Ga naar inhoud

Verschil tussen DVI en VGA op een TFT


Aanbevolen berichten

  • 3 maanden later...
Vanwege veel grafisch werk heb ik twee schermen, beide Eizo Flexscan L768. Aangesloten op de Matrox G550 geeft het ene scherm op DVI een prachtig beeld, het andere scherm op VGA is veel minder scherp, met rare, wat vage schaduwrandjes rond b.v. de letters. Ik heb de G550 vervangen door de Matrox P750 met 2 x DVI, en daarop aangesloten laten beide schermen een identiek beeld zien. De Matrox P750 moest weer terug naar de vriend van wie ik 'm te leen had, nog eens geprobeerd met een ATI Radeon 9200, ook nu weer het ene scherm op DVI perfect, het andere op VGA onscherp met artefacten. Ik denk niet dat dit nou direct betekent dat DVI beter is dan VGA, kan zijn dat het aan Eizo ligt (zo technisch ben ik ook weer niet), toch vind ik het vreemd dat beide schermen op DVI wèl optimaal tot hun recht komen. Heeft iemand hier een verklaring voor?
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Jammer dat je dan niet een 130 euro vga kabel gebruikte om deze te vergelijken met een 130 euro dvi... ik denk zèlf dat dat het verschil heeft gemaakt. ter vergelijking heb ik twee scart kabels vergeleken bij dvd weergave op een goede 100Hz TV een dure en een normale kabel... ook dan is het verschil goed zichtbaar... HEt verschil in dvi en vga zit um volgens mij in het feit dat de fabrikanten dan kunnen besparen op de componenten op de kaart zèlf ! Ik vind het namelijk vreemd dat je het dvi signaal "zomaar" met een adaptertje toch op de vga bus kunt aansluiten... hoe dat kan met een wezenlijk ander (lees beter) signaal??? Het voordeel zal um wel in de portemonnee zitten van de fabrikant...;-) denk maar aan de usb poort die gelanceerd werd als een groot voordeel voor de consument (ruim 200 apparaten op één usb pooortje) en uiteindelijk bedoeld was om goedkopere randapparatuur te kunnen fabriceren zonder eigen voeding. resultaat was wèl dat we de solide gestandaardiseerde aansluitstekkers van vroeger kwijt zijn en nu diverse verschillende usb stekkers hebben die vaak niet echt uitwisselbaar zijn... en deze usb stekkers (bij mij althans) regelmatig aanleiding zijn tot kleine storinkjes.. en om ook nog even antwoord te geven op de vraag van de topicstarter... bij mij thuis op mijn samsung 226BW géén verschil te zien met standaard kabeltjes vga od dvi..... (wèl weer even gezien dat er net als bij scart kabels dvi->vga adapters zijn met een volledig aantal pinnen en versies met maar een paar pinnetjes...) :?
Link naar reactie
  • 3 weken later...
[quote:c503b7c394="Philippe2"]Kan en mag je 2 pc's tegelijkertijd op een monitor aansluiten? (dus 1x vga en 1x dvi op een Samsung 930BF) Dus beide pc's staan dan wel aan.[/quote:c503b7c394] Ja je kunt dan wisselen tussen de kanalen. Dit gaat niet ten koste van je scherm. Het verschil tussen DVI en VGA kun je pas zien bij erg hoge resolutie's. Dan blijft DVI scherp en wordt VGA vager. Bron: video @ hardware.info
Link naar reactie
  • 3 weken later...
  • 1 maand later...
  • 4 weken later...
  • 2 weken later...
  • 3 maanden later...
Heb nu ook een DVI monitor (gek dat er geen HDMI opzit stond op 1 van de sites wel vermeld, maargoed die kabels kosten toch een fortuin) en het voordeel van DVI is bij mij dat je dan de monitor niet meer hoeft scherp te stellen. Je kunt die auto functie niet eens meer gebruiken je krijgt gewoon altijd goed beeld.
Link naar reactie
  • 4 maanden later...
@ outlaw99: [quote:4dba618437]Ik vind het namelijk vreemd dat je het dvi signaal "zomaar" met een adaptertje toch op de vga bus kunt aansluiten... hoe dat kan met een wezenlijk ander (lees beter) signaal??? Het voordeel zal um wel in de portemonnee zitten van de fabrikant... [/quote:4dba618437] Verschil zit hem in DVI-I of DVI-D. Dat laatste is alleen digitaal signaal, dat je niet met een adapter naar een VGA scherm kan sturen. DVI-I geeft zowel digitaal signaal ( de drie rijen van acht pennen) als analoog signaal af (platte pen met vier ronde eromheen). Via die adapter loopt het digitale signaal dood en wordt het analoge signaal via de VGA-stekker naar de monitor doorgegeven (en daarbinnen weer geconverteerd naar digitaal ingeval van TFT). Dia adapters werken dus alleen op DVI-I uitgangen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...