Ga naar inhoud

AEG Lavamat


Yvh

Aanbevolen berichten

Hallo, Mijn wasmachine (AEG lavamat) gaf al enige tijd problemen met wassen. Tot afgelopen vrijdag waren deze problemen te overzien, namelijk het uitvoeren van het programma tot aan het centrifugeren. De wasmachine ging piepen en gaf \"E50\" als foutcode. Na het uit- en inschakelen van de wasmachine kon de centrifugeer functie los worden uitgevoerd. Sinds afgelopen vrijdag is het in- en uitpompen van water het enige dat de wasmachine nog wil doen. Na het inpompen van het water begint de timer af te tellen zonder dat er iets gebeurt. Wasmachine uit- en inschakelen zorgt ervoor dat het water netjes wordt afgepompt. Gisteren heb ik eerst het stoffilter schoon gemaakt (zonder resultaat). Het schoepje draait beide kanten op, maar veert wel terug. Geen idee of dit normaal is. Daarna heb ik het apparaat gedemonteerd om te kijken of de koolborstels vervangen dienen te worden. Deze zien er nog prima uit (+/- 4 cm). Verder zie ik geen rare dingen. Heeft iemand tips of een richting voor me?
Link naar reactie
E50 is een groeps melding voor motor/aandrijving gerelateerde problemen. Lees de volledige code eens uit. Sluit de deur en kies voor programma 40-60 MIX en start hem op. Druk dan de toetsen Spoelstop en Voorwas samen in en houd ze ingedrukt. De lampjes Einde en Start/Pauze gaan nu knipperen in een bepaald patroon. Wat is dit patroon? Wat krijg je op het display?
Link naar reactie
De koolborstels zijn nog +/- 4cm lang en maken goed contact dus dan komt het neer op de motor/aansturing. Wat raad jij me aan, de motor vervangen? Qua aansturing bedoel je denk ik de printplaat? Klinkt in ieder geval beide als een duur onderdeel. Ik zal de kosten eens opzoeken van beide onderdelen. Als het te duur wordt, moet ik op zoek naar een nieuwe (dit is een tweedehandsje). Bedankt voor je hulp tot zover!
Link naar reactie
Sorry, melding over de lengte van de koolborstels alweer vergeten... Controleer de tacho spoel op de kop van de motor. Moet tussen de 100 en 500 Ohm zijn. Moet ook een kleine spanning opwekken als je de motor met de hand ronddraaid. Controleer ook het magneetje in het midden van deze tacho spoel. Moet vast zitten op de as en mag niet gescheurd zijn. Controleer de stekker verbinding van de motor, volg de kabel naar de module en controleer de module op losse contacten, vooral bij de relais. Controleer ook de relais op verkleuring/smelt plekken en de module zelf op koolborstel gruis.
Link naar reactie
Hoi Harry, Ik heb alle kabels nagelopen en deze opnieuw aangesloten. Er zat wat kool op de achterkant van de printplaat. Ik krijg hem niet helemaal uit zijn behuizing, maar de voorkant lijkt schoon te zijn (kan de behuizing lichtelijk optillen). Ondertussen heb ik een multimeter met Ohm stand geregeld, maar ik heb geen idee hoe ik de tacho spoel opmeet. Moet dit met stekker in het stopcontact (ik gok van niet?) en waar houd ik de uiteinden van de multimeter tegenaan? Ook het magneetje kan ik even niet vinden. Er zat een plastic beschermkapje over de as heen. Deze heb ik eraf gehaald en ik er zit een onderdeel om de as heen, maar niet erop. Is dit het? Onderstaand foto\'s van de voor- en achterkant van de motor. [img]http://s28.postimg.org/rbx6ignal/IMAG0108.jpg[/img] [img]http://s21.postimg.org/hbunv4w2f/IMAG0110.jpg[/img]
Link naar reactie
Trek de stekker van de motor er af. Sterkker uit het stopcontact... Je moet dan meten tussen de 2 rode draden, dat is de tacho spoel. Het magneetje zit om de as, kan in de vorm van een dopje of een ring zijn en draait dan in het midden van de spoel. Zie http://www.europart.nl/wasmachine+onderdelen/motor/zanussi/spoel/04246900/ Probeer toch echt om de print uit z\'n behuizing te krijgen anders kun je ook de relais en losse contacten niet controleren.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Hoi Harry, Duurde even, maar het is gelukt. Er zat wat koolstof op de andere kant van de printplaat. Zal er toch iets doorgebrand zijn. Na het verwijderen van de koolstof werkt de wasmachine weer prima. Maar even kijken hoe lang hij het nu volhoud. Heel erg bedankt voor je hulp!
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...