Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

We hebben hier een dubbele schakelaar, waarvan de schakelaar zelf stuk is. Nu heb ik een Gira ST55 gekocht, ervan uitgaande dat het hiermee was opgelost.

Nu zou ik de schakelaar vervangen, ik zie linksboven de bruine draad en rechts daarvan 2 zwarte schakeldraden. Echter onder zie ik ook 2 zwarte schakeldraden.

Nogal wiedes, want de ene schakelaar bedient de lamp op de overloop (en is in de gang ook bedienbaar) en de andere schakelaar bedient de lamp verderop op de verdieping (ook hier zit een 2e bediening van de lamp). Echter nu ben ik bijna zeker dat ik een andere  soort schakelaar moet hebben.

de ST55 is enkel voor één lamp, neem ik aan. Ik moet één hebben voor 2 verschillende lampaansluitingen. Maar ik zie nu even door de schakelaars de stroom niet meer 🙂

wisselschakelaars, serieschakelaars, hotelschakelaars, drukvlak, etc.

Welke van de Gira serie moet ik nu hebben (Gira is ook het merk van het andere deel van het stopcontact). Formaat is zoals de ST55 maar dan voor 4 schakeldraden.

Ik ben zelf niet zo thuis in elektra e.d., vandaar...

alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Bedankt, ik heb de schakelaar. Echter snap ik één ding niet.

Ik heb linksboven een bruine draad. Rechts daarvan 2 schakeldraden.

Echter onder heb ik 3 schakeldraden. Zouden ze destijds een schakeldraad als fasedraad hebben gebruikt?

Met 1 bruine draad, zou ik nog een bruine draad van L naar L moeten aanbrengen.

Maar dat zat hier ook niet. Dus ik snap even niet wat de vijfde schakeldraad aanwezig is.

Overigens heb ik de schakelaar aangesloten, maar nog geen licht 😞

Link naar reactie

 

Wisselschakeling.jpg.3aa4aa6a371ef95056fc04cf7693e705.jpg

Dit is het schema van een enkele wisselschakeling.

Daar zie je dat er tussen de schakelaars 2 zwarte draden lopen tussen 1 en 2 van de schakelaar.

Die mag je eventueel wisselen, dat maakt voor de werking niets uit.

Aan een kant, waar de voeding vandaan komt, zie je een bruine draad, die zit op L.

Bij de andere schakelaar zie je dat er op de L een zwarte draad zit, die naar de lamp gaat.

Die moet op L, anders werkt de schakeling niet, die mag je ook niet verwisselen met de andere zwarte  draden.

In jouw geval van een dubbele wisselschakeling moet je dit schema 2 maal zien, en moet je oppassen dat je geen aansluitdraden op de verkeerde schakelaar aansluit.

Dus een schakeling werkend krijgen en testen, voordat je aan de  2e kring begint.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Helaas, het is niet mijn tak van sport. De schakelaar onder in de gang, die de lamp van de overloop bedient heb ik niet aan de praat kunnen krijgen. De andere lampen wel, maar dat bleek ook een puzzel.

 

De oude schakelaar maar weer erop gezet, de drukknoppen klikten niet goed meer aan en uit. Dat was ook de reden dat ik de schakelaar wilde vervangen. Maar dit is gewoon plug & play, aansluiten en het werkt. Super eenvoudig. Ik dacht dat het met die andere schakelaar ook zo makkelijk zou gaan. Zelfde merk en model, maar toch net iets anders aan de achterkant.

Dit viel tegen.

Alleen een crime om het geheel weer in die nauwe contactdoos te krijgen, als die al vol zit met draden? Maar het is gelukt.

De drukknoppen heb ik wat schoon gemaakt en met WD40 behandeld. De knoppen hebben nog nooit zo soepel gewerkt 🙂 Dus al met al veel gedoe gehad, het kon veel makkelijker. Maar goed, hier leer je weer van.

Maar bedankt voor je uitleg en hulp.

 

Link naar reactie

Ja duidelijker kan ik het niet maken, als je het niet voor elkaar krijgt, lijkt het met toch verstandig om iemand in te huren die wel verstand van zaken heeft.

Het knutselen met WD 40 in schakelaars lijkt me nou niet de juiste oplossing.

Dat zit meer in de categorie vastgeroeste bouten en moeren en niet in elektroschakelaars.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Je uitleg was wel duidelijk, dat terzijde.

Blijkt dat de schilder die destijds het schilderwerk heeft gedaan, toen we het huis kochten,het klikmechanisme van de wippers ook heeft geverfd. dus een kloddertje hier en een kloddertje daar.

Er zat een dikke laag verf boven op het interne deel van de wipper en dat is er ook een beetje naast gegaan. Daarom moest je hard drukken om het licht aan te doen. Nu maar verfvrij gemaakt en soepel gemaakt met WD40. Loopt weer als een zonnetje.

Intern heb ik niet lopen klooien met WD40, slechts het klikmechanisme bovenop. Maar inderdaad, zou het probleem zich weer voordoen, roep ik er maar iemand bij die hier wel kundig genoeg voor is 🙂

 

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...