Ga naar inhoud

DVD RW wordt (soms) niet herkend


Aanbevolen berichten

Hoi, sinds kort het volgende probleem. Ik heb een PC met een DVD-speler en een DVD-writer. De writer ging stuk. Nieuwe er in gezet en geinstalleerd (master/slave als in de oude situatie). Maar werken: ho maar. Bij 'deze computer' detecteert hij beiden soms als 'CD-rom speler' en een andere keer de reader als 'DVD-station' en de writer 'als DVD-ram station'. Buiten het feit dat ik geen idee heb waarom de herkenning wisselend is, kan ik -als het systeem aangeeft dat er een DVD-ram-station' bestaat- daar toch niet mee branden omdat het brandprogramma (wat altijd goed gewerkt heeft) bij de stationseigenschappen onder het tabblad 'algemeen' aangeeft dat het een 'DVD RW is' maar op het tabblad 'schrijven' als mediumtype 'CD-R/RW' aangeeft. Ik weet het effe niet meer.....iemand suggesties? PC werkt op XP en heeft het altijd goed gedaan. Gr. Ed
Link naar reactie
[quote:a9e9794326="Ed Spoor"] Nieuwe er in gezet en geïnstalleerd (master/slave als in de oude situatie) [/quote:a9e9794326] Maar ze worden dus wel goed herkend in het BIOS en in het Apparaatbeheer. [quote:a9e9794326="Ed Spoor"]Bij 'deze computer' detecteert hij beiden soms als 'CD-rom speler' en een andere keer de reader als 'DVD-station' en de writer 'als DVD-ram station'.[/quote:a9e9794326] Is dat als deze beide optische apparaten leeg zijn? Bij problemen met optische apparaten zou je aanvullende info kunnen verkrijgen, via applicatie Nero InfoTool http://www.nero.com/enu/support-nero8-tools-utilities.html Verder kun je beide optische apparaten ook nog testen via applicatie Nero CD DVD Speed http://www.cdspeed2000.com/
Link naar reactie
Hoi, De schijf herkent in de BIOS zowel de DVD-speler als de DVD-brander. Bij 'deze computer' worden ze nuconsequent 'DVD-station' en 'DVD-ram-station' genoemd. Maar.....als ik een lege DVD in het ram-station doe, veranderd de benaming weer in CD-rom-station. Totdat ik de DVD er weer uit haal, dan krijgt hij weer zijn oorspronkelijke (DVD-ram-station) benaming. Als ik iets wil branden beginnen de brandprogramma's te mekkeren dat ik een lege schijf in het station moet doen (terwijl die er dus al in zit...). Lezen van DVD's vanuit het ram-station is overigens geen probleem; je ziet dan de benaming van het station wijzigen in de naam van de CD. Hellup...... :(
Link naar reactie
[quote:49ef93f18b="Ed Spoor"] Maar.....als ik een lege DVD in het ram-station doe, veranderd de benaming weer in CD-rom-station. [/quote:49ef93f18b] Dat kan wel kloppen. Want het brand programma van Windows XP zelf, kan alleen CD-R(W)'s branden. Dus geen DVD-/+R(W)'s. Check daarom via de rechter muisknop op de icoon van de DVD branden > Eigenschappen: Tabblad Opnemen, dat de optie "Op dit station mogen opnames op cd's worden gemaakt" is uitgevinkt. [quote:49ef93f18b="Ed Spoor"] Als ik iets wil branden beginnen de brandprogramma's te mekkeren dat ik een lege schijf in het station moet doen (terwijl die er dus al in zit...). [/quote:49ef93f18b] Welk brand programma en versie? Want Nero had bijvoorbeeld minimaal versie 6.3.1.20 nodig om compatibel te zijn met Windows XP Service Pack 2. In Nero zou in Recorder > Choose Recorder bij je DVD brander Status OK behoren te staan. Wat je Privé Bericht betreft. Ik denk niet dat het nodig is om afbeeldingen van applicatie Nero InfoTool en/of Nero CD DVD Speed toe te sturen via email. Als het nodig is, zou je deze beter kunnen oploaden naar een site die daarvoor bedoeld is. Enkele daarvan worden genoemd in dit topic http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=133788 Deze afbeeldingen link je dan naar dit forum, zoals beschreven is in de forum FAQ http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/faq.php#24 Als je een lege DVD-/+R(W) in je DVD brander hebt geplaatst, dan zou in Nero InfoTool op Tabblad Schijf bij Algemeen het juiste type schijf en capaciteit, te horen verschijnen. Meldt eventueel welk merk/type DVD brander het gaat. En welk merk schijfjes je gebruikt. [quote:49ef93f18b="Ed Spoor"]DVD-writer. De writer ging stuk. Nieuwe er in gezet en geinstalleerd (master/slave als in de oude situatie).