Ga naar inhoud

Interesting x86-64 stuff


Aanbevolen berichten

[url=http://arstechnica.com/cpu/03q1/x86-64/x86-64-1.html]Hier[/url] staat een heel aardig artikel waarin het verschil tussen een 32 bits en 64 bits CPU wordt uitgelegd. Verder wordt er in gegaan op de techniek die in de AMD Opteron gebruikt wordt om een 64 bits CPU te realiseren, die ook backwardscompatible is met 32 bits. Het is best pittig om te lezen, maar ook erg interressant. Verder een Quote van Tim Sweeny (Epic games, developper van de Unreal 2 engine) die wel de moeite waard is: [quote:cd37935968][i:cd37935968] On a daily basis we're running into the Windows 2GB barrier with our next-generation content development and preprocessing tools. If cost-effective, backwards-compatible 64-bit CPU's were available today, we'd buy them today. We need them today. It looks like we'll get them in April. Any claim that "4GB is enough" or that address windowing extensions are a viable solution are just plain nuts. Do people really think programmers will re-adopt early 1990's bank-swapping technology? Many of these upcoming Opteron motherboards have 16 DIMM slots; you can fill them with 8GB of RAM for $800 at today's pricewatch.com prices. This platform is going to be a godsend for anybody running serious workstation apps. It will beat other 64-bit workstation platforms (SPARC/PA-RISC/Itanium) in price/performance by a factor of 4X or more. The days of $4000 workstation and server CPU's are over, and those of $1000 CPU's are numbered. Regarding this "far off" application compatibility, we've been running the 64-bit SuSE Linux distribution on Hammer for over 3 months. We're going to ship the 64-bit version of UT2003 at or before the consumer Athlon64 launch. And our next-generation engine won't just support 64-bit, but will basically REQUIRE it on the content-authoring side. We tell Intel this all the time, begging and pleading for a cost-effective 64-bit desktop solution. Intel should be listening to customers and taking the leadership role on the 64-bit desktop transition, not making these ridiculous "end of the decade" statements to the press. If the aim of this PR strategy is to protect the non-existant [sic] market for $4000 Itaniums from the soon-to-be massive market for cost-effective desktop 64-bit, it will fail very quickly. -Tim Sweeney, Epic Games [/quote:cd37935968][/i:cd37935968]
Link naar reactie
  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
# Ik vind vooral de quote van Sweeny interessant. Epic staat bij mij zeer hoog aangeschreven aangezien al hun recente games out-of-the-box Linux compatible zijn. # Ook in de quote wordt SuSE genoemd, je ziet zo maar weer dat Linux daar een aardige voet in de aarde heeft staan bij Epic. # Dat de Hammers in April verwacht worden is een goede zaak, ik denk dat ze een nieuwe generatie zullen aanvoeren. (Intel's 64-bits zal waarschijnlijk toch niks worden) # De quote dat future games 64-bit nodig zouden hebben vind ik minder fijn :-( Een upgrade naar de Athlon64 staat namelijk niet in mijn planning. Linux is er overigens al geruime tijd klaar voor en de 2.6 kernel die waarschijnlijk ook in April (nu dus de 2.5 unstable) uitkomt biedt al vollop K8 optimalisaties.
Link naar reactie
'Future' betekend natuurlijk niet morgen. Tegen die tijd dat je per see een 64 bits platform nodig hebt voor games ben jij toch al aan een nieuw systeem toe, omdat je ze evengoed niet draaien kan. Vergeet niet dat games een ontwikkeltijd hebben van 3-5 jaar oid. De precieze datum heb ik ook al van tweakers: 22 april zou de Opteron gelanceerd moeten worden. Nu betekend dat helaas niet dat we ze meteen in de winkel hebben, zal wel weer een paper launch worden. (maar wel dat ik nog wel even wacht met een nieuwe CPU halen :D )
Link naar reactie
# 22 april de release, dat is dus ongeveer 2 weken later leveren in Azië en Amerika en een maand later hier oid. Zal er wel op uitdraaien dat de eerste stervensdure Opterons hier pas eind mei / begin juni in de winkel liggen. # De ontwikkeltijd voor games is dan wel lang, maar ze gaan dus ook al voor ut2003 een 64bits patch maken. Als dat dus mogelijk is dan kunnen ze dat ook al gelijk bij alle games doen die nu in ontwikkeling zijn, waardoor het dus al wel realiteit kan zijn binnen een jaar. (Is Doom3 BTW nu al uit????)
Link naar reactie
