Ga naar inhoud

Digitale camcorder besteld, meningen?


Aanbevolen berichten

[quote:e2a207e375="computerbacterie"]Ik had de voorloper van dit apparaat, de mustek dv 5000. Gelijk met veel verlies weer doorverkocht op marktplaats en een fatsoenlijk fototoestel gekocht. Wat een kutding. De video-opname-kwaliteit is wel goed, maar het probleem zit hem in het feit dat het wordt opgenomen in ASF-formaat wat ik niet goed geconverteerd kreeg. De videokwaliteit van de dv5500 zal wel redelijk zijn, maar voor 300 euro heb je een dv-camcorder die een vele malen betere kwaliteit levert.[/quote:e2a207e375] Oei, ASF is inderdaad een rotformaat. Er zijn weinig encodingprogramma's te vinden die er goed mee om kunnen gaan.
Link naar reactie
  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Zoals het al in die specs beschreven staat (ASF (mpeg4 *compatibel*)) is al genoeg om kriebels te krijgen. Vaak is 'compatibel' marketing-taal voor : je hebt kans dat ie het doet als je aan een hele serie voorwaarden voldoet ... Grote kans dus dat je alleen met de meegeleverde spullen je 'filmpjes' kunt bewerken. Nu is het op zich altijd lastig in te schatten of zoiets voor een vakantie-filmpje voldoet. Je zult echter maar de pech hebben iets 'moois' te zien en het niet kunnen filmen vanwege de technische beperkingen van deze camera ... dat is op zich nog erger dan geen camera meenemen op vakantie. Op zich is het wel zo dat zelfs een dure camera geen garanties bied, maar je hebt wel iets meer zekerheid dat er iets zinnigs uit komt rollen en dat je er ook later nog plezier van hebt. Ik denk zelf dat je in dit geval beter een goede vriend/kennis/collega/familie kunt vragen om je hun camera te lenen (nodig ze uit op de trip ;)), dan op deze manier met je geld om te gaan.
Link naar reactie
[quote:0cc4f74094="m021"]Oei, ASF is inderdaad een rotformaat. Er zijn weinig encodingprogramma's te vinden die er goed mee om kunnen gaan.[/quote:0cc4f74094] Klopt, ik heb na lang zoeken geen enkel programma gevonden dat er fatsoenlijk mee om kon gaan, inclusief het bijgeleverde programma. Weliswaar kun je ASF naar andere formaten converteren, maar de framerate gaat daarbij omlaag. waardoor het beeld niet meer vloeiend is. Er is wel een oplossing: de analoge video-uitgang van de mustekcamera gebruiken, maar die was bij de mustek die ik had onbruikbaar: er bleven iconen en dikke zwarte randen in beeld en het beeld schokte ook. Het is me een raadsel waarom ze het ASF-formaat gebruiken want dat maakt het apparaat volkomen waardeloos, tenzij de tv-out het goed doet maar dat zal wel niet. Zoals rwilligen al opmerkte: maak gebruik van de 7 dagen bedenktermijn en zend de camera ongeopend terug en neem het ding niet in ontvangst. Dit is geld wegsmijten.
Link naar reactie
[quote:bc46719207="computerbacterie"]Zoals rwilligen al opmerkte: maak gebruik van de 7 dagen bedenktermijn en zend de camera ongeopend terug en neem het ding niet in ontvangst. Dit is geld wegsmijten.[/quote:bc46719207] Tenzij er bij deze camera toevallig een programma zit dat ASF wél goed kan converteren naar MPEG2, dan heb je toch nog waar voor je (weinige) geld.
Link naar reactie
[quote:bb12127f93="m021"]Tenzij er bij deze camera toevallig een programma zit dat ASF wél goed kan converteren naar MPEG2, dan heb je toch nog waar voor je (weinige) geld.[/quote:bb12127f93] Dat programma zit er zeer waarschijnlijk niet bij. Er wordt misschien wel een programma bijgeleverd, namelijk ulead videostudio, maar dat kan niet goed overweg met ASF. En bovendien staat er niet op de pixmania site dat videostudio er bij wordt geleverd. Er staat bij "meegeleverde software" alleen: installatie cd.
