Ga naar inhoud

Schommelende koelkast temperatuur


Aanbevolen berichten

Twee vragen:

Onlangs heb ik een bimetaal thermometer gekocht om de temperatuur van mijn koel-vries combinatie te meten. De temperatuur van het koelgedeelte schommelt tussen de -1 en +7°C. De  temperatuur van het vriesgedeelte is niet afzonderlijk instelbaar en is zo rond de -28°C. Het maakt weinig verschil of de thermostaat op 5 of 6 staat maar daarboven bevriest de melk.

Is dit wat ik kan verwachten van een budget vriendelijke koel-vries combinatie of ben ik aan iets nieuws toe?

Ik heb deze koelkast in 2017 voor €299,- aangeschaft. De nota vermeldt alleen dat het een Frilec Bonn 245 A++ is. Op de site van Frilec wordt hetzelfde model BONN245-040DW genoemd maar die is volgens kieskeurig.nl pas in 2021 geïntroduceerd en is de laagste prijs €364,60.

Begrijp ik dat dit model sinds 2017 is doorontwikkeld of is het alleen duurder geworden?

Link naar reactie

Meten is weten, als je weet wat je meet.

Een bimetaal temperatuurmeter is ten eerste niet het juiste meet instrument om dit soort metingen te doen. En zijn niet geschikt voor lage temperaturen.

Deze meters moeten zeer regelmatig geijkt worden in een bak ijswater, soms wel wekelijks.

Dit is techniek uit het jaar kruik, terwijl er nu veel betere meetinstrumenten zijn. Zoals laser of NTC temp meters.

Dat de vries temperatuur zo koud is en niet instelbaar betekent dat je 7 graden te koud staat ingesteld, want natuurlijk heel veel energie kost.

En de dode band waar de temperatuur van de koelkast in schommelt is ook niet acceptabel.

Dus ik zou zeggen koop een goede temperatuurmeter en zet de KV combi ook maar bij het grofvuil.  Om de temperatuur te meten zal je een glas water moeten koelen en die op gezette tijden meten met een wel goed geijkt meetinstrument en dat is geen bimetaal meter.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ik weet niet wat de afwijking van mijn thermometer is en heb ook geen idee waar je uit afleid dat ik dat wel zou weten, bovendien maakt dat voor mijn vraag geen enkel verschil.

Mijn vraag betreft niet de temperatuur maar de temperatuurschommelingen. Een afwijking van een niet geijkte thermometer maakt alleen verschil in het meten van de exacte temperatuur maar maakt geen enkel verschil in de grootte van de gemeten temperatuurschommelingen.

Een bimetaal thermometer reageert bijna lineair op temperatuursveranderingen. Deze leent zich daardoor uitstekend voor het in kaart brengen van temperatuurschommelingen en is accuraat genoeg voor huis tuin en keuken gebruik.

***

Het is me, na nog wat meer op dit onderwerp te hebben gegoogled, duidelijk dat bij een koel-vries combinatie het koelgedeelte “slaaf” is van de vriezer. Dat veroorzaakt temperatuurschommelingen in het koelgedeelte.

Op verschillende forums wordt gesproken van schommelingen tussen 4 tot 8 graden. Hoe groot de schommeling is, is afhankelijk van de kwaliteit van de thermostaat. Bij een goedkopere koelkast zoals die ik heb zal de schommeling dus wat groter zijn.


Ik heb inmiddels contact gehad met het bedrijf waar ik deze koel-vries combinatie heb gekocht. Volgens hen zou deze standaard op stand 3 (dus niet tussen de 5 en 6 waar ik deze op had gezet) moeten staan en op deze stand blijkt de temperatuur in het koelgedeelte een stuk minder te schommelen maar blijft nog steeds rond de gewenste 4 graden.

Bij een koel-vries combinatie heeft de stand van de thermostaat dus alleen direct invloed op de temperatuur in de vriezer die, wanneer deze te laag is, grote schommelingen veroorzaakt in het koelgedeelte.

Afgaande op de temperatuur in het koelgedeelte van een koel-vries combinatie aan de thermostaat gaan draaien, zoals ik heb gedaan, heeft dus geen enkele zin en resulteerde in mijn geval in een veel te lage temperatuur van de vriezer met bovengenoemde gevolgen.

***

Gelijk gaan roepen dat spullen bij het grofvuil kunnen lijkt me wat ongenuanceerd. Ook de snelheid waarmee je op mijn vraag reageerde inspireert niet veel vertrouwen in je antwoord. Een weldoordacht en goed geïnformeerd antwoord is altijd te verkiezen boven een snelle reactie.

Link naar reactie
  • Lampje sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...