Ga naar inhoud

Samsung SWF P12


Elisa-1

Aanbevolen berichten

Mijn 13 jaar oude Samsung SWF P12 geeft foutcode E1, geen watertoevoer. Waterdruk, zeef ingang wasmachine, wasmiddelbak gecontroleerd...daar ligt het niet aan. Bij de eerlaatste was hoorde ik een raar geluid tijdens het centrifugeren en zag eenmalig een flits van achter de trommel, toen uitgeschakeld en weer ingeschakeld en het centrifugeren was weer normaal. Bij de volgende was kwam de was halfnat uit de machine, ik denk wel gespoeld, maar niet volledig gecentrifugeerd. Er zat niet veel water meer in, want toen heb ik het zeef onder aan de voorkant gecontroleerd. Nu doet de wasmachine dus niets meer, ik kan wel nog verschillende programmas kiezen, maar er stroomt geen water in (of alleen heel weinig, wanneer ik net de waterslang weer opgeschroefd heb) en de deur gaat niet meer met het knopje open. Foutcode E1. Als ik zelf water invul via het zeepbakje en een programma kies, komt geen foutcode en hoor ik af en toe een klikken vanachter het panel, maar de machine draait niet, pompt niet en centrifugeerd niet. De oplossing van de Samsung helpdesk was 30 minuten de stekker uit het contact en als het dan niet werkte, mocht ik een monteur laten komen ( geschatte kosten inklusieve voorrijden 200 Euro). De nieuwe wasmachine is al bijna besteld, maar ik zou toch graag weten, wat nu het probleem kan zijn, alleen al voor mijn gemoedsrust...niet dat ik een nieuwe koop en de oude had nog wel tegen redelijke kosten gemaakt kunnen worden.
Link naar reactie
Meerdere oorzaken mogelijk. Alleen zit ik met de \"flits achter de trommel\" Hier zit het verwarmings element en de motor. Mocht daar iets mee mis gaan dan zou je dit niet zo kunnen zien, het element en de koolborstels zitten aan de voorzijde van de machine. Verwijder het bovenblad en kijk of je iets ziet in de vorm van een smelt of zwarte plek. Mogelijk is het inlaat ventiel, de nivo regelaar of het netfilter gesmolten of maakt een kabel sluiting. Alnders kun je nog de module open maken en kijken of daar losse contacten zichtbaar zijn, vooral bij de relais. http://elektrotanya.com/samsung_swf-p12.zip/download.html Site heeft tijd nodig, even wachten en dan kiezen voor \"Get Manual\" onder het preview blok.
Link naar reactie
Hartelijk dank voor de snelle reactie en de link naar de service manual. Ik heb het bovenblad eraf gehad, maar kan niet direct iets raars zien. Ik heb er ook niet veel verstand van, naar mechanische dingen wil ik nog kijken, maar de elektrische zijn iets voor een vakman. Ik heb de eerste drie testen uit de service manual (pagina test mode) gedaan, maar mij is niet helemaal duidelijk wat er nu eigenlijk moet gebeuren. Bij de eerste test, hoorde ik verschillende klikjes, maar de machine zelf deed niets en er kwam ook geen foutmelding. Het leek wel alsof het steeds herhaald werd. Bij de tweede test stond in het display 19, ik neem aan dat het 19 graden watertemperatuur zijn, dat zou kunnen kloppen, maar de temperatuur ging vervolgens niet omhoog (maar ik weet ook niet of dat wel de bedoeling was). Bij de deerde test stond op gegeven moment 90, geen idee of dat goed of fout is. Voor de rest waag ik mij er niet meer aan, of ik heb het gereedschap niet of geen verstand... Had graag geweten, wat nu echt mankeert, maar dat is mij de 200 Euro voor de monteur niet waard, met 13 jaar heeft de wasmachine waarschijnlijk al goede dienst bewezen en zit ik binnenkort met het volgende probleem. .
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...