Ga naar inhoud

wasmachine bosch


Ga naar oplossing Opgelost door HarryO,

Aanbevolen berichten

  • 1 maand later...
Hallo lezers (& en hopelijk HarryO), Mijn laatste poging om de Bosch Maxx6 met F21 melding te resetten. Koolborstels zijn vervangen maar het resetten lukt maar niet. Ondanks alle reset beschrijvingen in dit forum heb ik daarom nog de volgende vragen : - Klopt het dat de lampjes "1400, 800 en spoelstop" na 2 seconden al beginnen te knipperen nadat de programmaknop omgedraaid wordt ? (Dit gebeurt dus ook tijdens de reset procedure ?) - Is het nog van belang dat de deur van de machine open of dicht is ? - Moet de machine aangesloten zijn op het water of staat dit los van de reset procedure ? - Zijn er wellicht nog andere reset mogelijkheden ? Of zou er een andere storing aanwezig zijn? Wasmachine gegevens : wae28190NL FD 8711 700077 Groeten, René Petersen
Link naar reactie
Waren de borstels inderdaad versleten? Zitten ze er nu goed in? Stekker van de motor goed vast? Draden van de tacho spoel (zit op de kop van de motor) niet beschadigd? Tacho spoel rond de 200 Ohm? Wekt de tacho spoel een kleine spanning op als je de motor met de hand rond draaid? Als de borstels niet goed zitten of de tacho spoel niet werkt blijf je F21 houden. De knipper code is pas weg na de reset. Resetten moet met gesloten deur. Water: bij voorkeur wel. Procedure: Sluit deur Draai de knop naar de 8ste positie (Centrifugeren) Wacht even totdat Start/Pauze gaat knipperen Druk de centrifuge toerental knop in en houd deze ingedrukt Wacht 2 seconden en draai dan de programma knop naar de 9de positie (Afpompen) Laat de centrifuge toerental knop los. Je krijgt nu de laatste foutmelding te zien en de machine word gereset. Draai de programma knop door naar de Uit stand.
Link naar reactie
Bedankt voor je reactie Harry, Komend weekend ga de borstels maar weer eens uit de motor halen en een controle rondje doen. De oude borstels waren erg versleten. In de reset procedure die je beschrijft moet ik wachten op lampjes bij de start/pauze knop. Die zie ik al niet knipperen. Na 2 seconden krijg ik namelijk direct de F21 melding (3 lampjes). De Maxx6 heeft verder geen display waar error info te zien is. Ik laat je/jullie mijn bevindingen nog weten. Groeten, René
Link naar reactie
Goedemorgen, ook wij hadden f21 als code. Na de koolborstels te hebben vervangen proberen wij een reset te doen, maar de tiptoetsen lijken totaal niet meer te werken. Als ik de reset probeer uit te voeren, ( centrifugeren, knop omw ingesrukt houden, dan afpompen, knop weer los... )Blijft alleen maar de f21 knipperen in het scherm. Wat moeten we doen? Het is toch gelukt....... De knop moet naar beneden wijzen... ( centrifugeren staat bij mij op 7 uur)
Link naar reactie
Hallo, Inmiddels heb ik de machine en de motor weer uit elkaar gehaald en alles extra goed schoongemaakt en aangedrukt. Het is mij eindelijk gelukt om de F21 code te resetten ! Na het proberen van een test wasje blijkt dat de motor de trommel niet in beweging kan zetten. Het water wordt eerst in de trommel gepompt maar vervolgens hoor ik 3 motor acties en zie ik zelfs de kamerlampen even knipperen. (of dit knipperen eerst ook aanwezig was, is ons niet eerder opgevallen). Er worden geen error meldingen gegeven en de machine blijft proberen (met een interval van 15sec) de motor in beweging te zetten. HarryO of iemand anders, weet je wat er aan de hand is ? Tips ? Nogmaals machine gegevens : Bosch Maxx6 wae28190NL FD 8711 700077 Groeten, René Petersen
Link naar reactie
Er van uitgaande dat de trommel niet vast zit en dat de borstels ook goed tegen het anker komen blijft alleen maar een defect motor of defecte module over. Ik geef je de meeste kanst op het laatste. Controleer de 4 relais op de module op slechte verkleuring en slechte soldeer verbindingen. Controleer ook de soldeer verbinding van de triac (het zwarte onderdeel met 3 pootjes op de aluminium koelplaat.)
Link naar reactie
De borstels waren bijna helemaal op, ik heb ze vervangen en nu doet de machine het terug. Ik heb ze niet moeten resetten. Wel super dat deze info hier allemaal te vinden is. Alleen maakt de machine nog steeds een raar geluid, vooral als het op hoge toeren centrifugeert hoor ik een vonkerig geluid. Aanpassing: ik had 1 staafje omgekeerd gestoken. Machine werkt terug perfect nu.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Hallo allemaal, Vandaag op mijn Bosch maxx 7 de storings melding F21 gehad! Ik lees het boekje, moter storing!!! Help dat gaat weer centjes kosten! Na veel Google kwam ik een super filmpje tegen op YouTube hoe te resetten!! En ja hoor het is mij in 1 x gelukt en hij draait weer!!! https://m.youtube.com/watch?v=dweJTblYf7Y Het linkje van YouTube voor de mensen die ook de F21 melding krijgen! Groetjes Sandra
Link naar reactie
Klopt, alleen vergeet je één ding: Je hebt nu de foutmelding opgelost maar de fout zelf niet. Meestal krijg je de E21, F21, E43 of F43 melding als er problemen zijn met de motor. Controleer dan als eerste de lengte van de koolborstels. Indien korter dan 15 mm deze op voorhand vervangen.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...