Ga naar inhoud

AEG Lavatherm droger (mod T72270AC) Overtemperatuur sensor vervangen


Ga naar oplossing Opgelost door Lampje,

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn AEG droger kreeg een E63 fout. Na wat foutzoeken constateerde ik dat de overtemperatuursensor (36FXE24 L410C) open is. 

Al zoekende op het internet kwam ik op dit interessante draadje tegen:

 

Ik heb een aantal checks die opgesomd worden uitgevoerd zoals luchtkanalen (zo ver als mogelijk) controleren. Er komt redelijk wat lucht uit het apparaat aan de voorzijde/onderzijde. Ook heb ik de NTC sensor en de verwarmingsmodule schoongemaakt.

Ook heb ik de overtempsensor koud gemaakt en er wat tegenaan geklopt. Maar de sensor blijft open. Dus wil ik deze vervangen door het product van Conrad dat aangegeven is in het draadje (kan iets meer stroom voeren).

De eerste vraag die ik heb is zijn er tips om deze sensor te vervangen daar deze gepopnageld is op mica en mica makkelijk beschadigd raakt.

En de tweede vraag die ik heb is hoe kan ik de fout E63 resetten? NB Ik gebruik nu de procedure: Droger aanzetten, keuze knop naar ‘Katoen/Extra droog’ en vervolgens de knoppen ‘startuitstel’ en ‘startpauze’ gelijk een paar seconden indrukken. Ik kom dan in een ‘lamp test’. Als ik vervolgens aan de keuze knop draai zie ik ‘C’ met een getal, Deze draai ik naar ‘C10’ en dan zie ik ‘E63’. Door opnieuw de knoppen ‘startuitstel’ en ‘startpauze’ even in te drukken verandert dit in ‘E00’. Als ik dan het apparaat uit zet en weer aan zie ik ‘ERE’ (wat betekent dit). Opnieuw uit en weer aanzetten dan lijkt alles normaal. Ga ik echter weer naar het onderhoudsmenu dan blijft de fout ‘E63’ weergegeven worden. Dus onduidelijk of er gereset wordt.

Subvraag: Waar kan ik vinden wat er allemaal ingesteld kan worden met die ‘Cxx’ waarden? NB Die 'C10' heb ik ergens op het internet gevonden maar was wel voor een ander type droger.

Ik hoop dat iemand wat suggesties heeft. Bij voorbaat dank

Link naar reactie

Helaas heb je het draadje niet helemaal gelezen, want daarin vroeg ik ook al om het PNC nummer, zonder dat kunnen we niets in de documentatie vinden.

 

En graag een foto plaatsen van je bedieningspaneel.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Bedankt Lampje voor je snelle reactie,

Ja ik heb het hele artikel gelezen. Ik kreeg niet het idee dat het PNC belangrijk was. Overigens weet ik niet wat een PNC nummer is. Dit zijn de nummers op mijn droger: Prod no: 916.097.333.01, het Type: TC09H5MHW, Mod: T72270AC.

Nog een paar nrs: Verwarmingselement: Backer DBR, type 3H1907SAH, Electrolux ANC 136611002 nr 0079 en het partnummer van de overtemperatuur sensor/beveiliging: 36FXE24 20226 L140C A1431

Ik heb een foto geupload naar https://postimg.cc/gallery/0P2yTG4

Ik hoop dat je hiermee mijn vragen kunt beantwoorden.

mvg

Link naar reactie

 

 

 

 

Het PNC is de productnummercode

in jouw geval 916097333/01

Dan krijg ik deze tekening te zien en weet exact welk onderdeel er in zit.

2024-06-20.thumb.png.e9fd0621a3c8bfe7bf5a927de00dfd30.png

 

Doordat er een totale vervanging plaats gevonden heeft en er nu weer de maximaal thermostaat er uit stapt lijkt het erop dat de oorzaak van het defect dus niet weggenomen is.

