Ga naar inhoud

Indesit wial 143 - deurslot doorgebrand


Jeroen-23

Aanbevolen berichten

Hoi, gistermiddag is het deurslot flink doorgebrand van mijn WIAL 143 (onderdeel ZV-446). Ik heb vanochtend een nieuwe opgehaald, maar de klap is dermate hard geweest dat de drie draadjes (één rode en twee bruine) niet meer aan het apparaat vast zaten. Er zijn zes verschillende mogelijkheden om ze aan te sluiten, maar ik speel met 220V en da\'s niet zo leuk experimenteren. Heeft iemand een richtlijn of richting waar ik kan gaan zoeken om de juiste aansluitvolgorde terug te vinden? Alvast dank en groeten, Jeroen
Link naar reactie
Gewéldige tip, dankjewel! Ik kan de tekening niet goed lezen, maar de plaats van de rode draad was wel duidelijk. De twee bruine kon ik zonder problemen van plaats verwisselen. Nu is het zo dat het deurslot dichtslaat zodra er een programma gekozen is, het geactiveerd wordt én de deur dichtgedrukt is (dus het slot lijkt goed aangesloten), maar het programma start verder niet. Afgezien van de klik dat het deurslot actief is, ben ik nog niet verder. Kan het zijn dat er nog ergens een zekering het zwaar heeft gekregen van die klap of iets dergelijks? Het schakelpaneel lijkt gewoon te werken, is te resetten, schakelt het programma aan (althans, laat desbetreffend te verwachten lampje branden), dus daar zou ik het niet meer in zoeken. MAar als het schakelpaneel zijn ding doet, het deurslot is dichtgevallen, wat is dan de volgende keten in de schakel? groeten, Jeroen
Link naar reactie
Hmm, geen foutcodes te vinden. Wat me wel heel erg bevreemd, als ik het centrifuge programma selecteer en het apparaat aan zet, schakelt hij het programma in. De motor draait voor centrifugeren gedurende een pulse van een seconde of twee en slaat dan af. Hopelijk omdat de bovenkap eraf is, ruik ik wel duidelijk een electrische ontlading. Als ik wasprogramma 1 selecteer, doet \'ie eigenlijk niets. Zet ik hem daarna weer op centrifugeren (tussen alle wijzigingen door even een minuutje de stekker uit het stopcontact), dan pakt hij een halve seconde water en staat weer stil. Het lijkt mij alsof de schakelklok een paar slagen mist, maar mij ontbreekt de no-how om dat te staven. Meer advies?
Link naar reactie
Zodan, wijze lessen voor mij (als elektromotortechnische leek). Een wasmachinemotor heeft koolstofborstels én die dingen zijn best makkelijk te vinden en eventueel te vervangen :-) Hoe dan ook, deze zijn nog een centimeter of drie, dus dat zal hem niet zijn. Nog een (mogelijk) symptoom, als ik het centrifuge programma aanzet, geeft hij die pulse met de motor op vol vermogen, dan stopt alles. Als ik vervolgens de stekker uit het stopcontact haal, hoor ik twee schakelaars om gaan. Geen idee wat ze doen, maar je weet niet of het er mee te maken kan hebben, hè. Wat is het volgende wat zo\'n programma controleert of doorloopt? Groeten, Jeroen Edit: Eigenlijk is het symptoom een stuk eenvoudiger. Als het apparaat van de stroom afgehaald is en weer aangezet wordt, pakt hij het gekozen programma structureel voor één seconde op (wassen: één seconde water nemen, centrifugeren: één seconde draaien)). Daarna valt hij stil. De lampjes branden onveranderd.
Link naar reactie
Op de kop van de motor(aan koolborstelzijde) zit ook nog een spoel. Deze meet de snelheid van de motor. Controleer deze spoel, moet tussen de 100 en 550 Ohm zijn. Als dit ook goed blijft de elektronica zelf over en moet je toch een monteur laten komen. Hij kan de machine een zelf test laten doen en meer informatie geven.
Link naar reactie
oef, en als ik daar de apparatuur (en no-how) niet voor in huis heb, ben ik gelijk overgeleverd aan diezelfde monteur? Wedervraag. Als ik voor een wasmachine van 290 euro van vier jaar oud nog een monteur moet laten komen, is dat kapitaalvernietiging of de moeite waard? Eigenlijk zit ik dan met het vraagstuk, wat gaat er hierna kapot wat ik niet zelf kan repareren en hoeveel moet je blijven investeren in een machine van deze kwaliteit en leeftijd?
Link naar reactie
  • 3 jaren later...
hallo, ik ben heel benieuwd hoe dit uiteindelijk is afgelopen. ik heb de zelfde situatie als hierboven beschreven. deurrelais doorgebrand en vervangen en daarna deze vreemde actie van de machine als hij al iets doet. soort gigantische stoot met de trommel op max toerental en direct niks meer. Ik moet de spoel nog meten, maar hoe kan ik deze machine een foutcode ontfutselen of aan een zelftest onderwerpen? indesit IWDC6105 (was droog combi, 4 jaar oud,nauwelijks iets te zien aan binnenkant)
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...