[/quote:49ef93f18b] Als je nog de oude versie gebruikt die op je oude brander nog wel werkte, dan ondersteund deze de nieuwe brander wellicht niet. Probeer dan een recenter brand programma. Check onder andere dit topic over onderwerp gratis software voor branden cd/dvd http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=190139&highlight=
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Hallo, ik geloof dat ik met hetzelfde probleem zit. DVD-RW met Nero 6.3.0.2 geformateerd (zoals altijd en ook nog gisteravond) maar als ik het laatje dicht doe is het opeens een CD-rom. Bij allebei de apperaten, een Nec DVD-RW ND 4550A en een Optiarc DVD-RW AD 5170A wordt een lege DVD een CD-rom. Bespeelde DVD's is geen probleem, geen schijfje erin is het ook nog een DVD-RW! jolo, ik heb jou aanwijzingen al bekeken en op het tabblad opnemen was niks aangevinkt. En gisteravond\vanochtend heb ik nog een DVD gebrand als backup met foto's :) Wat kan ik doen ?
Link naar reactie
[quote:c037ad7151="zoef de haas"]Hallo, ik geloof dat ik met hetzelfde probleem zit. DVD-RW met Nero 6.3.0.2 geformateerd (zoals altijd en ook nog gisteravond) maar als ik het laatje dicht doe is het opeens een CD-rom. [/quote:c037ad7151] En je draait net zoals de TS Windows XP? Als dat met SP2 is, dan zou je die Nero 6.3.0.2 beter kunnen upgraden naar 6.6.x. Dat Windows XP een DVD+/-R(W) als CD-rom. Dat is een beperking van XP. Het hangt er ook vanaf wat er op de DVD+/-R(W) staat. Als deze een volumenaam heeft, dan wordt die getoond. [quote:c037ad7151="zoef de haas"]En gisteravond\vanochtend heb ik nog een DVD gebrand als backup met foto's[/quote:c037ad7151] Krijg je nu dan een foutmelding? Ook met een ander merk DVD+/-R(W)? En had je de eerder geadviseerde Nero InfoTool en Nero CD DVD Speed nog geprobeerd?
Link naar reactie
Alvast bedankt jolo voor je antwoord. Ja ik draai op XP SP2. Ik "snap" dat XP beperkingen heeft, maar zoals gezegd 's-ochtends brand ik nog een DVD en een paar uur later? (zonder dat er wat gebeurd is ....) Infotool draait nu en dvd-speed gaf gisteravond ook aan dat de lade leeg was. (dit alles met blanco of geformateerde Philips DVD-RW's, nooit anderen gebruikt) Iets anders waar ik aan zit te denken, kan het ook een virus etc. zijn ? Want heb bv. ook het numlock-lampje van m'n toetsenbord wat blijft branden terwijl de pc helemaal uitstaat. (NAV '08 aanwezig en gebruikt) Het is een beetje lastig (zijn pc problemen altijd :lol: ) maar de reden dat ik wat data op DVD wou zetten is de aanschaf van een nieuwe pc. Pc speed draait, volgens mij zonder problemen. Maar waar moet ik op letten? :oops:
Link naar reactie
[quote:6704d7041d="zoef de haas"]Infotool draait nu en dvd-speed gaf gisteravond ook aan dat de lade leeg was.[/quote:6704d7041d] Nero Infotool werkt alleen goed, als deze is gestart met Administrator rechten. Nero CD DVD Speed zou toch behoren aan te geven wat voor een type Disc je hebt geplaatst. Dan zou je via tabblad ScanDisk de kwaliteit van je DVD+/-R(W) kunnen testen. [quote:6704d7041d="zoef de haas"] kan het ook een virus etc. zijn ?[/quote:6704d7041d] Je zou dat eventueel kunnen checken via een online virus scanner, zoals [url=http://housecall.trendmicro.com/]Trend Micro HouseCall.[/url]
Link naar reactie
Weer bedankt jolo, maar helaas. Ik krijg het niet voor elkaar, gisteravond Trend Micro laten draaien 280.000 recousers (geloof ik) en 14 verwijderde files maar geen verbetering. DVD speed geeft ook geen fouten aan. Heb nu data van de "oude computer" afgehaald met een USB stick en zal demkl ik maar als ik alle data heb, format c moeten doen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...