Ga naar inhoud

Harde schijf: koeling?


Aanbevolen berichten

[quote:889960452a="Brbnts rkl"]Aardig programmaatje is Drive Health - zoek maar eens via [url]http://download.com.com[/url]. Houdt, behalve de temperatuur, nog een aantal zaken in de gaten, en kan een schatting geven van de levensduur van de schijf. Waarschuwt ook wanneer het ding op het punt staat te overlijden. De Maxtor Plus 9 80 GB kan overigens behoorlijk heet worden! De beste remedie blijft een grote kast met voldoende open ruimte - in kleine kastjes willen de flatcables de luchtdoorstroming nog wel eens belemmeren.[/quote:889960452a] Ik heb dat programma gedownload en mijn Maxtor Plus 9 80 GB word maar 39 graden. dus zo heet word ie niet. (moet ik er wel bij zeggen dat ik 3 case fans heb :) ) Het rare is dat het programma mijn 2x 40GB Maxtor op mijn RAID controller niet ziet. kan hij dat niet uitlezen? [edit] ben er al achter: [i:889960452a] Do you plan to support RAID and SCSI controllers in Drive Health ? A: Unfortunately, the current version of Drive Health does not supports RAID/SCSI controllers :( But we are currently working on it and hope we'll implement it very soon! Please, keep tracking for our updates.[/i:889960452a][/edit]
Link naar reactie
Toevallig kwam ik vanmiddag met m'n vingers tegen een harde schijf en brandde m'n vingers :oops: . Helaas had ik deze topic toen nog niet gelezen en dat progje gedownload. 'K ben benieuwd hoe heet ze waren. Ik heb er 3 onder elkaar hangen en alleen de case temp was al 56 graden. Heb er nu 2 casefans bijgeplaatst. Schijf: 35 (CPU 35, case 35) :o Handig progje, maar hoe accuraat? En jammer dat 'ie niet met RAID overweg kan. :cry:
Link naar reactie
[quote:f9663bad38]# ???, de HD is 70 graden niet de casetemp.[/quote:f9663bad38] @Marcel: Ik bedoelde dat als bijv. de CPU of de GPU op 70 graden loopt, hij dan ook sneller slijt. Trouwens: als iemand vraagt welke temperatuur veilig is en jij antwoord dat hij op 70 graden zo kapot is, dan is dat ook niet echt een antwoord op de vraag. :wink:
Link naar reactie
[quote:3d0a21c1ce]Ik gaf op dat 55 graden normaal en dus veilig is.[/quote:3d0a21c1ce] Waar dan? Henk vroeg om de max zonder dat de HDD extra slijt, om dan vervolgens te zeggen dat hij op 70 graden niet echt gezond blijft. Dat klopt wel, maar het is nog steeds geen antwoord op de vraag. [quote:3d0a21c1ce]Het ligt voor elk onderdeel anders wat de max temp is en hoe de temp de levensduur beïnvloed, de vergelijking gaat dus niet op.[/quote:3d0a21c1ce] Wat betreft de max temp heb je gelijk, maar 70 graden zullen ze toch echt allemaal niet zo leuk vinden.
Link naar reactie
Volgens mij gaf ik die 55 graden, maar lekker belangrijk. Die 55 graden komt rechtstreeks uit een datasheet van de Maxtor Dmax 9 schijven. Bij normale bedrijfstemperaturen geeft Maxtor een MTBF op van ten minste 5 jaar. Dus het lijkt me stug dat bij een hogere temp je HDD binnen een week de pijp uit is. (Nou zal het ook niet goed zijn) Ik denk dat de mensen hier te veel kijken naar CPU's, GPU's en memchips: daarbij heb je last van elektronenmigratie, en microcircuits. CPU's 'slijten' bij hogere temps een stuk harder als bij lage temps, door elektronenmigratie, en door een veel te hoge temperatuur of voltage kunnen de interne circuits doorbranden. Bij HDD's heb je daar in principe weinig last van. Waar ze wel last van hebben, is mechanische slijtage aan lagers ed. Hier heeft de temperatuur ook invloed, maar niet in diezelfde mate volgens mij. Lagers hebben inderdaad een bepaalde bedrijfstemperatuur, maar als je daarboven komt zijn ze niet zo 123 stuk volgens mij.
Link naar reactie