Duidelijk is dat de luchtdoorstroming niet voldoende is of dat de regeling van aan/uit verhouding van de elementen niet goed functioneert.

Als eerste zou ik alle kanalen grondig reinigen met een rattestaart en warm water. De filters een nacht in de schoonmaakazijn weken en de filters schrobben met een zachte borstel.

Maar ook de waaiers van de ventilatoren moeten helemaal gesopt worden..

Ook de condensator van de  aandrijfmotor moet gemeten worden op capaciteit. Want te weinig capaciteit geeft ook te weinig toeren dus een slechtere lucht verplaatsing.

Het foutgeheugen kan meerdere fouten bevatten dus moeten deze allen wel gereset gaan worden.

8 uren geleden, Butchijo zei:

Als ik dan het apparaat uit zet en weer aan zie ik ‘ERE’ (wat betekent dit).

Je zult ELE bedoelen dat is de electronische test die na een reset wordt uitgevoerd.

Na een reset ga je naar nul met de knop, dan stand 1 dan krijg je ELE, dan terug naar nul en weer naar een en de machine is start gereed.

8 uren geleden, Butchijo zei:

Subvraag: Waar kan ik vinden wat er allemaal ingesteld kan worden met die ‘Cxx’ waarden?

Dat zijn de sturingen van de te testen componenten. Maar dat moet ik opzoeken.

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Lees de tabel in de volgende volgorde

Positie schakelaar

Componenten actie

Bedrijfstoestand

Functie gecontroleerd

0

 

1

Alle LED's en cijfers lichten achter elkaar op. Wanneer een toets wordt ingedrukt, wordt het overeenkomstige nummer weergegeven

Altijd ingeschakeld

Bediening van de gebruikersinterface

2

Niveausensor in condens carter

Condenspomp

Compressor koelventilator

Deur gesloten

Carter bevat ca. 0,7 liter

Werking vlotterschakelaar en condenspomp

3

CCW trommelrotatie

Condenspomp continu aangedreven

Compressor koelventilator

Deur gesloten Max. tijd 10 min

Regeling van motor TRIAC voor CCW trommelrotatie

4

Motor TRIAC aangedreven in stapmodus CW

Compressor koelventilator

Deur gesloten Max. tijd 10 min

Regeling CW trommelrotatie (bij lage snelheid voor visuele controle van de trommel koppeling)

5

Trommelrotatie CW Circulatieventilatormotor TRIAC Compressor koelventilator.

Deur gesloten Max. tijd 10 min

juiste richting trommelrotatie

en ventilatormotor

6

CW trommel rotatie

Circulatie vent motor TRIAC

Compressor commando

Compressor koelventilator.

Deur gesloten

(*)Na voltooiing van deze test start de compressor pas na een pauze van 5 minuten opnieuw.

Regeling verwarmingseenheid Het display toont de temperatuur die door de NTC wordt afgelezen

7

Geleidingssensor met de trommel kortgesloten. Duur van de controle 4 sec (1 sec. om kortsluiting te creëren) waarbij de LED knippert. Als aan het einde van de test het resultaat correct is, schakelt de LED uit; anders knippert de LED en wordt alarm E32 weergegeven.

Deur gesloten Kortsluiting tussen twee trommelschalen.

Aansturing van condumetrische sensor in kortsluit conditie

8

Geleidingssensor. Duur van de controle 4 sec. waarbij de LED knippert. Als aan het einde van de test het resultaat correct is, schakelt de LED uit; anders knippert de LED continu.

Deur gesloten

Aansturing van condumetrische sensor in open conditie

9

Vlotterschakelaar

Condenspomp: met vlotter schakelaar gesloten

Deur dicht Max. tijd 30 sec.

Werking van vlotterschakelaar (met carter leeg)

10

Aflezen/resetten van het laatste alarm. Draai de knop naar positie 10, zorg ervoor dat u niet pauzeert op positie 7, anders kan fout E32 optreden

 

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Hallo Lampje, bedankt voor de reactie,

Hier wederom wat reacties van mij.

