Ga naar inhoud

upgraden oud moederbord zinvol?


Aanbevolen berichten

Ik heb nog een systeem met een oude Intel al440lx mobo met een P2 233. (windows 98 192MB sdram, 3,6 GB en 20 GB wd, viper330 4MB en monster2 8MB) Het wordt gebruikt door mijn dochter van 5 die er nog leuk op kan spelen. Ik gebruikt de computer om een aantal dingen te testen die ik op mijn andere pc niet graag doe. Zoals een BIOS flash Na deze biosflash zag ik dat het mobo nu maximaal een P2 333 of een celeron 466 aankan. Ik zie dat je bijvoorbeeld zo'n celeron voor enkele tientjes tweedehands kan krijgen. Is een een zinvolle upgrade of ga je daar niets van merken? En wat is sneller P2 333 of celeron 466?
Link naar reactie
[quote:5a391eeda4="bronnie2"]Is een een zinvolle upgrade of ga je daar niets van merken?[/quote:5a391eeda4] Het lijkt mij een zinvolle upgrade. Mijn broer is onlangs van PII 233 naar 266MHz gegaan. Hij kon het verschil al merken (hij maakt gebruikt van WinXP). Waarschijnlijk doet de cache in de 233 niet zoveel goed, draait op de halve kloksnelheid (117MHz) terwijl de FSB 66MHz is. De Celeron zal vaak beter presteren vanwege de cache die op de CPU zelf zit. De grootte ervan is weer een minpunt, maar uiteindelijk telt het eindresultaat.
Link naar reactie
Het lijkt mij ook wel zinvol ja. Het scheelt allicht, en Wel jammer dat 'ie geen PII 350 of hoger aan kan. Die heeft namelijk een bussnelheid van 100 MHz in plaats van 66 wat ook veel scheelt. [quote:faeb704368]Maar als er een celeron 466 in past, kan er dan ook niet een pentium in van dezelfde snelheid?[/quote:faeb704368] nee. De PII tot en met 333 MHz heeft een FSB van 66 MHz, vanaf 350 een FSB van 100 (zoals ik boven al zei). De Celeron 466 heeft een FSB van 66. Blijkbaar kan het moederbord geen FSB aan van 100 MHz... Mocht dat wel kunnen dan moet er misschien PC100 geheugen in en werkt het ook. Maar ik neem aan dat het mobo daar te oud voor is en alleen een FSB van 66 ondersteund. Voornaamste verschil tussen de Celeron en PII: Celeron: 128 kb cache PII: 512 kb cache Nogal een verschil dus. Qua benchmarks kwam ik zo in de gauwigheid niet veel tegen, slechts één [url=http://www.caselab.okstate.edu/research/benchmark.html]meting[/url]. Daarbij was de PII 333 sneller dan de Celeron 466... Dat komt door de cache. Ik zou trouwens wel even goed kijken of die celeron 466 wel past. Op [url=http://www.nickles.de/c/a/archiv1-47713.htm]deze site[/url] hebben ze het namelijk over een PPGA versie, die alleen met een speciale Slot1 Adapter op je mobo past. De Celeron A past wel zo op je mobo, maar is tot 433 MHz verkrijgbaar.
Link naar reactie
[quote:9da4bdd35e="Eddey"]Wel jammer dat 'ie geen PII 350 of hoger aan kan. Die heeft namelijk een bussnelheid van 100 MHz in plaats van 66 wat ook veel scheelt.[/quote:9da4bdd35e]Helaas betreft het ook een 440LX bord, dat zowieso niet hoger gaat dan een FSB van 66Mhz. Alleen de 440BX 'doet' 100Mhz (die dingen kon je zelfs over de 100+ jagen...)
Link naar reactie
[quote:f5af9045d0="Marcel de Reus"]Is een Celeron 466 BTW niet al een Celly 3? Dan is ie zeker sneller namelijk.[/quote:f5af9045d0] Als je met "Celly 3" een Coppermine bedoelt dan is het antwoord nee, de 466 is vlgens mij nog steeds een Katmai. [quote:f5af9045d0="Eddey"]Voornaamste verschil tussen de Celeron en PII: Celeron: 128 kb cache PII: 512 kb cache Nogal een verschil dus.[/quote:f5af9045d0] Daar tegenover staat wel dat de L2-cache van de celeron on-die is en de PII een back side bus (BSB) cache heeft. On-die cache is sneller dan BSB.
Link naar reactie