Nee, doom 3 is nog niet uit. En met de tijd dat je 64 bits nodig hebt bedoel ik dus volledig 64 bits, niet beiden. Dat duurt dus nog wel even. Je moet nog maar afwachten of ze 2 weken later al in de VS en Azie verkrijgbaar zijn, zoals ik al zei, grote kans op een paper launch. Al hebben de meeste mobo bakkers hun mobo's al klaar liggen :) Waar ik alleen bang voor ben is de prijs... de XP3000+ kost op dit moment al iets van 600 euro, soms meer. Ik wil niet weten wat dat ding gaat kosten bij de introductie.
Link naar reactie
[quote:0a5fec84f8]And our next-generation engine won't just support 64-bit, but will basically REQUIRE it on the content-authoring side. [/quote:0a5fec84f8] # Nu waarneer zal deze nieuwe engine af zijn? (Ik heb namelijk geen idee :) ) # Idd, maar zelfs met een paper launch is leveren in NL na iets meer dan een maand niet zo bijzonder hoor. Zo ging het met de 2600+ ook ongeveer. # Ik vrees dat ze er meer dan 1000 euro voor durven te vragen :( Ze hebben de 64-bit primeur en de snelste procs, dat schept enorme reclame en drang tot kopen bij mensen. Bovendien blijft ook Intel duur en wordt AMD steeds brutaler, ze zullen boven Intel uitgaan denk ik en zolang Intel ook duur blijft is het einde niet in zicht.
Link naar reactie
Intel heeft die prijzen altijd al gehanteerd, dus da's niks nieuws onder de horizon. AMD zal wel moeten met prijzen omhoog, ze kunnen niet eeuwig op zulke lage winstmarges draaien. AMD is ook wel eens duur geweest, toen de Athlon 'Classic' 1 GHz net uit was, betaalde je daar ook 2300 piek voor, net als het topmodel van Intel. Die 2600+ was een iets ander verhaal, dat was gewoon dezelfde core, ze moeesten er alleen genoeg produceren om ze leverbaar te krijgen. Bij de Athlon 64 komt een hele nieuwe techniek kijken, de vraag is of die direct beschikbaar is.
Link naar reactie
De Opteron die 22 april gelanceerd gaat worden is met name bedoeld voor servers en workstations. Hij wordt dus gepositioneerd tegen Xeon en Itanium en zal een bijpassende prijs dragen. Opteron is in principe geen concurrent van P4. Athlon64 is de opvolger van Barton en zal pas in september gelanceerd worden.
Link naar reactie
Een A64 is identiek aan een Opteron minus twee HT links en een geheugencontroller uitgeschakeld of niet aanwezig. (Opteron heeft twee geheugencontrollers.) Het fabricageproces etc. zijn allemaal identiek. AMD heeft nog geen groot deel van FAB30 geconverteerd naar SOI, dus de komende maanden kunnen ze toch weinig Hammers produceren. Die zouden daarentegen wel de prijs van Barton omlaag duwen, waar meer volume zit. Bovendien begint het koopseizoen pas in de tweede helft van Q3. De extra pauze geeft AMD ook de gelegenheid yields en speedbins omhoog te krijgen.
Link naar reactie
[quote:fb156ab18b="Marcel de Reus"]De quote dat future games 64-bit nodig zouden hebben vind ik minder fijn :-( Een upgrade naar de Athlon64 staat namelijk niet in mijn planning. Linux is er overigens al geruime tijd klaar voor en de 2.6 kernel die waarschijnlijk ook in April (nu dus de 2.5 unstable) uitkomt biedt al vollop K8 optimalisaties.[/quote:fb156ab18b] Je hoeft niet bang te zijn, Sweeney spreekt over [i:fb156ab18b]the content-authoring side[/i:fb156ab18b]. Een 32 bits processor is dus voldoende als je het spel wilt spelen, maar voor het creeëren van levels en mods is een 64 bits systeem nodig.
Link naar reactie
# Het artikel in de C't brengt het nogal onduidelijk. De verwijzingen zitten veel te ver weg. Mij lijkt het igg over een kwartaal te gaan. Aangezien ze bij alle andere bedrijven ook kwartaalcijfers geven. # Heb jij de C't bij de hand? Het is de C't 03 van dit jaar, Onder processoren op blz 27.
Link naar reactie
Persbericht van AMD: http://www.amd.com/us-en/Corporate/VirtualPressRoom/0,,51_104_543_1991~65735,00.html [quote:4b1c60100a]AMD (NYSE:AMD) today reported sales of $686,430,000 and a net loss of $854,740,000 for the quarter ended December 29, 2002. The net loss amounted to $2.49 per share. Excluding the effects of restructuring and other charges1 to show the company’s results from ongoing operations, the fourth quarter net loss was $235,145,000, or $0.68 per share.[/quote:4b1c60100a] Voor het totaal van 2002: [quote:4b1c60100a]AMD reported sales of $2,697,029,000 and a net loss of $1,303,012,000[/quote:4b1c60100a] Ben erg benieuwd hoe ze het dit jaar zullen doen. AXP heeft weer competatieve modelnummers en vanaf Q2 krijgen ze ook inkomsten van Opteron.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...