 

Quote

Doordat er een totale vervanging plaats gevonden heeft ...

Kun je deze zin toelichten. Ik heb niks vervangen.. (dus de oorzaak is onbekend en hetzelfde..)

Quote

Duidelijk is dat de luchtdoorstroming niet voldoende is...

Ik denk dat de luchtstroom voldoende is. De kanalen, de twee ventilatoren, de sensors, het filter  waren redelijk schoon. Uiteraard heb ik ze nog schoner gemaakt. De condensatoren kan ik niet nameten (geen geschikte multimeter). Maar als ik naar de snelheid van de trommel kijk dan denk ik dat deze normaal is.

Quote

Het foutgeheugen kan meerdere fouten bevatten...

Het resetten blijft bij mij nog een beetje onduidelijk. Kun je aangeven bij welke 'C's er gereset moet worden.

Quote

Na een reset ga je naar nul met de knop, dan stand 1 dan krijg je ELE, dan terug naar nul en weer naar een en de machine is start gereed.

Het moet inderdaad ‘ELE’ zijn. En zoals je zegt na inschakelen wordt de test automatisch gestart (en constateert de droger in mijn geval opnieuw dat er een fout E32 is). Overigens reset ik in de stand ‘C10’

Wat bedoel je met stand nul en een?

Quote

Dat zijn de sturingen van de te testen componenten. Maar dat moet ik opzoeken.

Ik blijf geïnteresseerd wat al die instellingen van Cxx zijn.

 

Uiteraard ben ik wat verder gegaan met foutzoeken.

Zoals ik al schreef is de overtemperatuurbeveiliging kapot (geen doorverbinding). Deze moet alleen opengaan als de temperatuur boven de 140 graden komt.

Mijn theorie is dat de temperatuur geregeld wordt door de controller die de actuele temperatuur van de temperatuur sensor krijgt. Dit gebeurt door het aan/uitschakelen (waarschijnlijk via een relais en anders via een triac of thyristor of iets dergelijks). Deze temperatuur moet dus nooit boven de 140 graden komen. Ik schat dat de werktemperatuur ergens in de buurt van 60 graden ligt (afhankelijk van het wasgoed).

Ik wilde weten wat de temperatuur is daarom heb ik een tempsensor (thermocouple) na het verwarmingselement tijdelijk ingebouwd en de niet-werkende overtemperatuurbeveiliging kortgesloten.

Ik constateerde dat het aan/uitschakelen van het element goed werkt afhankelijk van de gekozen Cx (bv bij C1 is het verwarmingselement uit en bij stand C4 of C5 is deze aan). Echter de temperatuur wordt niet geregeld. Bij een normale stand (katoen/kastdroog) liep de temperatuur tot boven de 150 graden op. Dus er wordt niks geregeld. Het viel wel op dat na een reset van de fout (E32) en het weer aanzetten de zelftest wordt gestart (ELE) en dat de temperatuur zelfs opliep tot boven de 200 graden (beide elementen ingeschakeld?)

 

Voorlopige conclusie:

De temperatuur sturing werkt niet, het relais wel. Dit wijst na de het controller board of de tempsensor.

NB Als de luchtstroom te laag was dan zou uiteraard de temperatuur oplopen maar niet zo hoog als door mij gemeten (of hij is helemaal afgesloten).

 

Inmiddels begin ik me te realiseren (nooit zo over nagedacht) dat er twee luchtstromen zijn in de droger. De ene om de condensor te koelen (die werkt bij mij zeker goed omdat er behoorlijk wat luchtstroming uit de droger komt). De andere is intern zeg-maar tussen de blower, heater, wasgoed, condensor, filter en weer terug naar de blower. Jammer genoeg heb ik deze niet fysiek gecontroleerd. Is er een truc (via de Cx code) om deze te controleren (bv aanzetten met de deur open)? Anders ga ik de komende dagen nog een truc bedenken om te kijken of er (voldoende!) luchtstroming is intern in de machine.

