Ga naar inhoud

mijn pc upgraden


Aanbevolen berichten

beste forumleden, Ik heb vorig jaar augustus een nieuwe pc gekocht mbv jullie hulp. http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=177032&highlight= in het kort: thermaltake armor behuizing Gigabyte p35 DQ6 moederbord Intel Q6600 (b3) @ 2,8ghz + scythe infinity cooler OCZ Reaper pc6400 2gb geheugen nvidia 8800 GTX videokaart raptor 10.000rpm hd 2x 250 GB hardeschijf 1x 500 GB hardeschijf creative X-fi geluidskaart etc.. nu wil ik dit systeem beetje upgraden... maar dan wel zo dat t allemaal betaalbaar blijft.. ten eerste wil ik 4gb ram (3,2 in win xp 32bit) maar dan dual channel... dus ik verkoop mijn huidige geheugen en neem 2x2gb (4e ram slot is een probleem aangezien die onder mijn cpu fan zit) dus vraag 1: Als ik pc 8500 neem ipv pc6400... dan kan ik mijn geheugen sneller laten lopen dan dat ik nu doe... echter, ik kan mijn geheugen en cpu dan niet 1:1 laten lopen.. is dat een probleem? (ofja, niet echt probleem. .maar heeft het nadelen?) Daarnaast mijn videokaart.. op zich nog snel genoeg.. gelukkig maar want heb er vorig jaar 510 euro voor betaald... Echter games als crysis zijn nét te zwaar om echt volledig te kunnen draaien. hoeveel werk en risico is het om een videokaart te overclocken? Voor de rest blijft de CPU over... mijn mobo kan 1066 mhz aan... de nieuwste generatie quad CPU's zijn allen 1333mhz.. kan ik die niet gebruiken of clocken die zich automatisch terug naar 1066? al met al.. of nu vanalles proberen te upgraden of gewoon nog een jaar wachten omdat het zich misschien nu niet loont (qua kosten/prestatie)
Link naar reactie
Hallo, Je moederbord kan wel gewoon alle nieuwe cpu's aan op 1333 mhz. Het is een P35 chipset en ondersteund officieel tot 1333 mhz fsb. De 1066 mhz is het maximale wat hij ondersteund voor het geheugen, pc 8500 dus. Kan zijn dat je een bios update moet doen, op de site van gigabyte staat wel welke bios je nodig hebt voor de nieuwe cpu's. Het geeft geen problemen om je geheugen niet op 1:1 te laten lopen. Maar vraag me af of je veel winst zal hebben met pc 8500 ten opzichte van pc 6400 tenzij je hoog gaat overclocken. De stap van 2 naar 4 gb heeft voor mij wel merkbaar verschil gehad in games, geen last meer van framedrops in crysis. Of een cpu upgrade handig is durf ik zo niet te zeggen. [url=http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZmpxZGWa/Atom_op_de_Desktop_top_of_flop/5]Hier[/url] heb je wel een test waar meeste recente cpu's in voorkomen. Vind het zelf niet zo veel verschil, voordeel van de nieuwe is dat je ze waarschijnlijk hoger kunt overclocken.
Link naar reactie
[quote:22f1ab6326="Bulletproof$$_NL"]Ik zou zeggen; ga nog maar een jaartje door met deze configuratie. Desnoods verkoop je je videokaart voor 115 euro en koop je er een HD4870 voor terug.[/quote:22f1ab6326] boh is dat echt nog maar de waarde van een 8800gtx... ik wist dat het snel ging in de pc wereld... maar zó snel... nee dat is het me niet waard.. dan hou ik mijn 8800gtx toch nog ff hoor. Hij presteerd echt top.. Crysis is de enige tot nu toe waar ik af en toe net iets zwaarders zou willen hebben.
