Ga naar inhoud

Aeg 62800 geen watertoevoer


Aanbevolen berichten

De wasmachine geeft geen water. Ieder programma start met kort afpompen maar daarna gebeurt er niets meer. Na een tijdje komt er een E10/E11 foutmelding. Dit lijkt te zijn gebeurt nadat ik het zeepbakje heb verwijderd en schoongemaakt. Toen ook met een doek de zeepbakhouder (?) schoongeveegd. Apart is wel dat als ik handmatig een liter of 2 a 3 water via de zeepbak toevoeg het programma wel verder gaat. Totdat deze bij het spoel gedeelte komt, dan nogmaals handmatig water toevoegen en programma gaat verder. Tijdens spoel gedeelte wordt het water weggepompt en vult dan de tweede keer wel automatisch. Heb via een ander forum gevonden hoe ik de machine kan resetten, dit uitgevoerd. Dan komt de machine in demo mode en het vreemde is dan dat er wel een volledig programma, inclusief vullen/spoelen, doorlopen wordt. Heb aan de kraankant het zeefje in de slang overigens ook gereinigd aangezien dit vaak als oplossing wordt gezien voor dit probleem. Bij mij heeft het niet geholpen. Wie herkent dit en weet de oplossing?
Link naar reactie
De machine krijgt dus blijkbaar te weinig/niet snel genoeg water bij de hoofdwas en het spoelen. Controleer ook het zeefje tussen de slang en de machine (indien aanwezig) Heb je wel voldoende waterdruk vanuit de kraan zelf? Ook hier zit een zeefje in. Wat ook nog kan is dat je voor het lapje word gehouden door de nivo regelaar. Doordat je de zeebak hebt werwijderd is er mogelijk prut vrijgekomen en dat zit nu in het slangeteje van de nivo regelaar. Verwijder het bovenblad. Rechts boven zit de nivo regelaar (= ronde schijf met een paar draden en een rubber slangetje) Trek het slangetje er van af en blaas deze goed door. Zet het slangetje terug en probeer de machine opnieuw.
Link naar reactie
Bedankt voor het snelle antwoord. Kraan doet het prima, heb de "emmer test" gedaan en deze is snel genoeg vol. Zeefje bij de kraan gereinigd, zal die aan de machine kant vanmiddag ook even schoonmaken. Had al een vermoeden dat er misschien vuil in het systeem was gekomen, ga ook dat slangetje vanmiddag even schoonblazen. Vind het wel vreemd dat het demo programma er geen last van heeft.
Link naar reactie
Alle zeefjes en slangetjes lijken goed schoon. Alles nagekeken en schoon geblazen maar helaas geen verbetering, geeft nog steeds geen water. Monteur inschakelen of kan ik zelf nog iets doen ? Heb overigens ook een poging gedaan om de zeepbak deksel los te krijgen maar zie geen mogelijkheid dit te doen zonder de boel te slopen... Zonder handleiding is het lastig te bepalen wat er wel of niet los moet en in welke volgorde.
Link naar reactie
Spoelen zijn goed aangesloten volgens mij. Ben niet echt een elektro wonder dus weet niet hoe ik ze door moet meten. Wel weet ik dat ik in de service mode twee standen heb ontdekt die de watertoevoer aansturen. Zo weet ik dat in ieder geval hoofdwas en wasverzachter goed werken. Ook zie ik in de demo mode dat de trommel netjes gevuld wordt in het begin en bij het spoelen. Tijdens een gewoon programma is er kennelijk toch nog iets dat de waterinname verhinderd.
Link naar reactie
Ok, nieuwe informatie. Als ik tijdens het programma zachtjes in de pressostaat blaas dan neemt de machine ineens wel water. Helaas werkt het alleen voor die ene keer. Moet het blijven herhalen als de machine weer water nodig heeft. Zou een nieuwe pressostaat verbetering brengen of wordt de druk ergens anders onderin de machine geregeld ?
Link naar reactie
Doet de voorwas het ook wel? Mogelijk worden voor en hoofdwas samen gebruikt als hij tijdens het spoelen water moet nemen. Als hij niet snel genoeg een bepaald nivo gehaald heeft krijg je dus de foutmlding. Het zou ook de prestostaat kunnen zijn maar op afstand blijft dit gokken.
Link naar reactie
Voorwas heb ik niet getest, maar tijdens alle testen viel me wel op dat het vlekken/voorwas bakje nooit gevuld wordt, deze blijft droog. Ik zit te denken om voor de test de stekkers van de voorwas en hoofdwas om te wisselen. Kan je aangeven welke dat zijn ? (heb dit inlaatventiel : http://onderdelen.aeg.nl/file/5cluBDN/0ebd8ec1-128f-4800-a057-e57b559abea1.jpg)
Link naar reactie
Bedankt maar is niet meer nodig. Twee spoelen hadden dezelfde aansluitingen (zwarte en witte), die heb ik omgewisseld. En jawel, nu start de machine wel. Hij start dus eerst met een korte watertoevoer via de voorwas en vult daarna verder met de hoofdwas. Na het omwisselen kwam er dus eerst een beetje water via de hoofdwas binnen en daarna stopte de machine. Het lijkt er dus op dat het voorwas ventiel defect is. Helaas gebruikt de machine ze allebei ook al kies is geen voorwas dus ga een nieuw inlaatventiel kopen. In ieder geval heel erg bedankt voor de tips en het meedenken! Ik laat nog even weten of het allemaal gelukt is.
Link naar reactie
  • 4 jaren later...
Onze wasmachine valt in alle programmas stil met foutmelding E10 we hebben alle filters van de watertoevoer schoon gemaakt en ook aan de wasmachine waar je de slang aansluit met een speldje terug gaatjes opengemaakt en verschillende malen azijn opgedaan. De,machine draaide weer goed gedurende een maand maar nu zelfde probleem kun je meer doen om eventueel kalk te verwijderen in de machine. Ik voeg wel bij ieder wasbeurt een beetje azijn toe via het zeepbakje.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...