Ga naar inhoud

Snelheidswinst 133 Mhz SDRAM met 266 DDR of 333 DDR


Aanbevolen berichten

Hi all, Ik heb op dit moment de ASUS P4B moederbord met een Celeron 2 Ghz processor in combinatie met 133 Mhz SDRAM. Echter ik vind het systeem niet zo snel draaien. Bovendien viel mij op dat de bussnelheid van de Celeron maar liefst 400 Mhz is, maar heb mij laten vertellen dat hij "slechts" op 100 Mhz kan draaien ivm het 133 Mhz geheugen. Jammer is dat, want de deze celeron kan juist z'n snelheid halen uit de 400 Mhz bussnelheid. Ik wil dus een nieuw moederbord kopen, maar welke? Ik zit te denken aan de Asus P4B533 of de AOpen AX4PER. Echter de Asus heeft 266 Mhz DDR en de AOpen 333 Mhz DDR. Nu begrijp ik dat de AOpen sneller is met 333 Mhz DDR, maar is dat echt waarneembaar tov de Asus? En is er uberhaupt snelheidstoename waarneembaar, als ik van SDRam naar DDR geheugen ga? Is dat aan te raden? En op welke bussnelheid gaat de celeron dan draaien, als ik bijvoorbeeld 266 Mhz DDR geheugen heb? En/of hoe krijg ik uberhaupt die bussnelheid op 400 Mhz? Alvast bedankt voor jullie reacties! Henk
Link naar reactie
FSB bij intel is quad pumped. Je fsb is dus eigenlijk 100mhz, maar (4x100) 400mhz effectief. Je geheugen zorgt er dus _niet_ voor dat je cpu een lagere performance heeft, dan waar hij eigenlijk voor bestemd is. DDR SDRAM heeft natuurlijk wel een betere performance dan SDRAM. Als ik jou was zou ik een upgrade doen van cpu, mobo en geheugen doen. Ik zou niet alleen mobo en geheuegn vervangen omdat je cpu dan de bottleneck van je systeem blijft. maw, je gaat er wel iets op vooruit, maar niet zoveel (terwijl je wel een duur mobo + geheugen koopt). Je upgrade zal dus geen prijs/kwaliteit bonus (of hoe heet dat) verdienen. Als je dat te veel geld vind kosten kan je natuurlijk ook gewoon helemaal niets upgraden. Ik zou iig niet alleen een duur mobo + geheugen kopen omdat je daar toch niet veel van profiteert ivm je (relatief) slechte cpu.
Link naar reactie
[quote:3fb2228275="Herr Muller"]FSB bij intel is quad pumped. Je fsb is dus eigenlijk 100mhz, maar (4x100) 400mhz effectief. Je geheugen zorgt er dus _niet_ voor dat je cpu een lagere performance heeft, dan waar hij eigenlijk voor bestemd is.[/quote:3fb2228275] Daar zorgt het wel voor aangezien de quad pumped 100mhz FSB niet wordt benut doordat het geheugen veel langzamer loopt. De bestemde preformence van de CPU is 2ghz met een effectieve 400mhz FSB en erg effectief is deze niet hè met SDRAM. Als je namelijk zegt dat ie niet op een lagere preformence loopt dan bedoeld, dan loopt hij met DDR of RIMM op een hogere preformence dan bedoeld en zou je dus aan het overklokken zijn ;) :P Een Celly 4 is eigenlijk een soort marketing truukje. Er staat dan wel 2ghz, maar hij is echt erg langzaam. Ik zou idd mobo+geheugen+upgraden en dat kan desnoods voor weinig geld. Een Athlon XP 2200+, 512mb PC2700 DDR, leuk nForce2 bord is vele malen sneller en niet al te duur en als je wat minder te besteden hebt dan is zelfs een ECS K7S5A Pro met een AXP 2200+ en eventueel je oude ram (bord support beide, kun je later dus nog vervangen) nog veel sneller dan de combinatie die je nu hebt.
Link naar reactie
Bedankt voor jullie reacties. Ik zat er idd al een tijdje aan te denken om een AMD Athlon XP processor te kopen, want ik hoor van verschillende kanten dat deze toch sneller is. Maar waarom is hij dan zo sneller? Ik dacht doordat hij op 266 Mhz FSB draait, maar die celeron draait toch op 400 Mhz? En waarom lees ik bij sommige forums dat de Athlon XP op 100 Mhz FSB draait of soms op 133 Mhz? Stel ik koop de Asus A7N8X, icm de Athlon XP 2200+ en 512 MB DDR PC333. Op welke FSB draait het setje dan? En is dit setje opmerkelijk sneller dan het, in het eerste bericht, aangegeven setje? Bedankt voor de reacties!
