Ga naar inhoud

AEG LR6KOLN Wasmachine stottert bij starten


Aanbevolen berichten

  • Lampje wijzigde de titel naar AEG LR6KOLN Wasmachine stottert bij starten

Heb mijn vraag ook voorgelegd op het circuits online forum en kreeg daar bevredigende antwoorden.

 

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2519242#2519242

 

Met o.a. deze tekst:

Bij een BLDC motor moet de "controller" weten waar de rotor zich bevindt.

Zodra ie een beetje draait is het makkelijk: Dan zijn er spanningen die je kan meten, om dat te bepalen.

Maar als ie stilstaat is het moeilijker.

Dit kan je oplossen met een "hall sensor". Of eigenlijk drie.

Er zijn 6 (essentieel verschillende) mogelijke posities en door de hall sensoren handig te plaatsen kan je precies die zes mogelijke posities bepalen.

Maar ja. Dat kost geld: enerzijds voor de sensoren zelf, anderzijds voor de ontvangende elektronica.

De motor moet je aansturen met stroom-combinaties die we 1 2 3 4 5 6 zullen noemen. Door nu 1-2-3-4-5-6-1-2-3-4-5-6-1-2-3 enz. te sturen gaat de motor linksom draaien. Doe je 6-5-4-3-2-1-6-5 enz. dan draait ie de andere kant op.

Wat je hem ziet doen is dat ie de motor naar een positie forceert door zeg "1" te sturen.

Dan wacht ie lang genoeg totdat de motor "volgt" naar die "1" positie.

Dan stuurt ie "2" en draait de boel een beetje. Weer wacht ie even... en dan stuurt ie 3-4-5 enz. om echt te gaan draaien.

De reden dat ie twee posities moet sturen is dat ALS de motor precies tegenover 1 staat, dus in positie behorend bij 4, dan weet ie niet welke kant ie op moet. Mogelijk blijft ie dan staan. Maar de tweede "random aansturen en dan wachten" moet dan wel effect hebben.

Zodra ie eenmaal iets aan snelheid heeft kan ie elektrisch meten waar de motor zich bevindt en de sturing daarop optimaliseren.

Als een fabrikant besluit van "ouderwetse" motor op BLDC over te stappen is "met hall sensors" de makkelijkste manier. Werkt altijd en zo.

Deze sensorloze implementatie is iets lastiger om te maken, maar als je de software eenmaal hebt: goedkoper.

Dus ze pakken een stagiair en zeggen: Hier is een wasmachine: Kan jij hem aan de praat krijgen als we de sensor draden doorknippen?

Een paar jaar later is het dan betrouwbaar genoeg, om gewoon te gebruiken.

Dus: Verklaarbaar dat andere wasmachines het niet hebben: die hebben de hall sensors nog.

En geen reden om je zorgen te maken.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Hoewel ik gedurende mijn werk diepgaande opleidingen heb gehad van allerlei typen electromotoren, ontbrak het mij aan kennis op het gebied van de huidige ontwikkelingen vanwege mijn pensionering.

Nu naar aanleiding van de antwoorden op mijn vraag een site gevonden waar de diverse types met prachtige animaties worden verklaard.

Dit is wel een prachtige site, die ik jullie niet wil onthouden.

Brushless DC Motor, How it works ?

en van de site waar nog veel meer te zien is:

Learn engineerings through Fysics (LESICS)

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...