Ga naar inhoud

AEG pakt weinig water, soms met foutcode


GeneralDuke

Aanbevolen berichten

Beste forummers, Ik ben in het bezit van een ruim 10 jaar oude AEG ÖKO-LAVAMAT 86748 UPDATE. Hij heeft met de feestdagen niet gedraaid, maar sindsdien was ik weer. Ik merkte op dat hij op een gegeven moment de foutcode C-1 gaf (machine pakt te weinig water). Er was wel gewassen dus ik ging er vanuit dat het hoofdwasprogramma wel was doorlopen. Vervolgens heb ik hem op spoelen gezet, en dat werkte prima. Zo heb ik het programma afgemaakt. Precies dit gebeurde een dag later weer, foutcode bij het hele programma na wassen, maar spoelen werkte wel. De keer daarna doorliep de wasmachine wel het hele programma. Nu is hij weer aan het wassen, maar heeft het bijna 30 (!) minuten geduurd om voldoende water te pakken om te wassen. Het klinkt ook alsof het water heel traag de machine instroomt, maar de kraan is volledig opengedraaid. Is er een makkelijke manier om zelf te bekijken of de waterinname goed verloopt? Groeten en alvast bedankt, Stan
Link naar reactie
Hoi Harry, Bedankt voor je reactie. De waterdruk op de kraan is voldoende. Ik heb de slang losgeschroefd en een pan met water gevuld, dat ging heel vlot. De slang hangt aan de machinekant niet naar beneden maar horizontaal. Het filtertje bij de kraan lijkt me in orde, er stroomt wel hard water uit wanneer ik de slang losmaak van de machine en in de wasbak laat uitstromen. Bij de kraanaansluiting zit dus geen probleem. Hoe kom ik gemakkelijk bij het filter aan de machinekant? Groeten, Stan
Link naar reactie
Hoi Harry, Ik heb de achterkant bekeken, zo goed als dat kon in de nauwe ruimte. Ik kon zo gauw niets zien aan het filter en het leek er niet op alsof die er gemakkelijk uit te halen is. Onderaan zie je een foto. Ik merkte wel op dat het rubbertje om de aansluiting een beetje verschoven was en half voor de opening zat. Dat kan natuurlijk gebeurd zijn tijdens het losschroeven, maar bij het opnieuw vastschroeven heb ik er op gelet dat het goed bleef zitten. Er draait nu weer een was, het klinkt alsof hij sneller water pakt dan eerst, maar dat kan natuurlijk ook ijdele hoop zijn. Het klinkt wel erg alsof er veel belletjes in het water zit dat gepakt wordt. Kan het zijn dat er veel kalk in de toevoer / de machine zit, of zijn er meestal andere redenen als je zoiets hoort? Groeten, Stan [IMG]http://i43.tinypic.com/120jwxw.jpg[/IMG]
Link naar reactie
Kan er kalk in de wasmachine zitten, in het stuk voordat het water in de trommel komt? Hoe kan ik dat dan gemakkelijk schoonmaken? In het wasmiddelenbakje zie ik water staan en als de machine water pakt loopt daar maar heel langzaam water doorheen. Kan het zijn dat daar kalkaanslag de boosdoener is? Groeten, Stan
Link naar reactie
De slang tussen zeepbak en kuip zit niet verstop (misschien wel deels dicht gelibt) anders zou de machine overstromen uit de zeepbak. Als je het water maar heel langzaam de zeepbak in ziet stromen zitten de gaatje in het deksel boven de bak mogelijk verstopt. Dit kun je zien als je de zeepbak er uit pakt. Prik met een naald de gaatjes iets door. Als dit niet helpt gaat of het inlaat ventiel niet ver genoeg open door kalk of zitten de kanaaltje in het zeepbak deksel verstopt. De zeepbak unit kan uit elkaar, kijk wel goed hoe alles zit en breek geen lipjes af. Het inlaat ventiel moet je niet uit elkaar halen. Als deze niet meer goed in elkaar gezet kan worden gaat hij of lekken of blijft open staan waardoor je machine overstroomt met alle gevolgen van dien.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...