Ga naar inhoud

Gescande foto's vergroten


Aanbevolen berichten

Heb een aantal gescande foto\'s van b.v. 10x15 cm. Als je deze op de pc opslaat zie je de foto b.v. links boven in de hoek staan en er naast en er onder een groot wit vlak. Ik wil een dia-show gaan maken waarin ik alleen de foto\'s schermvullend zie zonder dat witte vlak.\r\nHoe kan ik dit op een eenvoudige wijze en met welke programma\'s verwezenlijken??\r\nHoor graag.
Link naar reactie
Een scanner heeft vaak ook een selectietool, waarmee je de rest van het vel (wit) uit kan sluiten, en alleen de foto selecteert als scan oppervlak. Ik vermoed namelijk ook dat je het hele A4 oppervlak hebt ingescand.\nHiervoor moet je eerst de voorbeeldscan maken, en daarna kan je met het selectietool je gebied selecteren, en vervolgens maak je de echte scan.\n\nMocht je geen scan software gebruiken waarin dat kan dan zou je dat in een fotobewerkingsprogramma moeten doen, zoals de anderen hierboven in links proberen te tonen.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Kom er maar niet uit. Voorbeeld:\r\n1. Heb gescande zw/w foto met als afmeting 1772x1205 en 233 kb deze komt groot in beeld.\r\n2. Heb gescande zw/w foto met als afmeting 2550x3507 en 342 kb deze komt klein in beeld.\r\nAls ik laatstgenoemde foto met Paint/Formaat wijzigen (van 100 naar 200) wordt de foto 5100x7014 met 1,54 Mb. Maar hij blijft klein in beeld. Mijn vraag blijft dus hoe krijg ik deze groot in beeld? Zal wel ergens een denkfout maken. Wie kan mij uit de brand helpen?
Link naar reactie
IK doe dat altijd met Office picturemanager en wel als volgt:\n*fotoscannen\n*openen met picturemanager- optie bewerken- bijsnijden- de schuifbalkjes tot op de foto schuiven aan 4 zijden en ok\n*bestand opslaan als\n\nhierna zul je zien dat je de foto groot in beeld krijgt in een uitstekende kwaliteit
Link naar reactie
Ja dat bijsnijden is ook nog steeds mijn beste gok, dat dus die 2550 foto nooit goed ingescand is, en de \'rest\' van het A4 velletje aan zich heeft hangen.\n(Dat is ook misschien wel te zien aan allerlei spikkels in het witte deel van vuil op de scannerflap.)\n\nIk wilde toch wel dat formaat verlagen als testje; als het op 1275 nog steeds fout is, dan lijkt mij het v.w.b. het gebruikte programma i.i.g. niet aan het formaat liggen.
Link naar reactie
Ga als volgt te werk, leg een foto onder de scanner en scan deze in op een zo hoog mogelijke resolutie, nu kun je in bijvoorbeeld Paint Shop Pro de foto nog nabewerken en opslaan op een voor jou relevant formaat van bijvoorbeeld 800 X 600 beeldvullend.\nVoor het bewerken van foto\'s is Paint van Microsoft meer een Pain dan een fotobewerkingsprogramma, je kunt overigens de foto in het scanprogramma al aanpassen. voorbeeld plaatjes katten vlooi op 300 dpi en 12800 dpi de grootste zal ik maar een klein stukje kunnen laten zien i.v.b met de grootte. De originele A4 waar de vlooi onder ligt op het scanner glas daar is de vlooi nauwelijks te zien
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;654520]Ga je nou vlooien pletten onder de scanner stroke? :-) \nKijk maar uit voor de dierenbescherming.!\n\nNiek[/QUOTE]\n\nLeuk Niek, maar nee.\n\nGemaakt als test voor mijn Epson scanner die een extreem hoge resolutie kan scannen van 12800 dpi heb ik dus een vlooi van de kat (afgevallen van de kat, binnen 2 uur na het geven van een anti vlooien pil van de dierenarts aan de kat) op de scanner gelegd met het blote oog nauwelijks zichtbaar en nu dus als poster.;)\nJe kunt met een scanner overigens leuke dingen doen zoals het uitvergroten van bloemen e.d voor meer detail, maar ook foto\'s van groepen mensen waar er 1 persoon uit moet om als A3 Poster uit te printen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...