Ga naar inhoud

Storing F23 en F12


Dartbak

Aanbevolen berichten

Ik heb een whirlpool las vegas 859250912000 met een foutmelding F23 en melding pomp schoonmaken. Het filter eruit gehaald. De pomp kan ik rond draaien (beide kanten) geen vervuiling aan de binnenkant. De slangen doorgeblazen. Maar nog niets heeft geholpen. Na lezen op forum stekker maar eens andersom erin gedaan. Afpompprogramma werkt nu wel. Maar eens wasprogramma geprobeerd. Nu storing F12. Heb begrepen dat dit een verwarmingsstoring is.Bij een koude was krijg ik dezelfde F12 storing. Ik heb het verwarmingselement door gemeten. Dit was ok. Ik heb de stekkertjes er af gehaald en weer er op gezet. Nu gaf de wasmachine geen storing meer aan. Ik heb toen een kookwas gedraaid. Het hele programma verliep goed. tot op een paar minuten. Hij gaf storing F12 aan. Ik heb hierop het afpomp programma aangezet. Deze verliep zonder problemen. Ik heb nu alle contactpunten er op en af gedaan. De punten met contactspray ingespoten. Nu maar weer eens kijken of hij het doet. Ben nu een snelwas op 30 graden aan het draaien. Tot nu toe goed. Hij blijft op 7 minuten hangen. Hierna de 3 soorten centrifugeerprogramma`s geprobeerd. Hierop geeft ie direct storing F12. Iemand nog suggesties ?
Link naar reactie
Wat heb je op het element gemeten? Het element zelf moet tussen de 25 en 75 Ohm zijn. Tov aarde moet hij oneindig zijn. Hang ook een spannings meter over het element. Op een bepaald moment als hij water heeft genomen en gaat wasssen moet er 230V op komen te staan. Het water moet nu merkbaar warm worden. Test bij voorkeur met een hoge temperatuur.
Link naar reactie
Hoi Harry, ik heb een wasprogramma laten draaien op 60 graden. Het programma blijft net als bij andere programma`s op 7 minuten hangen. Het centrifugeren werkt niet. Het afpomp programma werkt wel. Het water blijft koud. Moet ik het verwarmingselement vervangen? of is er meer aan de hand? Ik had overigens het element gemeten op aarde. Deze was oneindig.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Alleen het element, de bedrading hiervan en de elektronica module blijven nog over. Controleer de elektronica module op koolborstel gruis, losse contacten en een gammel relais. Is dit goed controleer dan de kabel tussen module en element op beschadiging vian de isolatie. Is dit ook goed dan blijft alleen vervangen van het http://www.europart.nl/wasmachine+onderdelen/verwarmingselement/whirlpool/verwarmingselement/02758262/ over. Is een gok maar wel de moeite waard.
Link naar reactie
  • 6 maanden later...
Was het element defect of niet? En zo ja, wat was er aan defect? Komt er wel 230V op het element te staan? Controleer de bekabeling tussen het element en de elektronica module. Controleer de elektronica module op losse contacten, gammele relais en koolborstel gruis. Voor de relais met name relais K1 controleren, deze regelt de 230V voor het element.
Link naar reactie
  • 3 maanden later...
  • 9 maanden later...
Jammer! Op advies van de Consumentenbond (Beste Koop 2011) heb ik 4 jaar geleden een Whirlpool Nevada 1400 wasmachine aangeschaft. Wat heb ik daar een spijt van! Al na drie jaar begon de machine een raar geluid te maken bij het draaien en centrifugeren: kapotte lagers. Na 3,5 jaar is de kuip vervangen à raison van € 175,-. Nog geen zes maanden later was het geluid weer terug, waarna opnieuw de kuip is vervangen. In eerste instantie tegen hetzelfde bedrag als de eerste keer, maar na protesten mijnerzijds hoefde ik deze reparatie niet te betalen. Nog drie maanden na de tweede reparatie begon de machine regelmatig een diep kreunend geluid bij de eerste trommeldraai en het centrifugeren te maken. En vorige maand hield hij er uiteindelijk helemaal mee op met de foutcode F12. Volgens de servicemedewerker van Whirlpool een defect aan het verwarmingscircuit. Reparatie zou een paar honderd euro gaan kosten. Daar had ik dus geen vertrouwen meer in (laat staan dat ik de machine het geld nog waard vond). Ik heb dus maar weer een Miele gekocht. Daar heb ik, voor de Whirlpool, 15 jaar veel plezier van heb gehad. Ik vond het echter de moeite waard om me met mijn klacht tot de klantenservice van Whirlpool te wenden. Ik was benieuwd naar hun reactie. Echter, ondanks twee keer een reminder, heb ik geen reactie teruggehad. Dus niet alleen een slechte machine, ook nog eens een beroerde klantenservice. Moraal van dit verhaal: koop geen Whirlpool! Goedkoop is duurkoop.
Link naar reactie
  • 8 maanden later...
Hallo Wij hadden ook F12 code op de Nevada 1400. Deze kwam na het lopen van het pompje meteen bij starten. Na het meten van de thermostaat (0 Ohm)en verwarmingselement (26 Ohm)ben ik verder gaan zoeken. Nu bleek het relais te blijven plakken. Deze zit links achter het paneel bij de knoppen "clean" en "voorwas". Met een tik was het nu opgelost maar dit is natuurlijk geen blijvende oplossing. Als dit relais blijft plakken betekend het dat er mechanisch iets niet goed gaat in het relais of contacten zijn ingebrand en dat in de toekomst dit vaker voor gaat komen. Dus het beste is vervangen.
Link naar reactie
  • 3 maanden later...
Ik heb een Whirlpool Denver en kreeg ook melding F12. Dus uiteraard ook eerst het verwarmingselement, de bedrading etc. gecontroleerd, maar zonder succes. Toen viel mij op dat bij het starten van een programma eerst werd afgepompt en daarna de verwarmings storing al kwam. Als de trommel leeg staat is het logisch dat hij niet kan verwarmen. Ik heb toen eerst een flinke laag water in de machine gegooid via het zeepbakje en toen de machine op een snelwas aangezet. Blijkbaar heeft dit de watersensor weer geactiveerd want sindsdien werkt de wasmachine weer normaal. Dit is dus altijd eerst het proberen waard. Succes! Marcel
Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Mijn wasmachine van Indesit ((Innex) had ik aangezet maar deze deed niets. Ook geen lampjes aan o.i.d. gewoon niets. Het was al laat dus ik dacht ik kijk morgen wel... Vanaochtend weer gaan kijken en ik hoorde dat de machine bezig was. Het bleek een hoop geluid maar er stond F12 op de display en er was niks gebeurd, ik zag het bakje wasmiddel nog net zo staan. Echter kon ik de machine niet stoppen. De stekker eruit gehaald, na een kwartiertje weer terug erin maar machine geeft weer niks! Geen enkel teken van leven. Is nog maar een jaar oud ofzo. Wat nu?
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...