Link naar reactie
[quote:affa5bf076="Happy Man"]Stel ik koop de Asus A7N8X, icm de Athlon XP 2200+ en 512 MB DDR PC333. Op welke FSB draait het setje dan? En is dit setje opmerkelijk sneller dan het, in het eerste bericht, aangegeven setje? Bedankt voor de reacties![/quote:affa5bf076] De FSB is in dat geval 133 x2 = 266mHz (Het is DDR, dus x2), het geheugen draait op 166 x2 = 333 mHz (ook DDR, dus x2). Je processor draait op 1800 mHz (13,5x133) maar werkt "zo snel als een 2,2 gHz (P4) processor". Vandaar XP2200+. Er zitten wat haken en ogen aan dat verhaal, maar het komt er op neer dat een XP2200+ in combinatie met dat moederbord en geheugen een stuk vlotter werkt dan een Celeron met PC133 geheugen. Een AthlonXP zit wat anders in elkaar dan een P4 of Celeron en is in PR rating (2200+, 2400+) ongeveer zo snel als een P4 op die kloksnelheid (2,2 en 2,4 gHz) Een Celeron is een 'uitgeklede' P4 en ondanks dezelfde kloksnelheden een stuk minder snel. Een AthlonXP is daarmee prijstechnisch een stuk interessanter dan een Celeron.
Link naar reactie
hij is wel zeker sneller als die celeron 2 ghz, maar de vraag is of je het ook nodig hebt. hij draait op 133 mhz fsb, wanneer je een barton koopt koopt loopt hij op 166 [size=10:74fdbd5e42](ja ja nightfire ik weet het nog)[/size:74fdbd5e42] edit: oja het is natuurlijk wel ddr dus die fsb moet nog keer 2. 266 mhz fsb is het dus en weer edit: Captain_Kansloos was me voor met zijn mooie uitleg :cry: . had ik nog geen eens gezien na mijn eerste edit :P
Link naar reactie
Het gaat niet zozeer om de FSB als je kijkt naar de snelheid van de processor, maar naar de prestatie in zijn geheel. Deze is bij de Celeron erg laag door de kleine L2 cache, terwijl de architectuur van die processor juist erg op de L2 cache leunt. De FSB van dat setje zal 133mhz DDR zijn en door het PC2700 geheugen kun je later nog upgraden naar bijvoorbeeld een 3000+ met een 166mhz DDR FSB (333mhz effectief). Groot verschil is ook dat nu de FSB ook werkelijk benut wordt, doordat het geheugen het kan bijbenen in tegenstelling tot je huidige Celly combo. Het zal echt vele malen sneller zijn.
Link naar reactie
[quote:1e12b4ec27="Happy Man"]om een AMD Athlon XP processor te kopen, want ik hoor van verschillende kanten dat deze toch sneller is. Maar waarom is hij dan zo sneller? Ik dacht doordat hij op 266 Mhz FSB draait, maar die celeron draait toch op 400 Mhz? En waarom lees ik bij sommige forums dat de Athlon XP op 100 Mhz FSB draait of soms op 133 Mhz? [/quote:1e12b4ec27]Een AMD XP CPU draait effectief op 266Mhz FSB, feitelijke snelheid is 133MHz. Een P4 Celeron draait effectief op 400Mhz, feitelijke snelheid is 100 MHz. SDRam 133MHz werkt op een AMD op de maximum snelheid 133 MHz (maar ook dat is is niet het hele verhaal). Die van de Celeron zelfs op 100 Mhz. Maar op zich zou de chipset dit nog ietsjes kunnen opkrikken. Het probleem is niet de Ram op zich, maar de cache in de CPU. De Celeron heeft heel weinig cache zodat de CPU relatief weinig informatie kan bufferen. De Celeron zal vaker op nieuwe informatie staan te wachten dat de XP CPU. Daarom werkt de Celeron bij veel activiteit trager. Het RAM geheugen zit een beetje in de marge. Zelf heb ik een XP CPU met SDram (133 MHz) en eentje met DDR Ram (266 MHz). Persoonlijk merk ik weinig verschil in deze 2 geheugens. Benchmarks verschillen alleen wat betreft geheugen bandbreedte fors. Het gewone werk scheelt hooguit 10% (een factor die ik zelf dus niet merk). De door jou voorgestelde configuratie werkt wat betreft geheugen dacht ik op 266Mhz. Ga eens op zoek naar de TOm's hardware pagina waarop Windows XP wordt gedraaid op tich CPU's (vanaf socket 7). Daarin krijg je al snel inzicht wat de te verwachten snelheid is. Bedenk wel dat benchmarks, slecht benchmarks zijn. De werkelijkheid is vaak toch een beetje anders.
Link naar reactie
Super! Hartstikke bedankt, dit zijn antwoorden waar ik echt wat aan heb! Ik zat even te kijken op Tom's hardware en moet zeggen, snelheidswinst zit er zeker wel in! Overigens vind ik het vreemd dat de XP 2200+ sneller is dan de XP 2400+, maar dat even terzijde! Bedankt allemaal!
