Ga naar inhoud

Overklokken: wel of niet doen


Aanbevolen berichten

Overclocken is eigenlijk een hobby. Standaard gebruikers zullen er niet zoveel baat bij hebben alleen veeleisende gebruikers die vaak de onderdelen er op uit zoeken hebben er veel voldoening van. Dat zijn ook vaak de mensen die games vloeiend willen draaien in de hoogste settings en elk schokje als een grote nederlaag ervaren.
Link naar reactie
[quote:7e851a0170]het is altijd leuk om je cpu sneller te draaien dan ie eigenlijk mag [/quote:7e851a0170] Van wie mag die computer eigenlijk niet sneller draaien :-? van zijn moeder? :wink: Wat Diniz zei klopt idd (alweer :wink: ) De Die-hards zoeken de onderdelen erop uit om te gaan overclocken. Ik heb ook speciaal een 1700+ TB-B gekocht. Draait nu wel als 2800+ 8) Je kan natuurlijk wel proberen of er nog wat rek in je pc'tje zit. Zal waarschijnlijk niet zoveel zijn, maar dat maakt niet. Gratis is gratis. CBI-FP: Lees de overclocking guide van BA eens. Staat alles in over "de overclock techniek" :wink:
Link naar reactie
[quote:a85d5ac47c="The Avenger"][quote:a85d5ac47c]het is altijd leuk om je cpu sneller te draaien dan ie eigenlijk mag [/quote:a85d5ac47c] Van wie mag die computer eigenlijk niet sneller draaien :-? van zijn moeder? :wink: [/quote:a85d5ac47c] Van de politie :-) Overklokken heeft alleen zin als het meer dan 20-30% scheelt bij de processor en ook zoiets bij de videokaart, is mijn ervaring, en dan is het verschil nauwelijks te merken. Alleen als je met een game op het randje zit qua vloeiende beelden heeft het dan zin. Je systeem kan er instabiel van worden en bij een amd xp 2700+ heeft het niet zoveel zin om te gaan overklokken. Die CPU is uit zichzelf al heel snel dus om instabiliteitsproblemen te voorkomen zou ik niet gaan overklokken. Overigens kun je ook proberen om je grafische kaart te overklokken.
Link naar reactie
[quote:88e1bc0069]Overklokken heeft alleen zin als het meer dan 20-30% scheelt bij de processor en ook zoiets bij de videokaart, is mijn ervaring, en dan is het verschil nauwelijks te merken. Alleen als je met een game op het randje zit qua vloeiende beelden heeft het dan zin. Je systeem kan er instabiel van worden en bij een amd xp 2700+ heeft het niet zoveel zin om te gaan overklokken. Die CPU is uit zichzelf al heel snel dus om instabiliteitsproblemen te voorkomen zou ik niet gaan overklokken. Overigens kun je ook proberen om je grafische kaart te overklokken.[/quote:88e1bc0069] Ik vind dat het wel degelijk zin heeft, ik heb mijn xp 2700 overgeclockt naar een fsb van 200Mhz, en hier merk je dus duidelijk verschil van, ook omdat ik pc3200 geheugen heb. Je kunt je processor best veilig overclocken zolang de koeling maar goed is, dan is er totaal geen probleem
Link naar reactie
Overklokken heeft altijd zin naar mijn mening. Het hoeft niet tot op het randje te gebeuren dus je onderdelen hoeven er niet onder te lijden en het is zo gepiept. Moet je wel de juiste onderdelen ervoor hebben. Met bijvoorbeeld mijn MSI mobo kom ik dus niet ver. :cry: Wel kwam ik een jaar geleden door overklokken met mijn 2000XP en gf3 op 9000 punten ipv. 5000 onovergeklokt in 3Dmark 2001se.
Link naar reactie
[quote:71e5636691]Je kunt je processor best veilig overclocken zolang de koeling maar goed is, dan is er totaal geen probleem[/quote:71e5636691] Niet helemaal waar, je mag het voltage ook niet te ver verhogen, [i:71e5636691]zelfs als de koeling het aankan[/i:71e5636691]. Daar komt bij dat het niet alleen om de levensduur van de componenten gaat, maar ook om de stabiliteit. Die is erg lastig te testen. Ik heb ooit een GF3 Ti200 overgeklokt, daarna kon 3DMark nog de hele nacht loopen. Maar in Office kreeg ik heel soms (maar vaak genoeg om erg vervelend te zijn) vastlopers. Een ander probleem is dat als de temperatuur in de winter laag genoeg is dat nog niet wil zeggen dat het ook probleemloos werkt in de zomer. Persoonlijk heb ik liever een pc die binnen de specs loopt en daarmee 100% betrouwbaar is dan een die iets sneller loopt en waarvan de betrouwbaarheid meestal geen problemen oplevert. Dat is voor mij gewoon niet goed genoeg.
Link naar reactie