Link naar reactie
JONGENS, JULLIE HELEMAAL GELIJK! Ik heb hem binnen gekregen, en er een dag op mn werk mee lopen klooien, (iedereen was de pineut :p ).. Maar WATTTTT EEN KUT kwaliteit zeg, mijn hemel. De foto's gaan nog wel, maar de video? Ik wist niet dat het ZO erg was. Dus heb ik hem weer ingepakt, en mn ma stuurt hem vandaag nog terug naar omfg-Frankrijk... Ik heb zojuist deze camera bij wehkamp besteld, voor 300 euro totaal, in aflossing... : [img:71089daba4]http://images-eu.amazon.com/images/P/B0007D0GXQ.03.LZZZZZZZ.jpg[/img:71089daba4] Camcorder met het vertrouwde Hi-8 systeem, dat borg staat voor opnamen van hoge kwaliteit. CCD : 380000 Type opslag : Hi-8 Optische zoom : 20 Digitale zoom : 990 Zoeker : Ja Verder als 300 ga ik niet, maar dit is in ieder geval een echte.
Link naar reactie
Dat is geen echte, dat is gewoon een 'oude' analoge camcorder die opneemt in het Hi-8 formaat. Dat 'borg voor hoge kwaliteit' is een typische reclametekst. De kwaliteit van Hi-8 is namelijk VHS, net als die camera die je net hebt teruggestuurd... Weer een miskoop. :lol: Volgende keer zou ik toch echt hier even posten [i:e49a51459b]voordat[/i:e49a51459b] je bestelt.
Link naar reactie
Hi8 is beter dan VHS. Voor 300 euro heb je echter ook een minidv-camera, die zijn kleiner en lichter en neem je dus gemakkelijker mee, en leveren ook nog eens zeer goede beeldkwaliteit. Een 8mm camera heb je denk ik al voor iets meer dan 200 euro. Dit is niet echt een geweldige aankoop denk ik.
Link naar reactie
Ja... Je had idd toch beter ff kunnen posten , of op welke andere manier dan ook informatie inwinnen ipv zo impulsief te werk te gaan. Ik zal je plezier niet te veel vergallen, je hebt iig wel een "echte" camcorder gekocht en aangezien je zelf al zei dat je eisen niet zo hoog liggen denk ik wel dat je veel/genoeg plezier aan dit apparaat zal beleven. HI8 camcorders bestaan al lang en de meeste leveren een heel behoorlijk resultaat, iig beter dan vhs en dan praat ik uit ervaring. Ik heb een middenklasse DV-cam maar ook nog mijn oude topklasse HI8 cam en die HI8 levert toch echt beter/mooier beeld dan die DVcam. Maar DV is makkelijk in gebruik, het capturen van dv naar de pc is niet alleen erg goedkoop aangezien je er alleen maar een firewire kaartje voor nodig hebt waarvan de kwaliteit onbelangrijk is maar dv materiaal is eenvoudiger te bewerken en nagenoeg idiot-proof, iedereen kan het. Bij analoge video is het allemaal wat lastiger en duurder; je hebt een analoge capture kaart nodig die , als je voor beeld kwaliteit gaat, toch wel prijzig is. En als je dat geld niet wilt uitgeven dan kom je op een tv kaart die welliswaar goedkoop is maar ook wat handigheid vereist in de bediening en toch niet zo'n fraai resultaat levert als dv. Bij analoge video is de capture een extra stap die invloed heeft op de kwaliteit, bij dv is dat niet zo. De financiele kant van je keuze is dus ook dat je welliswaar nu wat minder hebt betaald maar later als je de video de pc in wilt sluizen toch een aankoop zal moeten doen die niet uit te vlakken is. Ik weet het ook wel; als je een beperkt budget hebt is het moeilijk kiezen.... Nog een laatste tip: bij HI8 is de tape van invloed op de beeldkwaliteit en zeker op de "houdbaarheid" van het beeld, bespaar niet te veel op je tapes en als de camcorder de optie LP(long play) bied gebruik deze niet, na een paar jaar blijft er van longplay opnames niets over van de kwaliteit. Maar ja, iig veel plezier met deze aankoop.
Link naar reactie
Mja, misschien moet ik de tekst nog een keer lezen, want de helft begrijp ik geen reet van, maar ik ga niet meer als 300 euro uitgeven aan een camera terwijl ik mn reis naar new york nog moet gaan betalen over 2 weken. Maar ik begrijp dus dat het erg moeilijk word om dit naar mn pc te brengen om over te zetten op dvd? Het is in ieder geval voor 95 euro meer een 10 keer betere aankoop denk ik. Voorbeeldje is denk ik al de optische zoom van 20keer, er zat op die mustek een zoom van 4 keer digitaal, dat zegt al vrij veel over de videokwaliteit..?