Link naar reactie
[quote:bf5765f6ec="Happy Man"]Super! Hartstikke bedankt, dit zijn antwoorden waar ik echt wat aan heb! Ik zat even te kijken op Tom's hardware en moet zeggen, snelheidswinst zit er zeker wel in! Overigens vind ik het vreemd dat de XP 2200+ sneller is dan de XP 2400+, maar dat even terzijde! Bedankt allemaal![/quote:bf5765f6ec] De 2200+ werkt op 1800MHz, de 2400+ op 2000MHz. Omdat de twee CPU's verder identiek zijn zal de 2400+ altijd minstens even goed of beter presteren. PC133 SDRAM heeft op Celeron een slechtere invloed dan op AthlonXP, omdat 1) AthlonXP minder vaak het geheugen nodig heeft door de grotere ingebouwde cache en 2) Celeron meer geheugenbandbreedte nodig heeft om dezelfde hoeveelheid informatie uit het geheugen te lezen - door de langere cachelines van Celeron.
Link naar reactie
Okay, ik had een beetje verkeerd gekeken. Sorry. Alleen ik had het nieuwe setje al bijna besteld totdat ik me herinnerde dat de Athlon een andere voeding nodig zou hebben, klopt dit? Ik heb net een nieuwe kast gekocht (AOpen H500a) die 250/300W aankan. Kan ik hier gewoon een Athlon op laten draaien? Ik heb weinig zin om die kast nu weer te gaan verkopen! Hopenlijk ben ik er dan definitief uit! :)
Link naar reactie
[quote:ef763870ff="Happy Man"]Alleen ik had het nieuwe setje al bijna besteld totdat ik me herinnerde dat de Athlon een andere voeding nodig zou hebben, klopt dit? Ik heb net een nieuwe kast gekocht (AOpen H500a) die 250/300W aankan. Kan ik hier gewoon een Athlon op laten draaien?[/quote:ef763870ff]Ja, dat kan prima. 250Watt is aan de lage kant, maar daar zou je met een P4 systeem ook mee in de knoei raken. Ik heb zelf een 300Watt Q-Tec (goed, maar niet het beste op de markt) voeding die prima voldoet in m'n XP2200 met GF4-Ti4200 systeem. De voeding in die kast is een standaard ATX voeding, die universeel is. (je hebt ook geen aparte P4 en Athlon variant van die kast, toch?) Meestal zit er aan een nieuwere ATX voeding nog een extra stekker (4 aderig, met vierkante stekker) om als aparte voeding voor P4 processors te dienen. Deze is bij een Athlon moederbord overbodig en kan ongebruikt in een hoekje gefrut worden.
Link naar reactie
Nee er is idd geen aparte P4 variant oid, je kunt de nieuwe set er zo inhangen. Voeding zal wat aan de lage kant zijn, maar als je daar problemen mee krijgt kun je gewoon de kast houden en er een andere voeding inzetten voor niet teveel centen (Q-tec bijvoorbeeld).
Link naar reactie
Okay, gelukkig, dan kan ik met een gerust hart dat setje gaan bestellen. Ben best wel nieuwsgierig wat t gaat worden. Ben altijd een Intel aanhanger geweest, maar nu zal ik eens een tijdje de AMD gaan testen! Ben benieuwd! Alleen vroeg ik me nog één ding af wat Marcel zei. Dat de voeding aan de lage kant kan zijn. Waar moet ik dan aan denken? Doen onderdelen het niet of zal de pc soms uitgaan? In ieder geval bedankt voor jullie snelle reacties! Ik ga lekker knutselen! 8)
Link naar reactie
[quote:19c2fb0c0d="Happy Man"]Okay, gelukkig, dan kan ik met een gerust hart dat setje gaan bestellen. Ben best wel nieuwsgierig wat t gaat worden. Ben altijd een Intel aanhanger geweest, maar nu zal ik eens een tijdje de AMD gaan testen! Ben benieuwd! Alleen vroeg ik me nog één ding af wat Marcel zei. Dat de voeding aan de lage kant kan zijn. Waar moet ik dan aan denken? Doen onderdelen het niet of zal de pc soms uitgaan? In ieder geval bedankt voor jullie snelle reacties! Ik ga lekker knutselen! 8)[/quote:19c2fb0c0d] Nog een snelle tip: Lees de faq, eerste topic in dit subforum. Daarmee kun je een hoop problemen voorkomen.
Link naar reactie
[quote:a0445e096c="Happy Man"]Okay, ik had een beetje verkeerd gekeken. Sorry. Alleen ik had het nieuwe setje al bijna besteld totdat ik me herinnerde dat de Athlon een andere voeding nodig zou hebben, klopt dit? Ik heb net een nieuwe kast gekocht (AOpen H500a) die 250/300W aankan. Kan ik hier gewoon een Athlon op laten draaien? Ik heb weinig zin om die kast nu weer te gaan verkopen! Hopenlijk ben ik er dan definitief uit! :)[/quote:a0445e096c] Als die voeding 300 W kan leveren en je systeem verder niet bomvol zit dan zou het wel moeten lukken hoor :) Mocht dat niet het geval zijn dan kun je er nog altijd een andere voeding ingooien. Daarvoor hoef je dus niet je hele kast weg te doen, zoals je misschien dacht. Een nieuwe voeding is snel gehaald, niet zo duur en makkelijk te vervangen. Meestal maar 4 schroefjes :) Heb zelf een 350 watt enermax voeding en m'n systeem zit behoorlijk vol. Gaat perfect hoor!
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...