Ga naar inhoud

HDMI / PC via LCD-TV / beeld kwijt na uit/inschakelen TV


Aanbevolen berichten

Beste mensen, wie heeft enig idee hoe ik dit oplos: Ik heb een redelijk simpele MCE-pc samengesteld (Vista Ultimate, Antec Fusion-kast, Asus M3A78-EMH HDMI mb) die ik via HDMI op mijn JVC LCD-tv heb aangesloten. Werkt allemaal prima, behalve dan 1 dingetje: als mijn tv niet aanstaat als de pc aan het booten is, krijg ik geen beeld (ook al selecteer ik het HDMI-kanaal). En als ik dat wel heb, maar als ik tijdens het spelen de tv uit zet (het is een muziek jukebox; ik heb alleen even beeld nodig om de juiste muziek te selecteren), dan krijg ik geen beeld meer als ik de tv weer aan zet - de tv toont braaf dat hij nog steeds naar het HDMI-kanaal kijkt, maar geeft geen beeld. En nee - het is niet de screensaver :) De enige oplossing is de pc herstarten. Iemand enig idee...? Laatste BIOS-versie heb ik al geprobeerd (0902) - geen sjoege.
Link naar reactie
Sorry? Mijn tv uitschakelen vanaf mijn pc? Dat kan helemaal niet - tenminste, ik zou niet weten hoe? Voor zover ik het nu denk te begrijpen is het een handshake-probleem. De vraag is dan wel: aan welk component ligt het? De tv (ik lees hier en daar op internet dat JVC-tv's wel vaker dergelijke problemen hebben - andere merken ook trouwens), het moederbord, of misschien zelfs de grafische chip? Da's nog een ander probleem trouwens - er zit een ingebouwde grafische chipset op dat bord, die ze 'ATI RV610-based' noemen, en waarvoor ik nergens aparte drivers kan vinden. Wel heeft de manual het over een 'ATI HDMI driver', wat video suggereert, maar de enige HDMI-drivers die ik op de ASUS-site en de installatie-disc vind zijn Realtek Audio HDMI drivers. Vage boel...
Link naar reactie
Ik bedoel niet de tv fysiek uitschakelen, maar de pc de opdracht geven geen beeld meer door te geven aan de tv-uitgang. Als je een grafische kaart met twee uitgangen/monitors hebt dan kun je via Windows forceren dat er slechts een van die twee actief is. De meeste monitors reageren daar dan op door zichzelf in 'slaapstand' te zetten. Ik denk dat die truuk ook voor jouw tv-uitgang kan werken. Dus gewoon de tv-uitgang uitzetten, tv valt in 'slaapstand'. Ik heb overigens zelf bij een 'normaal' lcd-scherm op een dual-monitor systeem gemerkt dat het scherm aan moet staan voordat de pc/windows ziet dat er daadwerkelijk een 2e scherm aanwezig is.
Link naar reactie
Bedankt voor het meedenken JaFO. Het gaat juist om het fysieke uitschakelen (ivbm stroomverbruik - trouwens, dat ding wordt behoorlijk warm ook). Maar wat de moeite waard kan zijn is jouw truc proberen, en vervolgens de tv écht uitzetten (in de hoop dat, als ik later de tv wer aanzet en daarna de uitgang wer activeer, de handshake wél werkt). In mijn geval zou dat betekenen: de HDMI-uitgang de-activeren. Daarna moet ik dan nog een manier verzinnen om de uitgang weer te activeren zonder dat ik beeld heb (ik heb daar maar 1 monitor: de tv). Wordt nog een hele klus, maar wellicht komt daar die MCE-afstandbediening nog leuk om de hoek kijken - volgens mij kun je die nog aardig programmeren. Ik laat het weten als het lukt!
Link naar reactie
Als dat niet werkt zou eens moeten kijken of het beter gaat als je de 'gewone' analoge uitgang gebruikt. Voor een lcd-scherm is dat een beetje dubbel (eerst je kaart die het van digitaal naar analoog omzet, daarna je tv die het weer terugconverteert), maar analoge signalen zijn minder afhankelijk van handshakes en software-versies. Een andere tv kopen en hopen dat het dan wel goed gaat lijkt mij niet echt een oplossing ;)
Link naar reactie
LOL - nee, zeker niet. Probleem is wel dat de analoge ingang (VGA - de pc heeft wel, maar de tv geen DVI-poort) maar op 1 resolutie goed beeld geeft, en dat is dus net niet de resolutie die ik wil hebben. Om een of andere reden is dat via HDMI geen probleem. Maar ik ga nog eens spelen en laat het weten! Nogmaals bedankt.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Aan JaFO, en wellicht anderen die met dit probleem kampen: ik heb dit probleem nu 'opgelost' met het programmaatje dat heel mooi in C!T 9 door een lezer wordt aangedragen 'om zijn grafische kaart uit te schakelen': [url=http://www.rtsoftwares.com]Turn Off Monitor[/url]. Michiel de Roode antwoord daar heel subtiel op trouwens (dat ding schakelt je [u:4fae49a48b]monitor[/u:4fae49a48b] uit, da's niet je grafische kaart, zeg maar), maar dat bracht me wel op een idee. En ja hoor: met dat stukje freeware kan ik weliswaar mij tv niet uitschakelen, maar het verbreekt wel de verbinding, en met een simpele muisbeweging geeft hij de handshake die het beeld weer terugbrengt - ook als ik de tv uit en weer aan heb gezet! De software kun je ook met een sneltoetscombi activeren, dus als m'n familie nu per ongeluk de tv uitzet terwijl de pc nog draait, is het nu: sneltoets en effe met de muis schuiven - et voila! JaFO: bedankt voor het meedenken. Enne, C!T-lezer Daan Davilee: je zat ernaast met je grafische kaart, maar mij heb je geholpen ;)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...