Link naar reactie
[quote:62f0973e8f="Robin 64"]Hallo, Je moederbord kan wel gewoon alle nieuwe cpu's aan op 1333 mhz. Het is een P35 chipset en ondersteund officieel tot 1333 mhz fsb. De 1066 mhz is het maximale wat hij ondersteund voor het geheugen, pc 8500 dus. Kan zijn dat je een bios update moet doen, op de site van gigabyte staat wel welke bios je nodig hebt voor de nieuwe cpu's. Het geeft geen problemen om je geheugen niet op 1:1 te laten lopen. Maar vraag me af of je veel winst zal hebben met pc 8500 ten opzichte van pc 6400 tenzij je hoog gaat overclocken. De stap van 2 naar 4 gb heeft voor mij wel merkbaar verschil gehad in games, geen last meer van framedrops in crysis. Of een cpu upgrade handig is durf ik zo niet te zeggen. [url=http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZmpxZGWa/Atom_op_de_Desktop_top_of_flop/5]Hier[/url] heb je wel een test waar meeste recente cpu's in voorkomen. Vind het zelf niet zo veel verschil, voordeel van de nieuwe is dat je ze waarschijnlijk hoger kunt overclocken.[/quote:62f0973e8f] hmm, ok.. denk dat ik eens ga kijken voor een nieuwe cpu.. over een tijdspanne van een maandje of 3.. dus rond de jaarwisseling.. als ik een cpu koop die @ stock al op 2.8 loopt.. dan kan ik die vast wel overclocken tot 3.2 of 3.6 bedankt voor je tip in elk geval. nieuw geheugen moet ik zowieso kopen.. dan koop ik direct pc8500.. de meerprijs hiervan t.o.v. pc6400 is echt minimaal.
Link naar reactie
Gewoon je Q6600 verder overklokken dan 2.8ghz. Je kan nogsteeds hetzelfde geheugen gebruiken. Probeer een FSB van 400mhz te halen, dan is je processor 3.2ghz geworden (multiplier 8 x 400mhz). Zet de multiplier in je BIOS van 9 naar 8. Je hebt al een goede Scythe koeler.:) Stress met Orthos. Meet temps met Coretemp en houdt als max temp 60-62 graden aan: http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SL9UM Kost je geen cent. Je geheugen wordt niet groter maar is wel iets sneller met verwerken. Omdat je verbinding geheugen-processor nu op 400mhz loopt. Als je toch echt 4gb wilt en dan 2x2gb 1066mhz geheugen koopt, dan kan je vast een hogere FSB halen/instellen. Bijvoorbeeld 7x475mhz = 3.3ghz. Multiplier kan je wel omlaag veranderen als je Speedstep uitgezet hebt in de BIOS. Maar ik zou eerst je CPU verder overklokken van 2.8ghz naar 3.2ghz. Als hij goed stabiel loopt in Orthos, dan Crysis nog eens spelen. 400mhz meer snelheid kan genoeg zijn om je probleem op te lossen, en hoef je geeneens ander geheugen te kopen.:D En mischien wil je Q6600 nog wel harder dan 3200mhz. Gewoon met Orthos volgens het overklok ritueel de grens zoeken.
Link naar reactie
verder overclocken is geen optie.. ik zit aan het plafond qua temperatuur onder load. ik heb helaas de allereerste versie van de q6600 (de B3 versie) en niet de nieuwe G0 versie. mijn versie verbruikt meer watt en wordt warmer. is echt een heethoofd. en helaas kan ik geen goeie koeler zoals de ultra 120 gebruiken icm mijn moederbord. dus ik ben gedwongen om een koeler zoals de infinity tte gebruiken en die is nou helaas niet echt heel erg super. dus 2.8ghz is echt de max icm mijn koeler. Met betere koeler is 3.2 zeker haalbaar ja.
Link naar reactie
Ik vind deze wel interessant: Intel core 2 quad Q9550 Loopt standaard op 2,83ghz... Maar hij loopt deze snelheid op een lagere temperatuur lijkt me... Want de cpu wordt geleverd met de stockkoeler... dus als ie veilige temps draait met stock koeler.. dan moet 3,2 of misschien zelfs 3,6 ook haalbaar zijn met de scythe infintiy of ik kijk of ik niet een andere betere koeler kan vinden... die past op mijn DQ6 moederbord (met koelsysteem) [img:0ad76d06e0]http://tweakers.net/ext/i/1178094783.jpg[/img:0ad76d06e0]
Link naar reactie
De Q9550 is op 45nm gemaakt terwijl je huidige Q6600 op 65nm is gemaakt dus die zou inderdaad lagere temperatuur en meer overclock potentieel moeten hebben. Snap alleen niet waarom je andere koeler wil. Die je nu hebt is 1 van de betere. [url=http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZmpwZGWa/Vergelijkingstest_61_CPUkoelers/1]Hier[/url] heb je nog wel een vergelijking test van 61 recente koelers.