 

Hier hou ik het even bij. Ik hoop wel dat jij nog wat suggesties hebt.

 

Mvg

Link naar reactie

Hallo Lampje,

Bedankt voor de Cxx beschrijvingen. NB Mijn C-standen heeft ook C11-C16 maar die ijken erg op C1.

Ondertussen heb ik gecontroleerd of er een luchtstroom is door de trommel (magneetje met een papierstrip als windvaantje achter in de trommel aangebracht). Er is een behoorlijke luchtstroom door de trommel en het maakt niet uit of ik het pluisfilter (onderin bij de ingang van de trommel) plaats of niet. NB Overal waar ik in het luchtkanaal kan kijken zie ik ook geen vuilopbouw. 

Ofschoon ik niet kan meten of de luchtstroom normaal is ga ik er van uit dat deze wel voldoende is mede omdat de andere luchtstroom door de condensor mij normaal lijkt en ook de trommel draait normaal (allemaal aangedreven door dezelfde motor.

Vooralsnog is mijn conclusie dat het controller board of de temp sensor bij het verwarmingselement kapot is.

Als ik besluit het controller board en de sensor te vervangen (als die verkrijgbaar zijn) moet ik natuurlijk ook nog de overtemperatuurveiligheid vervangen. Deze zit op een fragiel mica plaatje. Heb je suggesties hoe die vervangen kan worden?

Ik ga eens overdenken wat ik verder nog zou kunnen doen. En als je nog suggesties heb dan hoor ik dit graag.

mvg  

Link naar reactie

Het uitboren van popnagels uit de elementen kun je het beste doen op een kolomboormachine.

Niet uit de hand boren.

Neem een nieuwe boor die scherp is en zorg voor een hoog toerental.

En laat de voeding zeer voorzichtig en met heel weinig druk toenemen.

Zodat de boor niet "hapt"

Maar je zult de sturing uit de print wel moeten controleren, waarbij de kontakten van relais wel maximaal belast moeten worden, door bijv. een straalkacheltje aansluit met parallel een gloeilamp staat voor de signalering.

Dan kun je op een veilige manier controleren wanneer en of de voeding wel of niet afschakelt.

Let wel, je hebt 2 elementen en dus ook 2 relais, die het probleem kunnen veroorzaken.

Dus die zou ik beide loskoppelen bij deze testen

4 uren geleden, Butchijo zei:

en ook de trommel draait normaal (allemaal aangedreven door dezelfde motor.

Hoe heb je dat geconstateerd? Want je kunt niet het verschil zien als de motor 10% minder toeren maakt.

Want dit soort zaken kun je alleen uitsluiten door te meten.

En ook al zou je de meetapparatuur daar wel voor hebben, dan weet je nog de waarde niet, die hij moet zijn.

Dus zaken uitsluiten bij storing zoeken moeten wel berusten op feiten en niet op gevoel.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Op 21-6-2024 om 18:41, Butchijo zei:

Kun je deze zin toelichten. Ik heb niks vervangen.. (dus de oorzaak is onbekend en hetzelfde..)

Dan heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd, waarschijnlijk komt dat uit het verhaal waar je in de link naar verwijst.

Op 21-6-2024 om 18:41, Butchijo zei:

Echter de temperatuur wordt niet geregeld. Bij een normale stand (katoen/kastdroog) liep de temperatuur tot boven de 150 graden op. Dus er wordt niks geregeld.

Bij deze diagnosetesten wordt er niets geregeld, dat is alleen om de componenten te testen.

Je zou de NTC voeler eens kunnen testen in een bak kokend water.

