm, daarna weer enkele keren 10k ohm... Hoeveel ohm moet het spoel volgens jou zijn?
Link naar reactie
Tacho spoel van 500 Ohm past mechanisch in achterkant van motor. Ik heb ook magneetje vervangen (oude heeft geen zichtbare gebreken). Ondertussen heeft machine het programma op 30° deze keer wel goed afgewerkt (normale snelheid links/rechts draaien tijdens wassen). Ook programma op 40° ging perfect! Het wasgoed was ook normaal 'droog' zoals anders op het einde van de wasbeurt, dus de snelheid van het zwieren op het einde is ook wel ok denk ik. Welke problemen kan dit eventueel opleveren als je een spoel van 500 Ohm gebruikt ipv 184 Ohm, m.a.w. is dit veilig ? Zou vb. de draaisnelheid van de motor dan anders bijgestuurd worden als tacho spoel een andere voltage doorgeeft?
Link naar reactie
Na een weekendje vakantie gisterenavond terug enkele machines gewassen met een prima eindresultaat! (wel nog even 'hout vasthouden'...) Hopelijk kan de machine nu nog enkele jaartjes dienst doen. Alvast zeer viendelijk bedankt voor de hulp Harry en Milan!:P PS: als je vroeg of laat moest te weten komen dat het spoel van 184 Ohm toch beter (veiliger) zou zijn hoor ik het wel. Groetjes, Bert.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...