ik had even over die LX heengelezen... Ik heb zelf een PII 350 met een Asus P2b mobo (=440BX). Standaard FSB van 100 MHz. Maar met een andere videokaart (de AGP divider is nogal beperkt en mijn V550 vond een AGP > 83 niet zo leuk) kan ik overclocken naar maar liefst 490 MHz (FSB = 140)!!! M'n PC100 geheugen trok het prima op 133 MHz, voor die 140 heb ik PC133 nodig. Die 490 haal ik trouwens gewoon met de standaard "boxed" cooling. Temperatuur zo'n 37 graden, niet veel warmer dan op 350. Alleen van de zomer zal dat wel stukken hoger worden vrees ik.
Link naar reactie
[quote:453840b5b5="mephi"][quote:453840b5b5="Marcel de Reus"]Is een Celeron 466 BTW niet al een Celly 3? Dan is ie zeker sneller namelijk.[/quote:453840b5b5] Als je met "Celly 3" een Coppermine bedoelt dan is het antwoord nee, de 466 is vlgens mij nog steeds een Katmai. [/quote:453840b5b5] Nee ik bedoelde niet met Coppermine core, er waren namelijk P3 450mhz met Katmai core en ik dacht dus dat er dan ook wel Celly 3's met Katmai core waren.
Link naar reactie
# Dat snap ik, maar ik bedoelde dus dat er P3 450mhz waren met Katmai core, dat waren namelijk de eerste P3's. Je had ook P2 450mhz met Katmai core, maar ik formuleerde het idd een beetje vaag. # Aangezien de P3 dus bij 450mhz begon dacht ik dat de Celly 3 bij 466 zou beginnen (ivm FSB). Dan zou het dus een Celly 3 zijn en meer cache hebben.
Link naar reactie
even samenvatten want het verhaal wordt wat technisch voor mij alle processors op 66MHZ kunnen in het bord. Voor (alle?) celerons moet ik een converter hebben. Pentium 333 is sneller dan Celeron 466 Nog een vraagje; ik las in de handleiding bij de biosupdate dat voor de pentium2 333 je een jumper om moet zetten om daarna de snelheid in te voeren. (access maintenance mode heet dat) Kun je op deze manier dan niet de huidige proccesor overklokken of gaat dat niet lukken?
Link naar reactie
even samenvatten want het verhaal wordt wat technisch voor mij alle processors op 66MHZ kunnen in het bord. Voor (alle?) celerons moet ik een converter hebben. Pentium 333 is sneller dan Celeron 466 Nog een vraagje; ik las in de handleiding bij de biosupdate dat voor de pentium2 333 je een jumper om moet zetten om daarna de snelheid in te voeren. (access maintenance mode heet dat) Kun je op deze manier dan niet de huidige proccesor overklokken of gaat dat niet lukken?
Link naar reactie
Waarschijnlijk niet, of je moet kijken of er een FSB setting op zit. Volgens mij is de P2 333 namelijk een model met de Deschuttes core, en die zijn multiplier locked. Ik vind trouwens de theorie dat een celly 466 Mhz trager is als een P2 333 MHz nogal kort door de bocht, gebaseerd op 1 bench. we hebben het wel over 40% extra kloksnelheid, hij heeft alleen een stuk minder cache. Ik denk dat hij in desktopwerk, en ook in een aantal andere applicaties wel degelijk sneller is. Hij heeft dan wel minder cache, maar die draait wel op full speed, en niet op 1/2 zoals bij de P2 333. MHz. We hebben het dan dus over 466 MHz cache tegen 166 MHz cache, daar haalt dat ding wel een redelijk voordeel uit. En over die converters, die heb je altijd nodig. Die celly's zijn van het type PPGA, en je P2 is Slot 1. Je moet dus een Slot 1 -> PPGA converter hebben.
Link naar reactie
Mooie link eg! Een nadeel is wel dat voor de celeron en converter nodig is. Ik vraag mij altijd meteen af of ik dat ding erin ga krijgen. Ik heb ook al een beetje zitten snuffelen en veel over deze converters is niet te vinden. Het moet allemaal ook niet te veel gaan kosten want dat is het systeem niet meer waard. Wel leuk om een beetje te hobbien
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...