Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Ik wil graag een stille pc hebben, omdat ik ook s nachts wel mijn pc aanlaat staan als ik bijvoorbeeld iets download en de pc zelf in mijn kamer staat... hoe stiller desto beter dus Mijn pc en vooral mijn voeding maakt veel geluid, ook al staat op de doos dat ie maar 20db of minder is. Eerst dacht ik na om normale betere koelers aan te schaffen... Heb hierover ook een topic aan gemaakt, daar kwam iemand aan met het idee om eventueel water cooling aan te schaffen.. voordat ik verder praat zal ik mijn systeem prijs geven: AMD ATHLON 64 X2 6000+ 3.0 GHZ 3 GB RAM DDR2 Interne geheugen MSI K9N Diamond Sparkle 8800 GTS 640 MB SATA I HD 250 GB SWEEX power supply GOLD 650W Audigy se case fan 120 mm twee slots cooler... dvd speler dvd brander diskkette station Antec SLK3000B, Zwart http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=2506 Een nieuwe beter voeding ga ik me sowieso aanschaffen, eentje die niet zo goedkoop is en erg stil is... Mijn vraag is of het dan handig om water cooling te doen, omdat ik het eventueel later ook in SLI wil doen... Vraag me af of het mogelijk is met normale koelers A het stil te houden B tegelijker tijd ook de temperatuur op normaal niveau te houden Als in mijn pc wordt nu al rond de 45 graden, het systeem zelfs 50 En dit is alleen mogelijk als de fans op hoge toeren draaien en dat maakt kabaal.. Doe ik dat niet is alles weer een graad of 5 hoger Maar terug naar de water cooling... Is het makkelijk om te doen? of moet ik er liever niet aan beginnen Past alles wel in mijn kast? Hoe duur wordt alles bij elkaar (als alles gekoeld moet worden wat belangrijk is, behalve de voeding, die heeft ja een fan) Ik zal nog wel fff rond sneuvelen op internet over het hoe en wat.... Maar mocht het toch te doen zijn, zou het fijn zijn als iemand mij geschikte en passende onderdelen kan aanraden... 1 laaste dingetje nog, als je water cooling doet, dan moet je het wel regelmatig onderhouden of niet? Dat was het tot zo ver, zou hulp heel erg waarderen
Link naar reactie
Je zou kunnen overwegen en complete set als instappen gaan doen, er zijn er vele en het voordeel van het aanschaffen van een complete set is dat je alles in 1 keer passend bij elkaar hebt. Als ik even kijk naar je hardware kom ik uit bij: CPU GPU en een NB die je kunt gaan koelen met een block, maar passief laten is ook te doen. De wetenschap wat ik heb ondervonden bij het instappen en wel met een complete set de ThermalTake-Bigwater is dat je goed kan gaan beraden wat dat waterkoelen nou precies is. Qua performances kwam ik lichtelijk bedrogen uit, moet wel gezegt worden dat ik deze deedt uitbreiden naar en een cpu en een gpu en nb en ramkoeling. materiaaltechinisch is de tt ook niet al te best al is het setje tot op heden in een vooruitgang terrecht gekomen. Het is aan jou wat je precies wilt, alles los bestellen of alles in 1 set.. Aan je kast te zien moet een 240mm radiator goed gaan die je bijv. in het dak van je kast kan gaan verwerken. Met een dremel is het een kwestie van de afmetingen van de radiator uitslijpen en middels 2 fangrills te beschermen. Als je zelf creatief bent en handig met je handen is veel mogelijk, met veel inzicht kun je komen tot een mooi resultaat..
