Ga naar inhoud

Hoogte lcd tv woonkamer


Aanbevolen berichten

[quote:f3d18618e4="gerben"]Op die afstand is een 32" denk ik al te groot.[/quote:f3d18618e4]Mis ik wat? Welke afstand? 2.67 HOOGTE.:) Tje, ik heb m'n 46" scherm op een kast van 80 cm. hoog staan. Dat lijkt netjes te staan als je door de kamer loopt. Maar op te kijken vanaf de bank is het al te hoog. Ik denk dat de norm die Gerben aangeeft wel klopt. Dan is het de keuze tussen goed 'kijken' (naar de uitzending) of goed 'kijken' (de blik op de TV t.o.v. de andere meubels). Hang het scherm anders iets te laag voor je gevoel en prik boven de TV nog een langwerpig 'iets' op de muur wat een goede vlakverdeling op je muur geeft.
Link naar reactie
Op zich heb je gelijk. Nou heb ik een 46" scherm en zit op pakweg 3 meter te kijken. Volgens 'de norm' zou dat formaat dan te groot zijn maar ik geniet er erg van met een haarscherp plasmabeeld en ben er al zo aan gewend dat het scherm best een maatje groter zou kunnen. De 'norm' van beeldiagonaal en kijkafstand is naar mijn mening erg Nederlands: zuinig! Als de kwaliteit van het scherm hoog is mag je best een flinke bak voor je neus hebben staan. Maar smaken verschillen natuurlijk.
Link naar reactie
Een mooie kijkafstand is voor een 1080p LCD TV is 2,5-3x de beelddiagonaal, dat komt bij een 16:9 scherm neer op een horizontale kijkhoek van 15-20deg. Voor wat betreft de hoogte, ongeveer 1/3-2/5 van het scherm boven ooghoogte hangen, de rest er onder. Bovenkant van scherm op ooghoogte geldt voor beeldschermwerk aan een bureau voor beeldschermen tot en met 19", daarboven moet je ook een deel boven ooghoogte, bij een 30" scherm bijvoorbeeld ook 1/3 erboven en 2/3 eronder.
Link naar reactie
[quote:a043a712d0="gerben"]Ik haal inderdaad afstand en hoogte door elkaar, zie ik nu. Maar ik denk wel, dat veel mensen een te groot scherm kopen. 40" of meer lijkt tegenwoordig haast wel de norm in de winkel. Daarmee vergeleken, lijkt een 32" natuurlijk erg klein. Maar in de huiskamer is het een heel ander verhaal, dan in de veel ruimere winkel.[/quote:a043a712d0] In de winkel lijkt zo'n 'gewone' 50 - 60 cm tv inderdaad erg klein en is het heel verleidelijk om zo'n joekel te kiezen, omdat je simpelweg geen goed idee krijgt hoe groot dat ding daadwerkelijk is. :( Eigenlijk best jammer dat je een tv niet even thuis kunt passen he ? (tenzij je zo'n tv koopt in een speciaalzaak ;)) Overigens heb ik het idee dat met name breedbeeld tv's klein uitvallen. // ---
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...