Ga naar inhoud

Vaag verhaal winkelier, maar toch....


Aanbevolen berichten

Mijn buurman heeft recentelijk een nieuwe computer gekocht, MSI moederbord, pentium 2,4 Gh pentium en werkgeheugen. We hebben echter zijn oude videokaart een Ati 2 Mb videokaart en een voodoo2 kaart in het systeem gezet (nog geen geld om een goede nieuwe te halen, zou een 3D Prophet 9700 Pro moeten worden). Beide zijn PCI kaarten, volgens de winkelier kan het gebeuren dat het moederbord en proccessor beschadigd worden omdat deze kaarten niet compatible zou zijn met de huidige moederborden en proccessors. Hij zegt dat het frequentie bereik en voltage anders zou zijn?????. Mijn idee is dat alle PCI poorten en kaarten aan een standaard protocol voldoen, en het klonkt in mijn oren eerder als een verkooppraatje. Ik had dit al eerder hier willen vragen maar had er geen tijd voor, maar nu heeft (ogenschijnlijk) de proccessor het begeven na een week :cry: . Ik was al benieuwd of dit verhaal klopt of niet en nu al helemaal. Ben erg benieuwd of iemand hier een antwoord op weet. Is het nu stom toeval dat de proccessor is overleden of heeft dit inderdaad met de (te oude) videokaart(en) te maken. Frank Black
Link naar reactie
Het kan uiteraard wel dat ie beschadigd wordt, maar ik weet niet of het bij jouw kaart ook het geval is. Wat voor een moederbord heb je, wat voor een chipset. Dan kunnen we misschien zien of het wel of niet kan. In mijn boekje staat: Do not use AGP 2X card (3,3V) in this motherboard. It will burn and damage the motherboard due to intel(R) 845 chipset can't support AGP 2X(3.3V) Moederbord=P4 Titan series GA-8IRX
Link naar reactie
Het klopt inderdaad dat een verkeerd voltage op de AGP bus, dus niet PCI, het moederbord kapot kan laten gaan. Nieuwe moederborden zijn daar tegen beveiligt. Aangezien jij op PCI werkt gaat het verhaal niet op. PCI werkt altijd op 3,3Volt. De winkelier heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt :wink: Je proccie is stuk en dus moet ie een ander leveren. Zeg in eerste instantie niks over het feit dat je oude grafische kaarten gebruikt. Gaan ze vragen, zeg dan nadrukkelijk dat je PCI kaarten gebruikt.
Link naar reactie
[quote:0ac60c2dfe]Beide zijn PCI kaarten, volgens de winkelier kan het gebeuren dat het moederbord en proccessor beschadigd worden omdat deze kaarten niet compatible zou zijn met de huidige moederborden en proccessors. [/quote:0ac60c2dfe] oja, niet meer aan gedacht dat het pci kaarten waren.
Link naar reactie
Bedankt alvast voor jullie antwoorden, eigenlijk wat ik zelf ook al dacht, kon het me gewoon niet voorstellen. Wat was er gebeurd, we hadden net het spel Unreal(originele versie) opgestart, toen het systeem in zijn geheel uitviel, hij wilde ook niet meer opstarten. We hebben de stroom er even afgehaald en opnieuw geprobeert, lampjes van de brander, cdromspeler en diskette spingen aan maar verder(en blijven branden), geen kik. Toen bedacht ik dat dit moederbord(MSI 845PE Max2 serie) ook een extra bracket heeft (D-Bracked 2) met onder andere 4 letjes die 16 combinaties van diagnostiek kunnen geven. Deze bleken alle vier rood op te lichten, volgens het boekje betekende dit dat de proccessor is beschadigd of niet goed geinstalleerd is. Voor de zekerheid toch maar de kast opengemaakt (alles zag er prima uit, roken ook geen rare luchtjes), proccessor losgemaakt en weer teruggezet. Computer aangezet, en jawel hij starte op, maar zogauw de desktop bereikt was, poef daar ging hij weer, meteen naar de D-Bracked gekeken en die gaf nu een andere melding aan: proccessor initialisatie, dit laat informatie zien over de proccessor, het merk, systeembus etc, en dat was blijkbaar niet op te vragen. Juist omdat er twee verschillende meldingen waren, beide over de proccessor, ging ik er vanuit dat het de proccessor was en niet iets anders. Nou hoop ik alleen maar dat het inderdaad de proccessor was en niet bijvoorbeeld het moederbord die verkeerde informatie doorgeeft aan de diagnostiek. En gewoon vervelend dat we geen andere computer hebben om de spullen over te zetten om echt te controleren welk onderdeel het probleem geeft. De proccessor is de volgende dag(afgelopen donderdag) teruggestuurd en we moeten nog even afwachten, maar toch raar, een proccessor geeft toch niet gauw de geest. Nou we zullen het gauw genoeg weten als de nieuwe proccessor binnenkomt of het probleem er nog steeds is. Frank Black
Link naar reactie
En ja het AGP verhaal, ik geef eerlijk toe ik heb me daar nog steeds niet in verdiept, staat ook geen voltage vermeld in het boekje, en te zijner tijd moet ik dit weten voor twee moederborden. Die van de buurman dus: MSI 845PE Max2 serie met een Hercules 3D Prophet 9700 Pro. En de mijne: Asus CUV4X-D ook met een Hercules 3D Prophet 9700 Pro. En ook in mijn boekje staat niks. Zoals gezegt, ik heb er nog geen tijd voor gehad om mij erin te verdiepen, maar als iemand toevallig het antwoord weet, graag. Overigens is dat asus moederbord van mij een horrording, die bevat enorm veel bugs, met name het controlllergedeelte(vermoed ik). Dat is ook nog iets wat ik een keer moet navragen of er meer mensen zijn die dit hebben, vorige bord is om diezelfde reden al geruild, zit dus blijkbaar in de serie (verschillende revisies). Frank Black
Link naar reactie
Een radeon 9700 PRO is een AGP 4x 8x kaart. je moederbord moet minimaal AGP4x ondersteunen. en 1,5 volt AGP. je kan dit misschien wel zien op www.asus.com.tw de Radeon 9700 PRO heeft een zware voeding nodig van een gedegen merk. bijvoorbeeld een 380watt Antec true power om er maar een te noemen, hou daar wel rekening mee.
Link naar reactie
De kans dat je je proc opblaast is klein. Er zit immers je chipset tussen. Die kun je wel opblazen, maar je processor is niet erg waarschijnlijk. Verder hebben we het over PCI, en die spec is niet (of niet veel) veranderd bij mijn weten. Het zou immers backward-compatible moeten zijn, anders zou je ook problemen krijgen met een oude netwerkkaart of een oude geluidskaart. 'Probleem' met nieuwe videokaarten is, dat ze vaak een aparte voedingsaansluiting hebben. Als je dan een 3V kaart (of wat de 'oude' AGP spanning ook moge zijn) in een 1,5V slot zet, is er een kans dat je vanuit je kaart te hoge spanningen op de AGP-bus gaat zetten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...