Link naar reactie
Zijn er wel setjes waar je dan alles passende bij elkaar hebt? Dus dat je precies de koeler hebt die je voor de 8800 GTS nodig hebt en precies die die ik voor de cpu nodig heb... Geheugen schijnt ook belangrijk te zijn om te koelen hoor ik al! Dus dat moet er ook zeker bij zitten? NB wat bedoel je daarmee? Vermoed Northern Bridge, toch? Je verhaal snapte ik ook niet helemaal, wat is bijvoorbeeld tt :P (heb het niet zo met afkortingen) Wat bedoel je met dat je lichterlijk bedrogen wordt? Setje is misschien handiger, maar is het ook meteen beter? Of loont het zich echt dingen bij elkaar te zoeken en het apart te bestellen
Link naar reactie
[quote:71cfdaf4c2="coddy"]Zijn er wel setjes waar je dan alles passende bij elkaar hebt? Dus dat je precies de koeler hebt die je voor de 8800 GTS nodig hebt en precies die die ik voor de cpu nodig heb... Geheugen schijnt ook belangrijk te zijn om te koelen hoor ik al! Dus dat moet er ook zeker bij zitten? NB wat bedoel je daarmee? Vermoed Northern Bridge, toch? Je verhaal snapte ik ook niet helemaal, wat is bijvoorbeeld tt :P (heb het niet zo met afkortingen) Wat bedoel je met dat je lichterlijk bedrogen wordt? Setje is misschien handiger, maar is het ook meteen beter? Of loont het zich echt dingen bij elkaar te zoeken en het apart te bestellen[/quote:71cfdaf4c2] Als je echt voor het eerst met waterkoeling bezig gaat zijn is het denk ik beter naar een compleet setje te gaan kijken. Met het instappen wat ik deedt was daar een ThermalTake Bigwater die toendertijd prima fungeerde, maar door een uitbreiden van een North Bridge block kwam ik aan dit setje tekort. Ik wil hiermee vertellen dat wanneer je voor een complete set gaat je beter een ThermalTake (tt) kunt gaan mijden. Materialistisch gezien is het niet een al te best setje, al zijn ze met de tweede uitvoering wel vooruitgegaan. Als je creatief bent en met je handen weet te werken met daar natuurlijk bij een overzicht en visie op wat je doet kun je komen tot mooie resultaten. Aan je kast te zien moet er makkelijk een 240radiator in kunnen, het is bijvoorbeeld een idee om die boven in je kast te modden wie je mooi af kan werken met 2 fangrills bijvoorbeeld.. Het gaat aan je hardware te zien dus om een: cpu am2 block nb block gpu block en geheugen koeling. Met deze gegevens kun je opzoek gaan naar passend materiaal.. Ik weet niet wat je budget is, maar je kunt het zo duur maken als jezelf wilt.. Als pomp kun je denken aan een Eheim 1000 Plexi-Station 50,99 € Alphacool NexXxoS XP Socket AM2 cpublock 41,02 € AquagraFX 8800GTS block 88,99 € Koolance RAM-30-V06 DUAL block 49,99 € Black Ice Xtreme II (2x120mm) 38,90 € Slang 1/4 pilaren 120mm Papst 4412 F/2 GL 2x 13,99 € Innovatek Protect koelwater 9,90 € Is maar een suggestie, deze artikelen volstaan goed en behoren in de mid-range qua cooling..
Link naar reactie
[quote:353ee94056="coddy"]Als in mijn pc wordt nu al rond de 45 graden, het systeem zelfs 50 En dit is alleen mogelijk als de fans op hoge toeren draaien en dat maakt kabaal.. Doe ik dat niet is alles weer een graad of 5 hoger[/quote:353ee94056] Die 5 graden maakt niets uit. Je machine wordt pas te warm als je stabiliteitsproblemen krijg. Zolang het systeem stabiel werkt maakt het niet uit hoe hoog de temperatuur is, ook omdat je temperatuursensor er hoogstwaarschijnlijk toch flink naast zit - die dingen zijn erg onbetrouwbaar. De temperatuur laag houden heeft alleen zin als je overklokt. Ter illustratie, ik heb ingesteld dat mijn processorfan pas sneller gaat draaien als de temperatuur meer dan 65 graden wordt. De gemiddelde temperatuur zit tussen de 60 en 70, het ding werkt stabiel en maakt weinig geluid. Misschien gaat de processor nu 25 in plaats van 30 jaar mee, maar binnen 5 jaar is het ding toch met pensioen.
Link naar reactie
Naja ik denk dat alles wel een beetje duur wordt met waterkoeling... gaat me al 300 euro kosten, en dan nog een goeie voeding erbij dat is 400 euro.... beetje veel allemaal, misschien dat ik het later ooit eens probeer, maar weet zo niet of het nu echt nodig is of niet Stil wil ik hem hebben en de pc moet soepel kunnen draaien, zo soepel als mogelijk, dat is eigenlijk het enige wat is wil... En ooit een keer SLI (als ik het wel eens doe) kunnen trekken qua temp.
Link naar reactie
[quote:53e4c97e18="coddy"]Stil wil ik hem hebben en de pc moet soepel kunnen draaien, zo soepel als mogelijk, dat is eigenlijk het enige wat is wil...[/quote:53e4c97e18] Stel de fans dan in om langzamer te draaien, een extreem lawaaiig exemplaar kun je ook vervangen. Eventueel kun je weerstanden gebruiken om de fans te vertragen. Vergeet de temperatuur die je afleest, gebruik in plaats daarvan een testprogramma om de machine zo zwaar mogelijk te belasten en dus op te warmen, als hij niet crasht is het goed.
