Ga naar inhoud

Bosch condensdroger wtw78590nl werkt niet meer na vervangen defecte relais


Aanbevolen berichten

Het motor-relais was compleet uitgebrand en het relais ernaast een beetje gesmolten, gevolg storing E90-00.

Dus relais vervangen. Helaas, de machine draait nu 3x een klein stukje om daarna weer E90-00 te tonen. Ik heb nu alle functies vande stroomverbruikers eens nagelopen en alles lijkt te werken op een gebruiker na, deze geeft geen (merkbare) reaktie. Aangezien deze kabel ergens onder de kuip verdwijnt heb ik geen idee wat deze zou moeten doen.

Zie foto vorige de functies vande relais zoals ik deze heb vastgesteld:

https://ibb.co/wcW9yY9

Ik realiseer mij dat dit niet DE fout hoeft te zijn. Ik zie namelijk dat het main-relais 3x inschakelt voordat de fout gemeld wordt. Iemand een idee voor een volgende stap? Of wellicht een schema/service manual beschikbaar? Ik hoor het graag!

 

Link naar reactie

Als eerste zou ik graag een foto van het typeplaatje zien.

Want zonder deze gegevens kom ik nergens.

En dan ook de gegevens van de relais die je vervangen hebt en ook foto's met veel licht van de soldeerzijde in close up.

En dan de foto's ongecomprimeerd plaatsen op de site die je nu ook gebruikt.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Geplaatst: (aangepast)

2024-07-08-14-03-30.jpg 2024-07-08-14-09-21.jpg 2024-07-08-14-08-10.jpg

 

De relais zijn van het merk Matsuhita en zijn uiteraard 9V exemplaren met voldoende schakelvermogen, weliswaar niet met een enkel maakcontact maar met wisselcontacten. Het afknippen van het pootje van de verbreekzijde lost dat snel op. Het kleine relais is een tikkeltje groter als het originele, dus dat heb ik uitgewisseld met het buitenste relais zodat ik een gaatje erbij kon boren opdat alles weer past.

Ik ga vanavond nog eens bekijken of de driver-transistor van het motor-relais nog wel werkt. Zou een verklaring van het gedrag kunnen zijn....

aangepast door wissewasjes
Links werkten niet
Link naar reactie

Ik kan een aantal zaken niet plaatsen.

 

Draait de aandrijfmotor alleen maar een richting?

Een enkelpolig relais voor een motor, normaal heeft de motor 2 relais.

Een voor aan en uit en een voor wisselen draairichting.

Begrijp ook niet helemaal wat je bedoelt met het afknippen van 5e poot.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Dank voor je ondersteuning Lampje! En je hebt me nu de onbekende functie van het overgebleven relais duidelijk gemaakt, omkeren draairichting! Had me al verbaasd dat de motor maar een kant op draaide. Ga eens uitproberen of het 2e relais de richting van de motor omdraait!

Overigens testte ik de functies door er simpelweg 230V op te zetten, dus zonder stuurprint!

Het 5e pootje afknippen is de NC-aansluiting (normaly closed) van het relais maakt het verschil tussen een alleen NO (Normaly open, zoals standard gebruikt wordt op deze print) en een wissel contact NO+NC van beter verkrjigbare relais.

Overigens was ook de relais-driver defect, een volledige kortsluiting tussen alle pootjes. Gevolg is dus dat door het smelten van het relais de 230V rechtstreeks op de microcontroller is komen te staan, kleine kans dat de print nog te gebruiken is. Ga ik nog uitproberen...

Link naar reactie
4 uren geleden, wissewasjes zei:

Gevolg is dus dat door het smelten van het relais de 230V rechtstreeks op de microcontroller is komen te staan, kleine kans dat de print nog te gebruiken is. Ga ik nog uitproberen...

Daar geloof ik niet in.

De microcontroller wordt gevoed uit de LNK 276GN die ik zie zitten deze heeft een overbelasting beveiliging dus zou het allemaal wel mee kunnen vallen.

Datasheet: https://www.reichelt.com/index.html?ACTION=7&LA=3&OPEN=0&INDEX=0&FILENAME=A200%2FTNY274-280.pdf

TNYmaximaalbeveiliging.thumb.png.c52176c0d8a4b167f04f14c9be6ac2e4.png

Helaas heb je de laatste foto's direct op het forum geplaatst, waar ik niets  uit kan vergroten en niets in detail kan zien.

Want ik krijg de indruk dat de solderingen van de relais niet goed gevloeid zijn en dus als verdacht blijven voor mij.

Want ik zou je aan willen raden voor het soldeerwerk aan deze  printkaart een goede soldeerflux te gebruiken.

Soldeerfluxpasta  Mechanic MCN-UV80  Flux 50 gram

Kijk maar eens naar de werking van deze flux in dit filmpje:

LNK/TNY Solderen - de techniek van slepend solderen bij vervanging van LNK/TNY verschil in schone en niet schone printsporen

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Hier zie je de defecte driver (in de cirkel). Ik denk overigens niet dat de controller defect is vanwege te hoge voedingspanning, dus de LNK 276GN. Deze zal nog wel werken. Het defecte relais en driver heeft de 230V direct verbonden met de output van de microcontroller, dat is vragen om moeilijkheden. Ik verwacht daarom dat die output opgeblazen is.

Overigens zitten de solderingen een stuk beter als wat ze uit de fabriek waren! Alleen heb ik de hars nog niet verwijderd. De detailfoto beneden heb ik van ibb gehaald, kun je tot op de korrel inzoomen!

Met vriendelijke groet, wissewasjes

Schermafbeelding.jpg

Link naar reactie
28 minuten geleden, wissewasjes zei:

Het defecte relais en driver heeft de 230V direct verbonden met de output van de microcontroller, dat is vragen om moeilijkheden.