Kijk eens wat er op de sensor staat. Meestal is dat bij AEG 4800 ohm bij 25 graden. (4,8K)NTC4K8-1.png.070c1888f5f2a1bfd6ab717ea972fee7.png

En dan is hij in kokend water nog 300 ohm.

Op 21-6-2024 om 18:41, Butchijo zei:

De andere is intern zeg-maar tussen de blower, heater, wasgoed, condensor, filter en weer terug naar de blower. Jammer genoeg heb ik deze niet fysiek gecontroleerd.

Ja en dat is juist het circuit waar het verwarmingselement en de sensor in zit, dus je zit te meten in het verkeerde circuit.

En in dit circuit komt het ook regelmatig voor dat er een kinder Sok verdwijnt en voor de ventilator een verstopping veroorzaakt. En is de condensor ook helemaal onder de douche geweest?

Met open deuren of nog niet gemonteerde deksels is vragen om moeilijkheden en hoef je niet vreemd te kijken dat er iets in de fik vliegt. Dus NIET DOEN

De print die jij nodig hebt is aardig aan de prijs: https://shop.aeg.nl/c/geconfigureerde-module/p/973916097333017

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Hallo Lampje,

Wederom bedankt voor je reacties.

Hier weer wat overpeinzingen van mij (reactie op beide berichten). 

Ik heb geen kolomboor dus ik denk dat ik (als ik de beveiliging ga vervangen) met een dremel aan de gang moet gaan.

In feite heb ik de relaissturing al gecontroleerd. Als je van C4 naar C5 ga gaat het verwarmingselement aan en ga je weer terug dan gaat deze uit. Dus ik hoef niet met een straalkacheltje aan de gang te gaan. Ja de onzekerheid blijft of beide elementen schakelen.

Idd Heb ik niet kunnen controleren of de trommel 10% minder snel draait.

Nu kan ik de capaciteit van de condensatoren gaan meten maar andere zaken kunnen ook een rol spelen zoals de ESR van deze condensatoren (zou ik in de technische documentatie van die C’s moeten gaan opzoeken) of wie weet wel een sluiting/open van een paar windingen. Het blijft wel onzeker. Overigens denk ik als het regelcircuit een variatie van 10% niet kan opvangen dan is het een slecht ontwikkeld regelcircuit..

Ja Bij het foutzoeken moet zo veel mogelijk uitgegaan worden van feiten. Probleem is dat ik de technische documentatie niet bezit en ook niet afgestudeerd ben op drogers. Ik moet het doen met common sense.

Ik heb overwogen om de temp sensor te testen maar daar ben ik niet aan toegekomen. (Bij regelcircuits zijn te veel zaken die van elkaar afhankelijk zijn!) Mijn tempsensor (die bij het verwarmingselement zit ziet er wel heel anders uit. Dit is een metalen ‘bolletje’ van +/- 3/4 cm zonder opdruk!. Bij de blower zit wel een sensor die er ongeveer uitziet als de foto die je hierboven hebt ingevoegd. (Zijn er 2 tempsensors aangebracht in het luchtkanaal of is de een een vochtigheidsgraad sensor wat mij logischer lijkt?)

Die opmerking dat ik in het verkeerde circuit zit te meten snap ik niet. Ik ben echt bezig geweest met het interne circuit (die dus door de trommel blaast).

Ik kan niet uitsluiten dat er iets in het luchtkanaal zit. AEG heeft het zo ontworpen dat zonder de zaak heel ver te demonteren, je niet het hele kanaal kunt bekijken. Zover mogelijk heb ik alles gecontroleerd en niks gevonden. En zoals eerder gezegd er gaat behoorlijk wat wind door de trommel.

De condensor is/was ‘als nieuw’ (glanzend en in beide richtingen)!

Ik heb niet met een open deur gecontroleerd of er een luchtstroom is in de trommel. Gewoon in de standaard bedrijfsstand met een windvaantje met magneetje tegen de achterkant van de trommel. Dus niks vragen om moeilijkheden (of gevaar dat er iets in de fik zal vliegen).