Link naar reactie
Het overzetten van analoge video naar de pc is niet bijzonder moeilijk maar het is wel wat lastiger dan DV video naar een pc overhevelen. Over het algemeen zijn de wat goedkopere capture kaarten wat lastiger te bedienen en je zult de manual goed moeten lezen en evt ook zelf wat studie moeten doen. Het kan dus even duren voordat het allemaal goed lukt. Koop je een duurdere capture kaart dan wordt het allemaal wat makkelijker omdat software en hardware beter op elkaar zijn af gestemd. Bedieningsgemak en kwaliteit heeft zo zijn prijs. Je hebt best wel een goede koop gedaan voor het budget dat je hebt, en in ieder geval veeeeel beter dan wat je eerst had. Ga eerst maar es filmen....
Link naar reactie
[quote:dd31bc0e22="rwilligen"]Het overzetten van analoge video naar de pc is niet bijzonder moeilijk maar het is wel wat lastiger dan DV video naar een pc overhevelen. Over het algemeen zijn de wat goedkopere capture kaarten wat lastiger te bedienen en je zult de manual goed moeten lezen en evt ook zelf wat studie moeten doen. Het kan dus even duren voordat het allemaal goed lukt. Koop je een duurdere capture kaart dan wordt het allemaal wat makkelijker omdat software en hardware beter op elkaar zijn af gestemd. Bedieningsgemak en kwaliteit heeft zo zijn prijs. Je hebt best wel een goede koop gedaan voor het budget dat je hebt, en in ieder geval veeeeel beter dan wat je eerst had. Ga eerst maar es filmen....[/quote:dd31bc0e22] Moet ik hem eerst wel even krijgen :D Aangezien het morgen natuurlijk niet word geleverd. (vandaag dus) Zal hij zaterdag en anders volgende week dinsdag hier zijn. Maar ik begrijp dus dat ik een soort van "kaart' moet kopen ofsow? Voor in mn pc? ehh,..leg dat is verder uit (als je wil althans)...hoe duur zijn die kaarten? en wat zijn dat precies voor kaarten? je zou tog denken dat bij zo'n camera meestal al wel een optie bij zit op het op je dvd te kunnen krijgen?
Link naar reactie
Als je analoge video (en ook de audio natuurlijk) de pc in wilt krijgen zul je een capture mogelijkheid op je pc moeten maken. Voor de audio is dat eenvoudig: je hebt een geluidskaart en die heeft een audio-ingang. Voor de video zul je ook een ingang nodig hebben en daar zijn verschillende manieren voor. De meest eenvoudige is een tv-kaart. tv kaarten hebben behalve tv-ontvangst ook altijd een video-ingang. Een andere mogelijkheid is een videokaart(zoals een gforce of radeon) met video-ingang en/of uitgang. Dergelijke videokaarten noemt men VIVO (VideoIN-VideoOut) Nog een ander optie is een "echte" video bewerkingskaart. Een echte video bewerkingskaart is gemaakt voor maar 1 doel: video opnemen op de pc en evt weer teruggeven aan bv een videoirecorder. Nog een andere optie is een echte video bewerkingskaart maar dan als een doosje los naast de pc verbonden met de pc via usb of firewire. Tvkaarten en vivo kaarten hebben als nadeel dat de audio via de geluidskaart loopt en daardoor wil er wel eens A-synchroniteit optreden; de audio loopt voor of achter op het beeld. Bij "echte" video bewerkingskaarten of doosjes gaat de audio ook via de videobewerkingskaart/doos en bestaat dat probleem niet. Een tv kaart kost op zijn goedkoopst iets van 50-60 eu en dat loopt op tot 150 eu voor een model met betere eigenschappen. Echte capture kaarten en doosjes beginnen vanaf zo'n 150 eu en lopen tot een paar duizend eu. Voor de goedkoopste tv kaarten heb je een snelle pc nodig, als je geen snelle pc hebt zul je een wat duurder model moeten nemen met ingebouwde mpeg chip waardoor de pc niet zo hard hoeft te werken. De echte videobewerkings kaarten en doosjes werken meestal ook wel goed op een wat minder snelle pc maar dat hangt af van het soort en type. Belangrijk is voor dat je gaat shoppen je eerst een budget vaststeld en dan gaat kijken wat het maximale is wat je voor dat geld kunt kopen en daarbij rekening houd met wat je precies wilt. webfilmpjes maken?, dvd's maken?, een kant en klaar filmpje maken met titels en effecten en dan op een videoband zetten? enz enz... Er is ook nog een laatste optie: een home-dvd-recorder, zo 1 die je bij je tv zet. Daar kun je je camera rechtstreeks op aansluiten en op een dvd opnemen.
