Ga naar inhoud

2 soorten SDRAM, welke is standaard?


Aanbevolen berichten

Ging afgelopen week geheugen (SDRAM) kopen voor een PC van een bekende van mij. Deze PC is uitgerust met een Asus bordje (CUV-serie). Weet zo niet meer welke CUV. Toen ik vroeg om 256 MB PC-133 geheugen. Vroeg de verkoper aan mij of ik of het oude of het nieuwe type wilde? Terwijl ik altijd gewend was gewoon PC-133 te kopen zonder verder ergens op te letten. Volgens hem zijn er 2 soorten SDRAM, het ene type is rond 50 euro voor 256 MB, en het andere 70 euro (ook 256 MB). Het verschil zou hem liggen in het voltage. Het nieuwe type (dat van 50 euro) is tegewoordig de standaard voor SDRAM. Terwijl 'n half jaar geleden dat andere geheugen de standaard zou zijn geweest. Oudere moederborden, zouden kunnen schakelen tussen beide types geheugen. En de nieuwere borden zouden alleen kunnen werken met het nieuwe SDRAM. Ik had nog nooit van dit verhaal gehoord. Dus ik heb ff www.geheugen.com gecheckd. Daar zie ik dat wat betreft voltage, SDRAM verkrijgbaar is in 3.3 volt en 5 volt. Vragen: Klopt het verhaal van de verkoper dat er nu een nieuwe standaard type SDRAM is? Zoja, welk voltage geheugen wordt hiermee bedoeld? 3.3? 5? of anders? En welke was eerst standaard en welke nu? En wat kan er gebeuren als ik het verkeerde type SDRAM in me PC heb? En hoe kan ik beide types onderscheiden? (ik wil namelijk weten welk type ik in me eigen PC heb) mvg, Roy
Link naar reactie
[quote:800db26658="BA"]5V in 3.3V mobo -> doet niks 3.3V in een 5V mobo -> module *boem*[/quote:800db26658] Dat is onzin de modules zijn (mechanisch) beveiligd tegen inzetten in een andere voltage slot dmv inkepingen je krijgt ze er dus helemaal niet in. Bovendien zal je de 5v modules waarschijnlijk nergens meer krijgen, het is echt al een hele tijd geleden dat ze op de markt waren. (Het waren de eerste dimms, na de simmen) tegenwoordig zijn alle modules 3,3v (van SD-Ram) en ook de slots op de mobos.....
Link naar reactie
Ik heb ook gevraagd of hij het nu over DDR of SDR had. Maar hij had het over SDR. Dus het zal wel zo zijn dat tie zowel 3.3 volt als 5 volt verkoopt. Of hij weet niet waar die over praat. En het laatste lijkt mij het meest waarschijnlijke als ik jullie zo hoor :lol: Nu heb ik nog 2 vragen: Als je niet het voltage van je geheugen weet, of je weet niet of het gaat om PC-66, PC-100, PC-133. Kun je dan er achter komen om welk geheugen het gaat? Is hier een trucje voor? Niet altijd zit er een stickertje op die dimm modules, die al standaard in je PC zitten. mvg, Roy
Link naar reactie
[quote:a5710f6cb6="roy_startpag"]Of hij weet niet waar die over praat. [/quote:a5710f6cb6] ga daar maar van uit ja..... [quote:a5710f6cb6="roy_startpag"]Als je niet het voltage van je geheugen weet, of je weet niet of het gaat om PC-66, PC-100, PC-133. Kun je dan er achter komen om welk geheugen het gaat? Is hier een trucje voor? mvg, Roy[/quote:a5710f6cb6] De CUV serie van Asus ondersteund t/m pc133, het sdram geheugen dat nu te koop is zal waarschijnlijk allemaal 133mhz zijn. pc133 is downwarts compatible met pc100.... Als je het zeker wil weten kan je via het typenummer op de chips op internet zoeken, meestal vind je dan de benodigde info wel.
Link naar reactie
Dat kan je met tools als Sisoft Sandra wel zien. [quote:d0b94d6eb8="micky.g"][quote:d0b94d6eb8="BA"]5V in 3.3V mobo -> doet niks 3.3V in een 5V mobo -> module *boem*[/quote:d0b94d6eb8] Dat is onzin de modules zijn (mechanisch) beveiligd tegen inzetten in een andere voltage slot dmv inkepingen je krijgt ze er dus helemaal niet in. Bovendien zal je de 5v modules waarschijnlijk nergens meer krijgen, het is echt al een hele tijd geleden dat ze op de markt waren. (Het waren de eerste dimms, na de simmen) tegenwoordig zijn alle modules 3,3v (van SD-Ram) en ook de slots op de mobos.....[/quote:d0b94d6eb8] Dat van die had ik niet aan gedacht, maar is wel logisch natuurlijk. je kan die DImm's vast nog wel krijgen, maar niet bij de PC zaak om de hoek. Dat is meer iets voor speciaalzaken die ook nog EDO RAM verkopen etc.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...