[quote:09a9d1dff2="egslim"][quote:09a9d1dff2]Je kunt je processor best veilig overclocken zolang de koeling maar goed is, dan is er totaal geen probleem[/quote:09a9d1dff2] Niet helemaal waar, je mag het voltage ook niet te ver verhogen, [i:09a9d1dff2]zelfs als de koeling het aankan[/i:09a9d1dff2]. Daar komt bij dat het niet alleen om de levensduur van de componenten gaat, maar ook om de stabiliteit. Die is erg lastig te testen. Ik heb ooit een GF3 Ti200 overgeklokt, daarna kon 3DMark nog de hele nacht loopen. Maar in Office kreeg ik heel soms (maar vaak genoeg om erg vervelend te zijn) vastlopers. Een ander probleem is dat als de temperatuur in de winter laag genoeg is dat nog niet wil zeggen dat het ook probleemloos werkt in de zomer. Persoonlijk heb ik liever een pc die binnen de specs loopt en daarmee 100% betrouwbaar is dan een die iets sneller loopt en waarvan de betrouwbaarheid meestal geen problemen oplevert. Dat is voor mij gewoon niet goed genoeg.[/quote:09a9d1dff2] Daarom is de sport ook de pc stabiel te houden op de snelste settings. Er komt idd meer bij kijken dan "dom" de fsb omhoog te gooien. Te denken valt aan; temps, niet te hoog voltage, proberen om niet a-synchroon te ocen. Daarnaast kun je een stap verder gaan door onderdelen te modden, dan kan er extra prestatiewinst gewonnen worden. Nadeel is, je moet weten wat je doet, de garantie vervalt namelijk. Ik heb er gewoon plezier in om steeds met de hardware bezig te zijn. Ik denk dat dat het belangrijkste is.
Link naar reactie
[quote:a77b8b23d5]Niet helemaal waar, je mag het voltage ook niet te ver verhogen[/quote:a77b8b23d5] Nee, idd. Maar dat msi moederbord oveklokt zo slecht dat de V's verhogen niet nodig was. Die GF3 (ook ti 200, deluxe) klokte wel goed over, en flink ook, maar zonder stabiliteitsproblemen. het hele systeem heeft maar 2 wkn overklokt staan draaien maar zonder wat voor stabiliteitsproblemen dan ook. Wanneer je een B-tje overklokt klok je natuurlijk zover over dat je systeem stabiel is en de temps normaal blijven. Dan is er niets aan de hand. OK. in normale applicaties merkte je zowat niets aan performancewinst maar had wel een 2200 ipv een 2000. In die tijd dat ik het systeem kocht was dat wel een verschil van een paar honderd euro. (gokje). En het gewoon leuk om 's ff mee bezig te zijn. :wink:
Link naar reactie
[quote:862fa5aa9b="egslim"]Samengevat: 1) Je doet het voor de lol, niet om er serieus voordeel van te hebben. 2) Als je het goed wilt doen kost het extra geld voor onderdelen, tijd om aanpassingen te doen en je loopt het risico dat je iets kapot maakt.[/quote:862fa5aa9b] Euh. Ja, dat dekt het wel zo'n B-tje ja. Wat een opmerkingsvermogen. :lol:
Link naar reactie
Mijn ervaring is dat als je dicht tegen de grens van je core aanzit er niet zoveel lol meer is te behalen met OC'en. Ik heb een 2000+ Palomino en ik heb al mijn zooi destijds ingekocht met het oog op die-hard oc'en (bijna 200 euro aan koeling, Epox 8K3A+, Samsung PC2700, Leadtek kaart, etc) Na een paar weken was de lol er echter al van af, omdat ik toch niet over de 1900mhz kwam en ik dus maar een prut OC had in vergelijking met de P4's toen en later de Tbred-B/Barton. Ik zat toen echter wel met mijn straalmotoren :( Ik heb ook gewoon liever een systeem volgens de specs en met goede kwaliteitsspullen. Mijn PC moet in principe een keer aangezet kunnen worden en nooit meer uitgaan.
Link naar reactie
2.2V. :P Ja dan ik je idd gelijk geven dat je het erbij laat. Ik heb de Thermalright SL-900u dan wel maar ik heb er een stille papst op zitten. Ik heb lui op GOT gezien die tegen de 3000MHz aanzitten maar ik hecht ook nog aan stilte. Helaas is mijn hardeschijf nog een lawaai maker... Bovendien moet de cpu e.d. nog ff wat langer mee, dit jaar alweer mijn begroting te buiten qua hardware. :P
Link naar reactie
[quote:ee5e0b76e7]Mja, met met "late" stepping heb ik met mijn xp 1700+ van 60 euro al op 2400MHz gezeten[/quote:ee5e0b76e7] Die heb ik ook, maar kom niet hoger als 2266 mhz @ 1,8V:( Die Zalman is nie zo best (46 graden stressed). Waterkoeling komt eraan :P Eens kijken hoe hoog ie dan wil.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...