Ik vermoedde al dat print aan de prijs zou zijn. Als ik zou overgaan tot aanschaf dan zou ik voor de zekerheid ook het verwarmingselement/module (inclusief overtempbeveiliging en sensor) moeten vervangen. En dat brengt de prijs ruim boven de 200 Euro. (NB ik had AEG om een all-in prijsquote gevraagd van een error Exx en die is minder dan de som van een controllerboard plus verwarmingsmodule.. En dan krijg je ook nog garantie ook..

Mede omdat de droger al plusminus 10 jaar oud is denk ik dat ik mijn knopen ga tellen. Er moet tenslotte ook nog gedroogd worden..

Bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
21 uren geleden, Butchijo zei:

Bij de blower zit wel een sensor die er ongeveer uitziet als de foto die je hierboven hebt ingevoegd. (Zijn er 2 tempsensors aangebracht in het luchtkanaal of is de een een vochtigheidsgraad sensor wat mij logischer lijkt?)

Nee, om te kunnen bepalen of de filters en/of de doorstroming van de lucht wordt het verschil in temperatuur gemeten voor en na het wasgoed.

Vandaar  dat het voor jouw probleem zo belangrijk is dat je sensoren goed getest hebt.

 

Voor de vochtmeting is er een andere sensor die de geleiding van het wasgoed meet en aan de binnenkant van de onderzijde trommelopening zit.

https://shop.aeg.nl/wassen/drogers/elektronica/vochtigheidssensor-wasdroger/p/1366029104

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Hallo Lampje,

Ik had niet verwacht dat er 2 tempsensoren in het luchtcircuit zouden zitten. Zonder de mogelijkheid (en wil) om deze te testen of gewoon nieuwe te kopen worden het te veel variabelen die de oorzaak van het probleem kunnen geven. 

Die vochtigheidssensoren aan de voorkant waren me nog niet opgevallen.

Zoals gezegd ga ik mijn knopen tellen en toch de AEG-reparatiedienst in te schakelen of gewoon een nieuwe te kopen (voorkeur van echtgenote..)

mvg

 

Link naar reactie

Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Ik zou het niet complex willen noemen. Het is een gebrek aan documentatie (en voor mij meetapparatuur). 

Ik heb de C's overigens alsnog doorgemeten en die zijn goed. Jammer dat AEG de controle van het luchtkanaal (op sokjes oid!) niet beter/makkelijker controleerbaar heeft gemaakt.

Mvg 

Link naar reactie

Ik denk dat je de voorkeur van je echtgenote maar moet volgen en koop dan een warmtepompdroger, ben je gelijk van die energieslurper af.

15 uren geleden, Butchijo zei:

Jammer dat AEG de controle van het luchtkanaal (op sokjes oid!) niet beter/makkelijker controleerbaar heeft gemaakt.

Dat wil AEG (en ook alle andere fabrikanten) niet, er moet omzet komen en niet dat je een machine zo maar 20 jaar blijft gebruiken.

Trouwens met een endoscoop op je smartphone die haast niets meer kosten is ook dit probleem opgelost en kun je alles in een machine zien.

Schroef vinden met Endoscoop. Hoe BH beugel, munten, schroeven verwijderen uit een lawaaiige wasmachinetrommel

En ook dat lokkertje waar je het nu over hebt, dat is om binnen te komen en jou er van te overtuigen met een coulanceaanbod dat nieuw toch voordeliger is en dan leveren ze nog eens buiten de groothandel en detailhandel om.

Dan verdienen ze waarschijnlijk nog meer, als bij de normale leveringen via de groothandel.

 

Kijk ook maar naar de onderdelen. 

Rechtstreeks bij AEG zijn ze niet goedkoper als in de detailhandel, waar blijft die marge van de tussenhandel dan?

Ja juist bij de "dikke nekken"

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Lampje sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...