Ga naar inhoud

5.1 Audio van PC naar Bose Lifestyle V20, Hoe?


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal.. Daar ben ik weer ;) Dit keer gaat het over audio. Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om 5.1 surround uit deze computer te halen. Het is een Dell Inspirion 531. En er zitten 6 audio uitgangen op, Een oranje, een Zwarte, een Groene, een Witte, een Roze en een Blauwe (Zie afbeelding). De roze en Blauwe zijn volgens mij ingangen, dus die zal ik niet nodig hebben.. De Groene is (volgens mij!) voor de stereo voor, de zwarte voor achter en oranje voor center + subwoofer of begrijp ik dat verkeerd.. [img:8a105b41f5]http://img505.imageshack.us/img505/1452/dsc01988zj6.jpg[/img:8a105b41f5] De bedoeling is dus dat hij aan een Bose Lifestyle V20 komt. Die heeft alleen stereo openingen en een opening voor een Toslink optische kabel: [img:8a105b41f5]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/41/TOSLINK.jpg[/img:8a105b41f5] ^^ Die dus ^^ Hoe krijg ik nou 5.1 geluid van de pc naar de bose? Alvast bedankt!
Link naar reactie
Als ik het goed begrijp heeft je pc alleen anloge 3,5 mm uitgangen? Wat je zou kunnen overwegen is om een geluidskaart aan te schaffen met een optische uitgang. Heeft die Bose toevallig geen coaxiale ingang? Dan zou een SB X-fi extreme music ook een optie zijn. Deze kaart gebruik ik namelijk om het geluid af te spelen via mijn [url=http://www.pioneer.nl/nl/products/archive/VSX-516-K/index.html]Pioneer VSX-516-K.[/url] Dit d.m.v van een coax kabel en en een mono verloopje van tulp naar 3,5 mm. Werkt perfect. Daarnaast zijn er ook geluidskaarten die tulp uitgangen hebben. Dan hoef je ook niet met een verloopje te werken. Edit: [url=http://www.bose.nl/NL/nl/home-entertainment/home-cinema/premium-component-based-systems/ls-v20/index.jsp?country=null&lang=null]Ik lees net op bose.nl:[/url] [i:85d60a8530]Mediaconsole Vereenvoudigt de aansluiting en het gebruik van meerdere videobronnen. Het achterpaneel met duidelijke bijschriften biedt aansluitingen voor maximaal 4 videobronnen (waaronder twee met HDMI) en 5 audiobronnen, elk met digitale optische én analoge aansluitingen, [u:85d60a8530]en 2 coaxiale digitale audio-ingangen[/u:85d60a8530][/i:85d60a8530]
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ja, ik zou natuurlijk een geluidskaart kunnen kopen, Maar daar ben ik eerder ingetrapt.. Er zit namelijk ook een geluidskaart in die pc, weet niet precies welke, het is een creative, en hij heeft precies dezelde uitgangen als het moederbord zelf. maar dan nog met een optische uitgang, dus ook zon toslink ding. ik heb nu ook een kabel liggen van toslink uitgang op de pc naar toslink ingang op de bose, maar er komt alleen maar 2.0 geluid uit.. hoe kan dit, en bestaat er geen verloopje van die 5 analoge stekkers naar een optische stekker ? Alvast weer heel erg bedankt! :lol: Torrentus
Link naar reactie
Een geluidskaart moet in principe 5.1 uitsturen wanneer het materiaal van de media een Dolby Digital variant of DTS is. Werkt dit niet dat is er iets mis met je decoder. (installeer dan even VLCmedia player). Of instellingen van je geluidskaart. Nu weet ik dat niet alle geluidskaarten even lekker werken onder VISTA. Dus check even of de drivers in orde zijn. Wanneer het om games gaat, wordt altijd teruggeschakeld naar stereo. Dit komt omdat DirectSound en EAX geen standaarden voor digitale audio zijn. Je kunt dit probleem oplossen door een geluidskaart te kopen die over Dolby Digital LIVE beschikt of DTS Connect. Een geluidskaart die in VISTA deze opties ondersteund is: De Club 3D Theatron Agrippa
Link naar reactie
dit is wat Dell erover te zeggen heeft: [u:b1c078ba58][b:b1c078ba58]Audio:[/b:b1c078ba58][/u:b1c078ba58] [u:b1c078ba58]Moederbord:[/u:b1c078ba58] Realtec ALC888 (7.1-kanaals audio) [u:b1c078ba58]Geluidskaart:[/u:b1c078ba58] Sound Blaster® X-Fi Xtreme Music PCI-geluidskaart met X-FI Extreme Er zit dus (standaard zelfs) al 7.1 geluid in, maar ik kan het niet goed begrepen hebben, dat jullie hier al eerder antwoord hebben gegeven, maar kan ik niet een stekker krijgen met aan de ene kant die 5 (analoge?) pinnetjes en aan de andere kant een optische uitgang (Zoals plaatje bovenaan?). Of zijn er andere oplossingen?
Link naar reactie
Nee, zulke kabels bestaan niet, omdat het nu eenmaal twee totaal verschillende signalen zijn. Kijk even of er een optische uitgang op de geluidskaart zit, zit die er niet op dan moet je een andere geluidskaart kopen die dat wel heeft. (zie mijn eerdere suggestie) Als je die geinstalleerd hebt, moet je daarna in de BIOS van je moederbord de onboard audio uitschakelen. En gebruik een TOSLINK kabel voor verbinding tussen de Bose en je PC. Kijk de instellingen van Windows Media Center na (spdif selecteren). (setup wizard even activeren). Als je bepaalde kreten hierboven niet begrijpt, kijk die dan even na op google.
Link naar reactie
Ok, dat is erg jammer.. maar toch begrijp ik niet hoe deze Sound Blaster® X-Fi Xtreme Music PCI-geluidskaart van 70 euro niet gewoon fatsoenlijk 5.1 geluid kan geven. Hij heeft overigens wel optische uitgang/ingang. Met het progje wat erbij zit kan ik hem "opzich" wel op 5.1 zetten, maar dat is grijs :( Ligt het daaraan Ik zal wel even kijken naar de kaart die je me hebt aanbevolen. Bedankt voor de moeite die je hierin steekt/hebt gestoken! Torrentus
Link naar reactie
Als die grijs is dan heb je waarschijnlijk een probleem met de drivers voor je creative kaart (niet de juiste, of niet compatibel met VISTA, wat niet ongewoon is voor Creative). Het kan ook zijn dat die optie grijs is omdat je wat anders geactiveerd hebt. Sommige kaarten kunnen niet analoog 5.1 uitsturen gelijktijdig met spdif. In VISTA moet je de geluidsopties aanpassen in: control panel > geluid Hier zou je als het goed is je Creativ moeten kunnen zien. Selecteer hier dat je een 5.1 speaker (6 speakers) systeem hebt en dat je die met spdif aan wilt sturen. Werkt het dan nog niet dan is er iets mis met de drivers van de Creativ.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...