Ga naar inhoud

Harde schijf: koeling?


Aanbevolen berichten

Hardeschijf koeling is niet persee nodig, het is alleen wel aan te raden bij meerdere HD's. Het zorgt ervoor dat je HD koel blijft en het zou je HD een langere levensduur moeten geven. Het lijkt me het beste als je ff kijkt met een HD temp proggie hoe warm ie wordt (weet niet zo gauw een link :-?) En vandaaruit op maken ja/nee Houd er wel rekening mee dat HD koelers (veel) lawaai maken Das mijn ervaring teminste.
Link naar reactie
[quote:0918a5cbf5]Het lijkt me het beste als je ff kijkt met een HD temp proggie hoe warm ie wordt (weet niet zo gauw een link ) En vandaaruit op maken ja/nee [/quote:0918a5cbf5] Dat kun je toch niet zomaar uit een proggie opmaken :-? Dan zul je toch eerst een temperatuursensor erbij moeten leggen. Een digitale thermometer is ook een optie om het te meten.
Link naar reactie
[quote:b3419de98e="Henk."]aha, en hoe warm mag het zaakje worden? wat is nog veilig?[/quote:b3419de98e] # Zoals Red Dragon al melde is de normale temp voor een 72000rpm schijf rond de 50 graden. # Voor elke graad extra wordt de levensduur ingekort om het maar ff grof te zeggen. Op bijvoorbeeld 70 graden zou het nog best werekn, maar je moet niet gek kijken als je HDD na een maand of 2 de pijp uit is.
Link naar reactie
[quote:bda58d7194]# Zoals Red Dragon al melde is de normale temp voor een 72000rpm schijf rond de 50 graden.[/quote:bda58d7194] Zo, marcel, die schijf is snel. Waar kun je die kopen? :wink: [quote:bda58d7194]# Voor elke graad extra wordt de levensduur ingekort om het maar ff grof te zeggen. Op bijvoorbeeld 70 graden zou het nog best werekn, maar je moet niet gek kijken als je HDD na een maand of 2 de pijp uit is.[/quote:bda58d7194] Zo'n temperatuur stijging krijg je toch alleen met 2 schijven vlak onder elkaar + een redelijk hoge casetemp (35-40 graden)?
Link naar reactie
Yep. Als ze gewoon vrij hangen dan komt je op iets van 45-50 graden. Dat is in principe gewoon goed te doen. Tuurlijk is een hogere temp niet goed voor een schijf, maar een paar graadjes meer kort de levensduur echt niet in van 10 jaar naar 1 maand oid. Maxtor geeft een operating temperature op van 5 tot 55 graden, dus wat dat betreft zit er nog wel wat speling in.
Link naar reactie
[quote:355799333b]Tuurlijk is een hogere temp niet goed voor een schijf, maar een paar graadjes meer kort de levensduur echt niet in van 10 jaar naar 1 maand oid.[/quote:355799333b] Marcel heeft dus een beetje overdreven? [quote:355799333b]Maxtor geeft een operating temperature op van 5 tot 55 graden, dus wat dat betreft zit er nog wel wat speling in.[/quote:355799333b] Natuurlijk liever 5 als 55 graden :D Dus boven de 55 is de kans op slijtage hoger? Waar kun je de temperatuur van je Hd dan het beste meten? (onderkant, bovenkant?) Ik wil mijn Hd temp namelijk ook wel weten.
Link naar reactie
Aardig programmaatje is Drive Health - zoek maar eens via [url]http://download.com.com[/url]. Houdt, behalve de temperatuur, nog een aantal zaken in de gaten, en kan een schatting geven van de levensduur van de schijf. Waarschuwt ook wanneer het ding op het punt staat te overlijden. De Maxtor Plus 9 80 GB kan overigens behoorlijk heet worden! De beste remedie blijft een grote kast met voldoende open ruimte - in kleine kastjes willen de flatcables de luchtdoorstroming nog wel eens belemmeren.
Link naar reactie
[quote:8a328e3d05="The Avenger"]Werkt idd goed. Maar waar haalt dit proggie nou de temperatuur vandaan? edit: Er staat: Temperature Control: Supported. Ik neem aan dat er een sensor ingebouwd zit en niet elke schijf dit heeft.[/quote:8a328e3d05]van een temperatuur sensor die al ingebakken is op de HDD, alle schijven die S.M.A.R.T. ondersteunen hebben dit. (vervelende is alleen dat die progjes uitgaan van ATA en dat de raidcontrollers gezien worden als SCSI en ze dit niet ondersteunen :( )
Link naar reactie
[quote:b9c1ea0982="The Avenger"][quote:b9c1ea0982]Tuurlijk is een hogere temp niet goed voor een schijf, maar een paar graadjes meer kort de levensduur echt niet in van 10 jaar naar 1 maand oid.[/quote:b9c1ea0982] Marcel heeft dus een beetje overdreven? [/quote:b9c1ea0982] Er zit verschil tussen 15 graden en een paar graadjes ;)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...