Ga naar inhoud

aan welke eisen moet videokaart voldoen?


Aanbevolen berichten

Hallo, I.v.m. aanstaande koop van nieuwe computer wil ik graag weten aan welke eisen de videokaart moet voldoen: Ik speel geen games, ben niet van plan met video te gaan werken, maar maak wel intensief gebruik van photoshop (bestanden soms tot 100 MB), grafische programma's (quark, indesign), webdesign-prog's en andere applicaties die vaak gelijktijdig openstaan..... Andere componenten gaan er ongeveer zo uitzien: CPU plm. 2GHz, HD plm. 60GB/7200, monitor CRT19", 512MB [b:ac9d2f54ce][color=red:ac9d2f54ce]Vraag:[/color:ac9d2f54ce] Is een kaart van plusminus 300 euro noodzakelijk of kan het ook wat minder? En hoeveel geheugen?[/b:ac9d2f54ce] Alvast bedankt voor tips en reacties! Linus Harms
Link naar reactie
In principe kan het natuurlijk ook met minder. Fotosoep trekt meer van het interne geheugen van de PC volgens mij als van het geheugen van de videokaart. Je hebt daar alleen een goede 2D weergave nodig. Die is bij de huidige generatie videokaarten wel in orde. (GF4/GF FX/ATI R8x00/ATI R9x00) Bij games wordt het echter een ander verhaal. Bij de nieuwere generatie kaarten zijn zaken als FSAA en anisotropisch filteren mogelijk zonder al te veel performanceverlies (voornamelijk de ATI R9x00, GF4Ti en GF FX) Die zaken maken de beeldkwaliteit in games natuurlijk een stuk mooier. Vanuit dat oogpunt is een duurdere, snellere videokaart altijd leuk. Deze kaarten zijn vaak uitgerust met 128 MB geheugen. Dit videogeheugen heb je vooral nodig bij FSAA. Stel je echter minder eisen aan de beeldkwaliteit, dan kan je natuurlijk ook met een mindere kaart toe. Net wat je zelf wilt.
Link naar reactie
BA, bedankt voor de reactie. Uiteraard gaat het mij wel om een maximale beeldkwaliteit. Maar, naar ik nu begrijp slechts in 2D, dus vermoedde ik al dat ik niet zo'n supersonische 'gamerskaart' nodig heb. Probleem met mijn huidige (middeleeuwse) 4MB videokaart is wel dat het bij het scrollen van een sterk ingezoomd beeld erg lang duurt voordat het beeld weer opnieuw is opgebouwd.... En dit geldt vooral voor de wat grotere beeldbestanden (> 20 mB) Nogmaals bedankt en meer tips zijn welkom! Linus Harms
Link naar reactie
Die grotere beeldbestanden kunnen ook op een geheugen of schijfprobleem duiden. In het geheugen is zo'n afbeelding vele malen groter dan die 100 MB op schijf, en dan gaat het systeem swappen. Gewoon een simpele kaart nemen, Radeon 9000 is voldoende. Je kunt ook een Matrox G550 of zo nemen. Verder voldoende geheugen in je systeem stoppen (512 MB of meer), en een snelle schijf nemen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...