Ga naar inhoud

geluidskaart voor bij nieuwe pc


Aanbevolen berichten

Ik ga over ongeveer een maand een nieuwe PC kopen, en ik dacht er over om daar een firewire audio interface voor te kopen. Ik heb het idee dat doordat Creative zo'n grote speler is op het gebied van PCI geluidskaarten andere fabrikanten hier weinig meer aan doen, M-Audio bijvoorbeeld zie je vrijwel geen producten meer voor PCI of PCI-e maken, en hetzelfde geldt voor de iets meer consument gerichte merken Terratec en Hercules. Nu hoeft dat opzich niet direct een probleem te zijn, ware het niet dat ik meer wil dan wat Creative te bieden heeft. Ik vind hun kaarten bloated, je krijgt allemaal dingen waar je niet om vraagt (vooral ook aan software), maar dingen die je wel wil hebben ze dan weer niet. Vanwege het bovenstaande leek het mij een betere keus om voor een audio interface (van een geluidskaart is niet echt meer sprake) te gaan die via een firewireverbinding met de PC communiceert. Want als ik bij diverse fabrikanten kijk van audioproducten voor de pc die goed worden aangeschreven, dan zie ik dat de topmodellen vaak de externe audio interfaces via firewire zijn. Nu vraag ik me alleen af welke firewire audio interface ik het beste kan kopen, en ook waar, want de winkels die dergelijke producten verkopen liggen niet voor het oprapen. Wat ik wil is het volgende: 2 - 3 stereo-inputs (of het dubbele aan mono) die ik tegelijk kan gebruiken voor opnemen op verschillende tracks 5.1 of hoger surround uit die ik tegelijk kan gebruiken met minimaal één andere stereo-output, maar het liefst 2 of 3 andere stereo-outputs aansluitingen heb ik het liefst jack, tulp of mini-jack, want apparatuur met XLR heb ik niet, dus dan heb ik alleen maar weer verloopkabels nodig. Hij moet het doen onder Windows Vista Business SP1 64bit. Speciale functionaliteiten voor games zijn niet noodzakelijk, maar als het er wel op zit vind ik het ook best. Voor films zou het wel fijn zijn als Dolby en DTS geluidsinstellingen werken. Programma's waarvoor hij gebruikt gaat worden zijn Adobe Premiere Pro en Adobe Audition, en verder gewoon m'n mediaspelers (MPC, WMP, VLC, iTunes, Winamp, etc.) Ik heb trouwens geen creditcard, dus zal het moeten doen met betalingsmethodes als iDEAL bij een (internet-)winkel in Nederland. Verder denk ik dat ik met een bedrag rond de €250-300 wel moet kunnen slagen, veel meer moet het eigenlijk niet worden. EDIT: even de titel aangepast, vanwege het heroverwegen van een PCI-E geluidskaart.
Link naar reactie
Ik ben al merken die ik hierboven noemde afgegaan, er zijn bijzonder weinig producten die aan m'n eisen (inclusief budget) voldoen. De meeste zijn dikke overkill en veel en veel te duur. Bovendien lijkt het alsof de nadruk bij die dingen vrijwel altijd op opnemen ligt, terwijl ik zelf veel meer aan afspelen doe, en veel minder met opnemen. Verder is de ondersteuning voor geluidstandaarden voor films vaak zeer beperkt, en soms helemaal niet inbegrepen. Misschien dus toch nog maar eens de PCI(-E) kaarten afgaan.
Link naar reactie
De merken die jij hierboven noemt doen niet aan recording. Ik denk dat je het beste even kunt shoppen bij Musik-productiv en bij Edirol producten. (Edirol is Roland) Edirol FA-101 [url=http://www.musik-produktiv.com/shop2/artikelliste02.asp/ob_id/1194/sid/!x03nlnlc]klik[/url] Dit is bedoeld voor serieuze recording voor consumenten. Als je meer de spielerij kant op wilt dan moet je even kijken bij Terratec. http://www.terratec.net/en/products/DMX_6Fire_USB_2084.html Let wel even op de OS ondersteuning. Wat FireWire betreft, vraag jezelf even af of je dat echt nodig hebt. Ik weet niet of DTS/AC3 wordt ondersteund voor weergave. Je kunt altijd nog een tweede PCI geluidskaart bijplaatsen voor 15 euro.
Link naar reactie
Die Edirol is met €400 wel erg prijzig, die Terratec lijkt met €200 dan interessanter, maar het is jammer dat ze allebei niet helemaal geschikt zijn voor mij. Ik vind het zonde als ik twee geluidskaarten moet kopen omdat er niet eentje is die zowel voor home cinema playback gebruik als opnemen echt interessant is. Dan laat ik liever het opnemen links liggen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...