Link naar reactie
Kies je voor waterkoeling dan moet je op 200€ rekenen voor een degelijke set + voeding. Even voor de duidelijkheid. Peiky zegt dat nb en geheugen koeling ook nodig is. Die kun je dus al weg laten. nb koeling is evt nuttig bij exstreem overklokken. Maar zelfs daarbij blijkt dat je er niet verder door komt(pas bij subzero). Maar jij wil een stil systeem dus passief is genoeg. En dat mobo heeft al een erg goede nb koeling. En geheugen koeling? 100% nutteloos voor een stil systeem Wederom evt nuttig bij overklokken maar weinig interessant meer iets voor de looks. Nodig= * cpu blok *vga blok+ evt blokjes voor vga geheugen * pomp * rad met evt fans *slangen en koppelingen. Voor zon 200€ kun je zelf wat samen stellen of kijk naar een asetek setje. Dan heb je een kwalitief setje. Stuk goedkoper is een bigwater setje met 3x 120mm fan: http://www.pcmegastore.nl/catalog/product_info.php?products_id=38635880 en daar zet je nog een vga blokje bij= zon 140€. Dat trekt het setje wel maar hoe stil het is? Moet je even: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1099045 Verder zijn er zat voedingen die vrijwel onhoorbaar zijn. sweex is een b merk en erg budget. Wat je ook kan doen: * Stille vga koeler monteren: v900 zalman http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=192 , http://www.thermalright.com/a_page/main_product_hr03_Rev_A.htm Laatste mits hij past. Stille cpu koeler, b.v http://www.azerty.nl/producten/product_detail/81/34805/sonic-tower-rev2.html 0DB Mits past. Voeding: http://www.azerty.nl/producten/product_detail/52/13386/zeno.html Goedkoop, krachtig, stil. Je casekoeler draaidt denk ik op volle toeren? http://www.azerty.nl/producten/product_detail/83/2196/fan-mate-2.html
Link naar reactie
[quote:6e8b53c876="r.marijnissen"]Kies je voor waterkoeling dan moet je op 200€ rekenen voor een degelijke set + voeding. Even voor de duidelijkheid. Peiky zegt dat nb en geheugen koeling ook nodig is. [/quote:6e8b53c876] Dan heeft U niet goed gelezen heer tweaker, ts kwam zelf met het idee ramkoeling. In de tijd van ddr1 op hoge mhz'n was warm weghalen meer hot middels ramkoeling dan nu met ddr2. En propellor op repens mik stieken is wat meer ergonomisch :lol:
Link naar reactie
Hij kwam er niet zelf mee. Lees maar terug. Hij vraagt info en weet weinig van wc koeling. Hij leest dit bij jouw: Qua performances kwam ik lichtelijk bedrogen uit, moet wel gezegt worden dat ik deze deedt uitbreiden naar en een cpu en een gpu en nb en ramkoeling. Hij zegt: Geheugen schijnt ook belangrijk te zijn om te koelen hoor ik al! Dus dat moet er ook zeker bij zitten? [/quote] Jouw volgende: [quote="Peiky"][quote="coddy"]Zijn er wel setjes waar je dan alles Het gaat aan je hardware te zien dus om een: cpu am2 block nb block gpu block en geheugen koeling. Met deze gegevens kun je opzoek gaan naar passend materiaal.. Ik weet niet wat je budget is, maar je kunt het zo duur maken als jezelf wilt.. Als pomp kun je denken aan een Eheim 1000 Plexi-Station 50,99 € Alphacool NexXxoS XP Socket AM2 cpublock 41,02 € AquagraFX 8800GTS block 88,99 € Koolance RAM-30-V06 DUAL block 49,99 € Black Ice Xtreme II (2x120mm) 38,90 € Slang 1/4 pilaren 120mm Papst 4412 F/2 GL 2x 13,99 € Innovatek Protect koelwater 9,90 € Is maar een suggestie, deze artikelen volstaan goed -------------------------------- Hij leest bij jouw geheugen koeling en denkt dat dat ook moet. En jij maakt er een opset mee. Je gaf aan dat nb koling niet nodig is maar maakt wel een opset met geheugenkoeling en vertelt niet dat dat niet nodig is. Het gaat hem puur om stilte dan zou ik auto niet over nb koeling etc beginnen. Je zal het wel niet zo bedoelen maar omdat je het hem niet meld, je er een opset mee maakt en hij bij jouw leest over ram koeling. Denkt hij dat het er in moet. Dat was meer mijn punt. Maar maakt ook allemaal niet uit, als het maar duidelijk is voor hem. (heer tweaker mmm ja verander zo mijn naam, :D )
Link naar reactie
Die CPU koeler, daar hoeft geen fan op?? EEn goedkope voeding is misschien wel stil, maar heb liever ook een goeie en mijn 8800 GTS misschien wel in SLI zetten een keer, dus heb wel 600w nodig... Die vga koeler kan er toch niet op, zie geforce 8 series er niet tussen staan.. En die fan die ik erin heb zitten kan ik ook op laag zetten en dan hoor ik hem niet... Water cooling is wel redelijk duur, weet niet of de kwaliteit die je voor de prijs krijgt, beter is dan de prijs kwaliteit verhouding van lucht koeling
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...