Ga naar inhoud

Bosch wasmachine programma ineens stuk korter


Aanbevolen berichten

Sinds kort is onze wasmachine (Bosch Logixx 9) veel sneller klaar. De langere programma’s zijn gauw een uur eerder klaar. De machine stopt niet in een programma maar eindigt wel met centrifugeren. We weten niet zeker waar de machine het programma verkort, we vermoeden het wassen zelf. Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Link naar reactie

Als ik zo mijn gedachten laat gaan over de duur van een programma, dan is het opwarmen van het sop denk ik de meest tijdsduur bepalende factor. Dit bij het zelfde ingestelde programma.

Dan denk ik gelijk aan de soptemperatuursensor, die tussen de twee aansluitingen van het  verwarmingselement zit.

Dit is een NTC sensor die een lage ohmse waarde bij hoge temperaturen geeft en een hoge bij lage temperaturen.

Dan komt bij mij de verdenking van het plugje van de NTC in beeld.

Want dit plugje zit direct bij het rubbertje en een lekkage zou in dit plugje een signaal kunnen geven dat het sop op temperatuur is en het programma kan dus een stap verder en was je dus met koud water. Wat natuurlijk de lengte van het programma zeer verkort.

Dus kijk die sensor maar eens na en eventueel test je hem los in een pannetje water wat je opwarmt tot honderd graden.

Op de sensor staat een codering die aangeeft hoeveel ohm of de sensor moet hebben bij 25 graden en dan zijn daar tabellen voor, hoeveel dat moet zijn bij 100 graden als het water kookt.

1846685037_NTC4K8-1-pijl.png.9366991d5efc20ca4dde14c52370e080.pngDit is een veel gebruikte sensor van 4,8 kilo-ohm898107135_NTCweerstand4K8.thumb.png.621f5c23c47a96fb0fc411c60bbd8934.png

Zie voor het testen dit filmpje:

NTC Sensor wasmachine, wasdroger, vaatwasser testen en hoe te repareren?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Het is toch wel jammer dat sommige mensen zo zijn. Zij hebben een probleem  en dat willen ze het liefst zo goed en goedkoop mogelijk opgelost hebben, zoals de starter van dit topic.

En dan zijn er op het forum mensen, die ze niet kennen, nooit gezien hebben, die hun vrije tijd er in steken en hun kennis. En dat allemaal gratis.  Als je daar over nadenkt, is dat toch heel bijzonder?

Maar dit is wel een uitstervend ras.

Want wie werkt zich graag uit de naad, zonder betaling, zonder enige vorm van dank of contact? 

Juist!

En zeker als de starter het alleen bij het plaatsen van het topic laat. 

Niets meer laat horen. En nergens meer op antwoordt, wel heel erg vreemd.

Natuurlijk kan dat een oorzaak hebben, maar een berichtje is zo gemaakt.

En natuurlijk kan er ook een geldige reden zijn dat je niet reageert, maar dan ben je helaas wel dood.

 

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...