Ga naar inhoud

Vraag over FLAC.


Aanbevolen berichten

Als je echt topspeakers hebt (zoals ik - :D ) is FLAC wel aardig maar je pc is een bottleneck. De geluidskaarten die in consumenten pc's zitten, ook alle kaarten van creative, hebben maar een matige DA conversie en maar een matige afscherming van het audio signaal. Je hoort vaak gepruttel, ruis en de muziek klinkt metaalachtig. De beste methode is speakers te testen is via een high end cd speler (denon of iets dergelijks) of een betere geluidskaart. Vanaf 100 euro heb je professionele geluidskaarten zoals m-audio of taskam. FLAC is trouwens ook om deze reden weinig aangeboden op het internet, beter is de CD kopen en deze rippen naar flac. Met de prijs van harde schijven neem ik de moeite niet van die 50% reductie door FLAC. Ik laat ze gewoon op WAV.
Link naar reactie
Nou als je het mij vraagt wordt FLAC een behoorlijke hit omdat het streamen aan begint te slaan bij high-end audio merken. Zoals LINN. Ik heb de Linn Majik al gehoord. Geeft echt fantastisch geluid en een heel duidelijk verschil met MP3 en 16-bit CD. Alleen echt overompeld was ik niet, maar dat komt omdat het LINN is... Tja, ik houd nu eenmaal niet van de sound die deze apparaten voortbrengen. LINN is mij te klinisch. Ik vind het niet muzikaal genoeg. Hoewel klassiek goed klinkt, vind ik dat ze op Jazz/Rock te kort komen, plaatsing is teveel in de breedte en diepte. Ik houd van DA converters die ook veel diepte in het geluidsbeeld kunnen brengen en vooral stemmen goed naar de voorgrond kunnen brengen. Daarnaast moeten ze wat slordiger zijn, analoger om het maar zo te zeggen. Daarin vind ik LINN niet zo sterk. Maar dat is een kwestie van smaak, niet van kwaliteit. Bij 24-bit FLAC baan je jezelf in een bad van geluid, zo ruimtelijk klinkt het. Er gaan echt wat extra registers open, dus ik denk dat daarom best wel een toekomst in het verschiet ligt voor de audiofiel en download content. Als het aan mij ligt ga ik zeker meedoen als ik op die manier goedkoper aan mijn content kan komen. Ik ben niet zo'n illegale downloader, koop alle CD's en SACD's als origineel. Ik ben dan ook benieuwd hoe media streamers die FLAC ondersteunen van Marantz klinken.
Link naar reactie
Het succes van de geluidsdragers wordt bepaald door de massa. Ik ben helemaal niet gelukkig met de 44,1 khz en 16 bits standaard van de cd maar het voldoet. Ook door het succes van de CD en ook de 128 bitrate mp3 geeft aan dat de meeste mensen tevreden zijn met de klank. Ik denk dat we weinig kunnnen verwachten van de muziekindustrie op dat gebied. Ik download aardig wat maar kom weinig flac tegen gemaakt van SACD's. Persoonlijk denk ik dat de toekomst ook niet in schijfjes zit maar in het verspreiden van muziek via internet. Dat zal vast geen flac worden.
Link naar reactie
Mij bevalt de manier van Linnrecords wel. Gewoon rechtstreeks shoppen bij de quality labels. Ik hoop dat andere labels volgen zoals: Philips Classics, Sony Classics, Blue note, StockFish etc.. Geen inmenging van Apple en andere commerciele tussenpersonen. Enige wat ik belachelijk vind van Linn records is dat je extra (dubbele)moet betalen voor de 24-bit bestanden. Terwijl je ervan uit mag gaan dat de 16-bit bestanden daarvan afgeleid zijn... Dat je commercieel prijssegmentatie toepast vind ik uitstekend maar je moet niet overdrijven IMHO.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...