Link naar reactie
mijn huidige koeler is een prima koeler.. maar niet meer dan dat.. wel is ie erg lekker stil icm de fan die ik er nu op heb. Maar mijn Q6600 is onder full load rond de 68 graden.. en dat bij 2,8ghz.. dus warmer mag ie echt niet worden. Zo'n Ultra 120 is stukken beter, maar die backplate daarvan conflicteerd met mijn koeling aan de onderkant van mijn mobo. dus ik hoop ook dat een 45nm versie minder heet wordt.. zelfs een G0 revisie van de Q6600 zou ik met mijn huidige setup probleemloos op 3,2 moeten laten lopen.
Link naar reactie
die koeler ken ik niet.. ik zal eens wat testjes nazoeken om te kijken of ie beter koelt dan mijn scythe. Trouwens.. ik wil wel eerst nog een keer de koeler opnieuw monteren.. Salland heeft dat voor mij gedaan met assembleren.. voor t zelfde geldt hebben ze er te weinig/te veel/slechte koelpasta op gedaan... je weet maar nooit he. Nehalem zegt me helemaal niks... maar dat zal dus wel een nieuwe cpu familie zijn lijkt me? Ik ga eens ff googlen.
Link naar reactie
Die ingreep vind ik toch te heftig.. mijn systeem is snel genoeg.. enige waar ik af en toe "iets" meer punch wil hebben is bij sommige high end games (crysis en consorten).. Ik denk dat ik het zo ga doen: -koeler opnieuw monteren met fatsoenlijke pasta... (indien temp omlaag gaat, dan evt meer overclocken (3 of 3,2 ghz) -Zowieso 4 ipv 2 gb ram installeren (2x2gb PC8500) -evt nieuwe quad cpu (@ 45nm)... moederbord wil ik zeker nog niet vervangen de komende 3 jaar...
Link naar reactie
Als ik me niet vergis heb ik momenteel een 1200rmp scythe S-flex fan op mijn cpu koeler zitten.. (120mm) Wat kan ik verwachten als ik deze door eenzelfde fan vervang, echter dan de 1900rpm versie? Ik begrijp dat de geluidsproductie hoger zal uitvallen. Waar het mij om gaat is... zou zo'n fan mijn cpu bv met een extra 5 graden kunnen koelen t.o.v de 1200rpm versie? of zijn de verschillen juist groter dan wel kleiner?
Link naar reactie
Ik heb zojuist ff nieuwe koelpasta gekocht (Arctic silver 5).. Want momenteel zit er van die standaard bijgeleverde pasta onder mijn koeler... Misschien dat andere pasta meer koeling geeft. Nieuw geheugen ook besteld. Ik heb gekozen voor 2x2GB van deze: http://www.ocztechnology.com/products/memory/ocz_ddr2_pc2_8500_platinum_4gb_edition_dual_channel [img:771c24eb29]http://images.tigerdirect.com/skuimages/large/O261-8070-main.jpg[/img:771c24eb29] Ik wacht even een reactie af mbt mijn vorige vraag (nieuwe cpu fan kopen maar dan op 1900rpm ipv 1200rpm... of dit een merkbaar verschil zal geven behalve alleen de geluidsproductie) Tevens verkoop ik mijn pas aangeschafte OCZ Reapers DDR2 PC6400 (2x1gb).. Weet niet of het hier mag.. maar als iemand interesse heeft... mail me dan maar op: tony [at] planetdust punt nl Ze mogen weg voor 40 euro... (gloedje nieuw, enkele weekjes oud)
Link naar reactie
[quote:9dd2d0e7c4="D'acide"]Als ik me niet vergis heb ik momenteel een 1200rmp scythe S-flex fan op mijn cpu koeler zitten.. (120mm) Wat kan ik verwachten als ik deze door eenzelfde fan vervang, echter dan de 1900rpm versie? Ik begrijp dat de geluidsproductie hoger zal uitvallen. Waar het mij om gaat is... zou zo'n fan mijn cpu bv met een extra 5 graden kunnen koelen t.o.v de 1200rpm versie? of zijn de verschillen juist groter dan wel kleiner?[/quote:9dd2d0e7c4] voorzichtig schopje
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...