Ga naar inhoud

Hoeveel verbruikt een pentium 4 2gig.


Aanbevolen berichten

[quote:4a9ea0a852="xs4serum"]:roll: Ik vroeg me wel eens af wat een gemiddelde snelle pc verbruikt aan stroom. Niet dat er op let maar ik heb wel eens gehoord dat als je pc 20x per maand een uurtje aanzet, is dat het zelfde als 1 dag stofzuigen. ( niet niks ) :D Nou ja.. als je maar kan internetten.[/quote:4a9ea0a852]20x per maand een uurtje, dat is dus 20 uur per maand. Maak er voor het gemak even 24 uren van, scheelt maar weinig. Een dag (etmaal) stofzuigen is ook 24 uren. Dat zou betekenen dat die PC met monitor evenveel gebruikt als een stofzuiger. Een moderne stofzuiger is al gauw 1000 watt, en dat vermogen lijkt me voor een PC + monitor zwaar overdreven. Ik wil dit ooit nog eens opmeten, maar met de helft, dus 500 watt bij zwaar gebruik (veel CD branden en monitor lekker helder) kom je een heel end. Het werkelijke verbruik is natuurlijk nogal wisselend. Het is wel iets om over na te denken natuurlijk. Vroeger, toen we nog geen PC's in huis hadden, hadden we een electricteitsverbruik van nog geen 2500 kWh per jaar. Nu met twee PC's het dubbele. En die staan niet constant 24 uur per dag aan. Jan de Boer
Link naar reactie
Ik heb een meetapparaat waarmee je de hoeveelheid watt dat een apparaat gebruikt kunt meten. Mijn amd athlon XP 2200+ computer met geforce 2MX videokaart, 128 MB 133 Mhz geheugen en 60 GB 7200 RPM harddisk gebruikt in stressed conditie ong. 114 watt. Idle ong. 55 watt. Als je een 17" CRT monitor mee rekent wordt dat dus: 115+80=195 watt. Knal er een betere videokaart in en reken er 50 watt extra voor, dan zit je op 250 watt. Als je dan 6 uur per dag je computer aan hebt staan tegen 0.17 eurocent per kilowatt wordt dat dus, als je rekent dat de computer 30% van de tijd stressed is: ((250/1000)*6*0.17*0.3)+((150/1000)*6*0.17*0.7)=0.0765+0.1071=0.1836 euro per dag =5.5 euro per maand =67 euro per jaar En dat is ruim gerekend.
Link naar reactie
Dat een voeding een vermogen van 250 heeft, of 350, of 600, wil niet zeggen dat de pc dat ook verbruikt. 150W is bij mijn weten een normaal verbruik bij vollast. Een kennis van mijn heeft ook wel zo'n meter. Als ik er een keer om denk, zal ik het wel een keer uitproberen. Verder zal het verbruik lang niet altijd maximaal zijn. Er zijn maar weinig pc's die 24/7 op vollast draaien. Veeleer idle. En met energiebesparingsopties ingeschakeld zal het verbruik ook minder zijn.
Link naar reactie
Yep, en daar komt nog eens bij dat die 300W of 400W op zichzelf niks zegt. Er zijn gevallen waarbij je zoiets nodig heb zonder dat je de volledige 400W gebruikt. Een voeding heeft namelijk een bepaald vermogen voor de 12V beschikbaar, en een combined power voor de 3.3V en 5V, bijvoorbeeld 200W (gangbare waarde voor voedingen, bij de echte merkvoedingen ligt die overigens wel hoger) Dus als je veel apparaten hebt die aan de 5V trekken en geen voor de 12V, dan heb je wel die 400W nodig terwijl je dat helemaal niet gebruikt. Met een mindere zou je dan problemen met je 5V voltage krijgen. De volledige combined power van de 5V en 3.3V kan je ook niet helemaal gebruiken, omdat je dan tegen het punt aan komt waarbij je voltages inzakken, dus dat wil je ook niet.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...