Ga naar inhoud

ulead dvd movie factory en svcd's maken


Aanbevolen berichten

Dag kenners, Ik heb een Sony digitale camcorder en het videobewerkingsprogramma DVD Movie Factory van Ulead. Ik heb nu wat opnamen van die camcorder omgezet in svcd-formaat, zodat ik het op een cd'tje in mijn standalone dvd-speler kan afdraaien. Maar het valt mij op dat bij enige beweging het beeld nogal blokkerig wordt. Bij nogal stilstaande beelden doet dit zich niet voor. Is er een manier om dat blokkerige beeld te voorkomen? Of moet ik andere software aanschaffen? ciao bart
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Dat het beeld blokkerig wordt ligt volgens mij aan de encoder of de instellingen ervan, wat ik zou willen weten is of de blokkerigheid op PC of TV is of beide.. Ik heb weinig ervaring met Ulead Moviefactory, maar ik kan mij herinneren dat ik er ooit een miniDVD mee gemaakt heb en dat ik daarbij geen encoder-instellingen kon wijzigen.. Ik zou toch een alternatieve encoder uitproberen..
Link naar reactie
  • 1 maand later...
[quote:ebf92b0a44="b.vuijk"]Dag kenners, Ik heb een Sony digitale camcorder en het videobewerkingsprogramma DVD Movie Factory van Ulead. Ik heb nu wat opnamen van die camcorder omgezet in svcd-formaat, zodat ik het op een cd'tje in mijn standalone dvd-speler kan afdraaien. Maar het valt mij op dat bij enige beweging het beeld nogal blokkerig wordt. Bij nogal stilstaande beelden doet dit zich niet voor. Is er een manier om dat blokkerige beeld te voorkomen? Of moet ik andere software aanschaffen? ciao bart[/quote:ebf92b0a44] Mijn ervaring is hetzelfde. Of ik nou TMPGENC of iets anders van Ulead gebruik, bij beweging van camera is het beeld op de SVCD altijd slecht. Overigens vind ik dit na het capturen op de PC (AVI) ook al. Of het nou typisch is voor SVCD (te lage bitrate om beeld goed te beschrijven bij beweging vd camera) of aan iets anders ligt weet ik niet. Hoe zou het worden bij branden op DVD? Ligt het aan de camera? Ik heb een Sony Digicam (TR120). Wat is jou configuratie? Heb je sinds verschijnen van dit topic nog meer ideeën/suggesties voor verbetering?
Link naar reactie
Zoek in dit forum naar kreten als steadyshot of beweging en je zult meer topics over dit onderwerp vinden. Het grote probleem van home video is dat er meestal veel te veel beweging in zit. Ik heb het dan niet over een pan van links naar rechts maar over miniscule kleine bibbers die veroorzaakt worden doordat men de camera niet goed stil houd. Mpeg encoders halen een groot deel van hun efficientie uit het feit dat in video heel vaak grote delen van frame tot frame onveranderd blijven en deze delen dus zeer efficient gecomprimeerd kunnen worden. Voorwaarde hiervoor is dat deze grote beeld-delen tot op de pixel nauwkeurig identiek zijn aan de vorige frames Bij een bibberende camera verandert nagenoeg iedere pixel van frame tot frame waardoor de encoder iedere pixel apart probeert te coderen, de encoder is maar een dom ding en verward bibber met detail. Maw: als jij bibbert met de camera dan denkt de encoder dat ie een beeld van allemaal vallende boomblaadjes krijgt voorgeschoteld en probeert ieder blaadje apart in het beeld te behouden. Daardoor wordt er onodig veel bitrate gebruikt waardoor er te weinig dataruimte over blijft voor de echte bewegende details, het resultaat is dan macroblokken in de bewwegende delen. Een andere veroorzaker is ruis,bij een analoge cam heb je hier zeker last van-bij een DV cam hangt het van de kwaliteit cam af en het lichtniveau waarbij is gefilmt, de ruis wordt door de encoder ook aangezien voor detail en weer probeert de encoder de ruisende pixels apart te coderen. De oplossingen: 1e:probeer je camera stil(ler) te houden. 2e:Het programma Steadyhand van dynapel kan een hele hoop beweging uit de video halen ( www.dynapel.com), een aanrader/must have voor homevideo makers. 3e:TMPGenc heeft een ingebouwd ruisfilter(noise reduction), het effect ervan is verbzingwekkend , vooral bij analoge opnames of opnames bij laag licht niveau zie je het opknappen bij het inschakelen van het filter. 4e: een statief.....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...