[quote:0c0a6e12d0="Marcel de Reus"][quote:0c0a6e12d0="Henk."]aha, en hoe warm mag het zaakje worden? wat is nog veilig?[/quote:0c0a6e12d0] # Zoals Red Dragon al melde is de normale temp voor een 72000rpm schijf rond de 50 graden. # Voor elke graad extra wordt de levensduur ingekort om het maar ff grof te zeggen. Op bijvoorbeeld 70 graden zou het nog best werekn, maar je moet niet gek kijken als je HDD na een maand of 2 de pijp uit is.[/quote:0c0a6e12d0] # Ik zei dus 50 graden (of eigenlijk zei RD dat) # Ik heb daar eens een onderzoek/test over gelezen. Het ging over de gevolgen van een hoge temp op de HDD en het 24h stressed draaien van ATA schijven. (in fileservers) Dat is beide nadelig voor de HDD en dat hakt er flink op in. Ik dacht dat Maximiliaan daar een keer mee kwam. Van het draaien van 24h stressed van een ATA schijf wordt je BTW ook niet vrolijk, want daar kunnen ze echt niet tegen. Ze kunnen dan binnen een paar dagen de pijp uit zijn. (ze zijn ontworpen om ik dacht 8 uur per dag stressed te draaien)
Link naar reactie
Die 8 uur per dag komt bij IBM vandaan, als reactie op het feit dat hun schijven toendertijd om de haverklap stuk gingen. Het is natuurlijk gewoon gelul, een schijf moet makkelijk 24h belast kunnen draaien. Tuurlijk gaan ze daardor minder lang mee als dat ze 8 uur per dag draaien, maar dan nog moet 5 jaar+ geen probleem zijn. Schijven slijten niet opeens extra hard doordat ze meer uren maken per dag. Als je zo gaat kijken, dan kan je hem beter 2 miniten per dag gebruiken, dan gaat ie misschien 50 jaar mee ;) Je kan natuurlijk gewoon pech hebben, dingen gaan nou eenmaal wel eens stuk. (zo ook mijn Maxtor Dmax 9 vandaag)
Link naar reactie
[quote:c7b0f66493="Marcel de Reus"][quote:c7b0f66493="Marcel de Reus"][quote:c7b0f66493="Henk."]aha, en hoe warm mag het zaakje worden? wat is nog veilig?[/quote:c7b0f66493] # Zoals Red Dragon al melde is de normale temp voor een 72000rpm schijf rond de 50 graden. [/quote:c7b0f66493] # Ik zei dus 50 graden (of eigenlijk zei RD dat) [/quote:c7b0f66493] Yeps dat was ik.. pas een recent onderzoek gelezen over de nieuwste hardeschijfen, daar kwam ik het volgende tegen: [img:c7b0f66493]http://www.hardwarezoom.com/images/reviews/3/temp-chart.gif[/img:c7b0f66493] De rest van de review kan je [url=http://www.hardwarezoom.com/viewreview.jsp?ReviewID=132&PageNo=1&CategoryName=Storage&CategoryID=50&Path=3]Hier[/url] vinden.
Link naar reactie
# Dus bijvoorbeeld mijn Maxtor DX740 schijf zou zonder probs 24-7 belast in een fileserver kunnen draaien? Dat zou ik wel eens willen testen, want ik betwijfel of die schijf dat lang volhoud. # Dat over die 50 jaar is wel waar, zo kan alles natuurlijk lang mee. BTW als je een PC 2 minuten per dag aanzet is dat ook niet al te best, omdat elke keer als je hem aanzet er een stoot door de chippies gaat. Misschien dat de HDD het dan volhoud, maar mobo ed zullen echt geen 50 jaar draaien. # Als je de PC 1 keer aanzet en vervolgens altijd laat draaien is het misschien wel mogelijk om hem 50 jaar in de lucht te houden, als je kwalitatief erg goede onderdelen hebt en goede koeling etc. Zou wel een stunt zijn, want AFAIR zijn er geen computers die al 50 jaar non-stop draaien.
Link naar reactie
In mijn Chieftech case zit er een fan voor in de kast en daarachter zitten 3 HD's geplaatst maar door de luchtstroom over de schijven worden ze totaal niet heet. Met casefan kun je heel ver komen en de meeste HD coolers maken erg veel herrie omdat ze vaak van die klein 50 mm fan gebruiken. Heb zelf nog een HD in de pc zitten in een grote alu doos maar de fans heb ik niet aangesloten werkt ook heel goed. (kijk [url=http://www.macase.com.tw/]hier[/url] maar eens onder HDD-heatsink)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...