Hierin kan ik je niet volgen.

33 minuten geleden, wissewasjes zei:

De detailfoto beneden heb ik van ibb gehaald, kun je tot op de korrel inzoomen!

Alleen is die foto voor mij niet zichtbaar, dus kan ik daar niets mee.

Je hebt alleen maar een foto van de bovenzijde relais geplaatst.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Op 9-7-2024 om 17:25, Lampje zei:

Alleen is die foto voor mij niet zichtbaar, dus kan ik daar niets mee.

Je hebt alleen maar een foto van de bovenzijde relais geplaatst.

Vreemd, ik heb 3 foto's geplaatst en door er op te klikken kom je in IBB waar telkens volledige resolutie ter beschikking staat.

Op 9-7-2024 om 17:25, Lampje zei:

Hierin kan ik je niet volgen.

De MC9S08AC128, zeg maar het vierkante chipje stuurt een digitaal signaal naar de driver om het relais in te schakelen. Normaal zorgt het relais ervoor dat er scheiding is tussen de netspanning en de stuurspanning. Echter het relais was zo verbrand dat ALLE pootjes van het relais onderling ongeveer 300Ohm hadden. Dus van effectieve scheiding was geen sprake meer!

Gevolg was dus dat de driver kapot is gegaan en hoogstwaarschijnlijk ook de MC9S08AC128. Aangezien dit een geprogrammeerd device is kun je deze niet zomaar vervangen, althans niet zonder hulp van Bosch.

Ik denk dus dat ik moet concluderen dat de print ter ziele is en dat ik een nieuwe/gereviseerde nodig heb om de droger weer aan het werk te krijgen.

Iemand een idee waar ik deze kan bestellen?

Link naar reactie

Ja als er dan een verbinding is geweest door het uitgebrande relais en er netspanning op de componenten heeft gestaan dan zal de schade veel groter zijn.

Ik ga er vanuit dat dit allemaal op de vermogensmodule zit, die aan de rechterzijkant gemonteerd is.

dan is het deze print

0108

 https://www.bosch-home.nl/supportdetail/product/WTW87590NL/01#/Tabs=section-spareparts/Togglebox=tb0108/  €251,51

Maar deze staat ook in verbinding met het bedieningspaneel, ik ben dan ook bang dat deze dan ook wel wat meegekregen heeft 

0110

https://www.bosch-home.nl/supportdetail/product/WTW87590NL/01#/Tabs=section-spareparts/Togglebox=tb0110/

€93,63

 

Totaal € 345,14

Als ik dan naar de productiedatum kijk van week 9 in 2014 en de machine dus zo'n 10 jaar oud zal zijn, vraag ik me af of dit nog een uitgave is die in relatie staat tot de leeftijd. Waarbij er nog steeds geen zekerheid is dat de schade niet nog groter is. En het met het vervangen van deze kaarten opgelost is.

 

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Op 11-7-2024 om 07:58, Lampje zei:

Maar deze staat ook in verbinding met het bedieningspaneel

Ja dat klopt, maar via een HF transformator en optokoplers, dus die zorgen wel voor voldoende scheiding. het bedieningspaneel is zeker niet defect!

18 uren geleden, Lampje zei:

van deze vergroting kan ik echt geen chocolade maken

Hoeft ook niet, ik had je al gezegd dat de solderingen perfect zijn alleen nog niet schoongemaakt. Kennelijk moet je zelf eens leren hoe je een goede soldering van een slechte kunt onderscheiden dan spreken we verder!

Overigens heb ik toch maar besloten om een nieuwe machine te kopen. wel erg jammer van een prima, roestvrije en vooral vanbinnen een hele schone machine die ik nu moet afvoeren...

Link naar reactie
17 uren geleden, wissewasjes zei:

Hoeft ook niet, ik had je al gezegd dat de solderingen perfect zijn alleen nog niet schoongemaakt. Kennelijk moet je zelf eens leren hoe je een goede soldering van een slechte kunt onderscheiden dan spreken we verder!

Als je hulp zoekt dan lijkt mij het een normale zaak dat je de informatie geeft die er gevraagd wordt.

 

Hoe kan ik dat op afstand beoordelen met deze slechte foto's.

 

Als je dit goed soldeerwerk noemt, dan zou ik toch nog eens een lesje extra nemen. Want dat kan ik dan wel zien op jouw slechte foto's.

En ter jouwer geruststelling ik ben gecertificeerd printreparateur cf. de NATO en NASA standaards.

Maar als je niet bereid bent, om aan de vragen te voldoen, dan zoek het verder zelf uit, want ik ga niet aan een dood paard trekken. 

Los je dus niets op en koopt een nieuwe.

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
7 uren geleden, Lampje zei:

Los je dus niets op en koopt een nieuwe.

Dat heeft niets met de gevraagde informatie te doen. Het is de uitkomst van mijn eigen bevindingen dat de chip, in daarmee de printplaat, niet te repareren valt. Een nieuwe printplaat of een nieuwe machine is dan de keus.

Maar blijf gerust je stokpaardjes berijden met al je NATO en NASA certificaten! Denken dat alle problemen veroorzaakt worden door onkunde en slecht soldeerwerk en daarmee voorbij gaan aan de relevante informatie die je wel krijgt.

In je commentaar heb je duidelijk kennis gegeven dat je niet goed begrijpt hoe elektronica werkt en hoe je uiteindelijk tot de werkelijke oorzaak van de problemen komt.

Je hebt mij overigens wel degelijk geholpen, namelijk met het benoemen van de ontbrekende functie van een relais en het noemen van de kostprijs van een nieuwe print, daarvoor nogmaals bedankt! 

 

Link naar reactie
  • Lampje sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...