Ga naar inhoud

windows xp mbr probleem


Aanbevolen berichten

Mijn os is win xp home sp3 met Recovery partitie. Geen opstart CD\'s. Na 3 a 4 mislukte pogingen om op een 2de HDD win7 te installeren is dat wel opgeslagen in het MBR.\r\nXp werd daarin vermeld als oudere versie. en 4x win7. De 2de HDD heb ik later weer afgekoppeld en om het MBR te herstellen heb ik EasyBCD gebruikt. Bij het opnieuw opstarten geeft het MBR alleen nog win7 aan dat er niet op staat. Xp wordt niet meer genoemd. Met UBCD en Hirens Boot geprobeerd en als ik daarmee naar de Boot.ini kijk, dan geeft het wel de standaard MBR voor Xp home. Ik kom dus niet meer in mij os xp home en ook niet in de Recovery partitie. Met Xp live kom ik nog wel op HDD0, maar RSSTRUI.exe (syst.herstel) en EasyBCD (wat niet in Xp alleen werkt) zijn daar vandaan niet op te starten. Ook geprobeerd: MBR gewiped en Cmos batt.los gehad. Ook 2de HDD weer gekoppeld gehad. Geen resultaten.\r\nHeeft iemand nog een suggestie?
Link naar reactie
Jawel. Probeer (zonodig) de data te backuppen van de HD waar XP opstaat. Dat zou moeten gaan, als je de HD loskopelt en eerst op de andere HD W7 installeert, door vanaf de DVD op te starten. (IN bios opstart volgorde aanpassen).\nAls w7 draait, koppel je de HD met XP weer aan en backup je je data.\n\nPas dan kan je eventueel een dual boot maken, maar waarom zou je XP (onveilig) nog willen gebruiken.\nHoe dan ook: Ik vermoed dat de recover partitie niet meer werkt, maar we kunnen het proberen. (nadat de data is veilig gesteld).\nKoppel alleen de hd met XP aan en probeer via de voorgeschreven toets combinatie de recover functie op te starten. \nLukt dat niet en heb je geen herstel cd van XP, dan kan je een cd lenen, of zonder XP verder gaan.\n\nMocht xp wel lukken, dan sluit je na de installatie de 2e hd weer aan en start op vanaf de W7 dvd.\nIn het begin van de installatie kan je op een moment kiezen voor \"Schijfbeheer\" (rechts onder) Kies dat en verwijder alle partities, behalve die waar XP op staat. \nInstalleer Windows op een nieuwe vrijgemaakte partitie. \nEr wordt vanzelf dan een dual boot van gemaakt, omdat W7 ziet, dat XP al aanwezig is.\nCmos reset heeft geen enkele zin. In het bios alleen instellen dat je van DVD wilt opstarten dus. \nJe hebt ook geen tools nodig als Easybcd etc.\n\nNiek
Link naar reactie
Niekie bedankt voor de snelle reaktie. Dat xp onveilig is, is mij bekend. Daarom gebruik ik voor bankzaken enz. nu Linux (Knoppix-cd). Dat de installatie van win7 is mislukt, komt waarschijnlijk omdat er te weinig ram-geheugen in zit (1x510 en 2x256). Je zou zeggen dat dat het minimum is, maar er wordt maar 992 Mb weergegeven. (dus 32 Mb tekort).\n-Het is aanvankelijk niet de bedoeling om er een dual-boot van te maken, maar om de oorspronkelijke staat van het MBR van xp op HDD0 te herstellen.\nDe recovery-partitie van xp (F10) met alleen HDD0 gekoppeld, is niet te benaderen. Ook niet met een back-up van die r-partitie. Dus moet ik op zoek naar een xp-herstel CD. \nAnders moet ik meer ram-geheugen plaatsen en dan op de 2de HDD win7 installeren en xp laten voor wat het is.\nm.v.gr. Noone
Link naar reactie
Er vanuit gaande dat je een ide hdd hebt: Heb je of kun je aan een windows 98se of ME oem cd komen?\nZoniet download [URL=\"http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm\"]hier[/URL] een image.\nStart er vanaf op en druk tegelijkertijd op shift en F5.\nType dan: fdisk /mbr en druk op enter. nu opnieuw opstarten.\nHeb je een xp pro cd dan start je hier vanaf op en wacht tot je bij een scherm komt met de tekst:druk op F2 voor herstelconsole.meld je aan en type dan fixmbr en druk op enter en daarna voor de zekerheid type je ook nog fixboot gevold door enter. hierna exit typen met een enter tik en nu opnieuw opstarten.\nSucces!
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Satneef: het is idd een ide HDD. Ik heb een image van 98se oem en ME oem geprobeerd, maar de machine laat zich daarmee niet opstarten. Ook had ik een cd met xp pro en ook daarmee liep ik vast, want die vraagt op een gegeven moment naar een syst. herstel diskette die alleen gemaakt kan worden op een comp. met xp pro. Na wat gerommel met de UBcd op de HDD0 part. 0 heb ik deze onzichtbaar gemaakt, waarna ik wel op part.1 kon komen, waar mijn recovery op staat. Alleen de 3 mogelijkheden van non-, semi en full destructive kreeg ik niet en het werd dus terug naar AF (fabrieksinstelling).\r\nNiekie30: gezien het bovenstaande heb ik uiteindelijk je raad opgevolgd en win7 op de HDD0 (37 Gb) geïnstalleerd. Na eerst wat meer geheugen te hebben bijgeplaatst. Mijn vrouw klaagt nu dat haar comp. zo langzaam is geworden. Maar ook dat gaat goedkomen. HDD01 (200 Gb) ga ik gebruiken voor opslag. Na de nodige updates kan ik weer gewoon met win.7 telebankieren enz.. Allebei bedankt voor het zetje in mijn rug.\r\nWat mij betreft: slotje
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...