Ga naar inhoud

Droogkast Siemens E46-16


Ga naar oplossing Opgelost door Lampje,

Aanbevolen berichten

Hallo, de Siemens droogkast van mijn zus viel na enkele minuten draaien plots uit, volledig dood.

Dit probleem heb ik kunnen oplossen door het AC-DC converter ic op de print te vervangen.

Echter, een tweede fout in het toestel is dat die altijd draait in wijzerzin.

Dus draait een tijdje, stopt en draait dan door in dezelfde richting. Op de print (T20-S) staan 5 relais, die heb ik losgehaald en uitgemeten en getest.

Ik dacht een defect relais te vinden maar alle relais werken correct.

Ik heb nog geen schema kunnen vinden en zit een beetje vast nu.

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Beste dank, vriendelijke groeten,

Stef

Link naar reactie

Ook vraag ik me af hoe je bepaald hebt of de relais goed zijn?

Want een relais kun je dan wel kunstmatig bekrachtigen, maar de contacten zal je moeten belasten met een grotere stroom om te kunnen bepalen of die nog goed zijn. Als je de print eruit hebt dan is er eigenlijk maar een oplossing.

Alle relais vervangen, want ze kosten haast niets en ben je er voorlopig weer zeker van dat je daar voorlopig geen ellende van hebt.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Maak eens een foto van beide zijden van de printkaart liefst in originele grootte op google photo plaatsen. Met de link hier.

Kun je de kabelboom vanaf de motor naar de print plug volgen? dan zullen we via de sporen op de print de samenhang moeten reconstrueren.

Want voor het inschakelen en het wijzigen van de draairichting zijn twee relais nodig, die met de contacten in serie staan.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Oplossing

Ik heb in de onderdelenlijst van de machine gekeken.

Er zit een omkeerbare inductiemotor met condensator in, die 8uF moet zijn.

Echter voor het omkeren van de draairichting moeten er 3 draden naar de motor lopen.

Dus deze machine zal maar twee standen kennen: Uit en aan in een richting.

Dus dit hoort zo.

Hier een paar plaatjes hoe een omkering werkt.

En het niet periodiek omdraaien van de richting kan tot gevolg hebben dat het wasgoed zich in elkaar draait en het wasgoed niet optimaal droogt.

1179519638_eenfaseinductiemotor2links.jpg.png.ee6d8d16f08ed85edf89467c5a30559d.pnglinks om

 

1791087498_eenfaseinductiemotor2rechts.jpg.png.3155b17fc3b2fedd6006ff35458392d7.pngRechtsom

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ja als je de stroom kring volgt, dan wordt de stroom richting in de condensator omgedraaid.

De twee wikkelingen zijn allebeide stator wikkelingen. Die onderling 90 graden verschoven zijn.

De condensator heeft de eigenschap dat de stroom ongeveer tegen de  90 graden voor gaat lopen op de stroom van de andere wikkeling.

Als de schakeling omgezet word gaat de voor ijlende stroom door de andere wikkeling en gaat de machine de andere kant uit draaien.

P is de beveiliging tegen overstroom. De rotor is alleen blikpakket wat gemagnetiseerd wordt, dat veld loopt wat achter het draaiveld van de hoofdwikkeling en zodoende de tweede magneet wordt en door de aantrekking naar het hoofdveld gaat draaien. Daar zitten geen wikkelingen in  en hoeven er dus geen koolborstels geplaatst worden

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...