Link naar reactie
Hmm damn wat een tekst :s..ik dacht dat ik blind snel kon typen,,omg.. Mja, anyway, ik heb een snelle computer (zie specs) en sinds kort ook een goeie videokaart, weet alleen niet of mijn kaart dat ondersteund. Dus als ik eenmaal dat ding heb, zal ik maar eens verder gaan kijken hoe ik dat ga doen, en wat ik daarvoor ga kopen, nu maar eerst eens wachten op mn camera, en kijken wat het dingetje allemaal kan. Ben dr denk ik wel tevreden mee. Ik heb een oude cam met ook zo'n bandje, van een oude vriend van me liggen, en die schiet ook heeele mooie beelden, echt super scherp, dus ik denk dat ik hier zeeeer tevreden mee ga zijn, ik hou jullie op de hoogte!
Link naar reactie
[quote:3df15b5079="GanGster MarshaLL"]en sinds kort ook een goeie videokaart, weet alleen niet of mijn kaart dat ondersteund.[/quote:3df15b5079] Dat is afwachten, het is maar net waarvoor de videokaart is gemaakt. Je kan een topklasse videokaart hebben gekocht, maar als hij vooral bedoeld is voor games, zit er waarschijnlijk geen Video-In op. Immers: wat doet de gemiddelde gamer met een video-ingang? Niks, dus is het voor de fabrikant niet winstgevend om die mogelijkheid op de kaart in te bouwen. [quote:3df15b5079="GanGster MarshaLL"]je zou tog denken dat bij zo'n camera meestal al wel een optie bij zit op het op je dvd te kunnen krijgen?[/quote:3df15b5079] Nee. Analoge camera's zijn namelijk in eerste instantie niet bedoeld om op de computer aan te sluiten, vandaar dat die optie er niet bij zit. Voor mensen die hun camera op de computer aan willen sluiten zijn er DV-cams, die hebben standaard wel een optie om ze op de computer aan te sluiten. Maar zoals rwilligen al zegt kan je natuurlijk je camera aansluiten op je standalone dvd-recorder (als je die hebt), en de dvd vervolgens inlezen in je computer voor verdere bewerking. Veel plezier iig met je camera. :)
Link naar reactie
Dat heb ik helaas niet, maar het komt wel goed, ik ben allang blij dat dit goede kwaliteit is, eerst maar eens de camera afwachten, en het new york ticket :p ..dan gaan we kijken wat ik er voor moet doen om het op de dvd te krijgen. Hopelijk is hij morgen binnen, jullie horen mn mening nog ;)
Link naar reactie
Hmm, ik heb hem binnen :D Ik ben dr echt super blij mee, goeie nightshot op, plus een extra licht, kwaliteit is super,, ga m morgen meenemen naar mn werk, kijken hoe mooi hij is overdag met zonlicht ensow.. Heb er 2 HI8 bandjes bij gekocht, van de enerbeste kwaliteit, dus kan ook altijd nog de beste er voor kopen, word het nog beter. Alleen volgende maand ff kijken wat ik het beste kan kopen, wat betreft het overzetten naar de pc, zodat ik het op dvd kan gooien!
Link naar reactie
Laatste tipje: koop bandjes van 1 merk en niet verschillende merken door elkaar. Het merk opzich maakt niet uit, moet je zelf weten, zolang je maar niet te veel wisselt. Ieder merk heeft zijn eigen smeermiddel welke op de tape wordt gedaan zodat de tape lekker soepel loopt, als verschillende van die smeermiddelen bij elkaar komen kunnen je koppen dichtslippen. Dus; 1 merk kiezen (welke makkelijk verkrijgbaar is) en het daar bij houden. Veel plezier met je nieuwe speeltje!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...