Ga naar inhoud

Linux Mint Maya LTS


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Verbazingwekkend dat met de komende onbetrouwbaarheid van Windows XP zo weinig over LInux op dit forum staat. De afgelopen maand heb ik inmiddels 6 PCs omgezet op Linux. En ze werken allemaal prima. Linux Mint Maya LTS (long time service) wordt tot 2017 ondersteund. Ik heb gekozen voor de Duitse werkomgeving Mate. Een iso branden van de download van de website, proefdraaien op je eigen PC en direct installeren, Windows XP kan blijven staan als je kiest voor dual boot. Dan even op Google \"direct doen in Linux Mint\" bekijken en afwerken. Fijne interface, stabiel OS, eenvoudige updates, geen virusscanner nodig etc. Zelf ben ik er nu zo\'n 5 weken mee bezig en ik wil niet meer terug. Veel standaard applicaties en nog veel meer in de officiële repositories. DOEN en veel succes.
Link naar reactie
\"Probleem\" is denk ik dat veel mensen die nog bij XP blijven hangen niet heel veel met computers hebben. Een overstap naar Linux is altijd een dubbele overstap, want het besturingssysteem werkt anders, maar ook voor (bijna) alle programma\'s moet je met alternatieven om leren gaan. Da\'s een hoop in één keer.\nBlijf je bij Windows, dan is het besturingssyteem maar voor een deel anders (toegegeven: Win8 best wel veel), maar kun je de meeste programma\'s die je gebruikte blijven gebruiken.\n\nIk wil geen linux vs windows discussie starten. Ik probeer alleen te analyseren waarom er weinig over Linux geschreven wordt. Voor oude computers is Linux vaak de enige optie, omdat deze niet krachtig genoeg zijn voor Windows.
Link naar reactie
Als er in Windows iets fout gaat kun je makkelijk googlen, wat vogelen en voila probleem opgelost. Als in Linux iets fout gaat sta je al snel te kijken als je er niet behendig in bent.\r\nZelf heb ik al vele distributies geprobeerd, nu gebruik ik Linux Mint 16 x64 met Cinnamon, maar ik zit al tijden te denken aan of LMDE of Arch Linux. Het moment dat Ubuntu besloot om iedere 9 maanden een nieuw systeem uit te brengen was voor mij de druppel.
Link naar reactie
Daar ben ik het niet mee eens.\nAls je in linux een foutmelding krijgt. Wat zelden gebeurt. Dan is dat een leesbare text. En niet, een of andere vaage code zoals in windows.\nOok de configuratie file\'s zijn in linux gewoon leesbaar. En de meeste configuratie bestanden en het register van widowsis niet leesbaar. Dat zijn alamaal rare tekens een code\'s die een normaal mens niets zeggen.\n\nHet enigen probleem waar ik mij wel in kan vinden. Is dat voor bepaalde specifieke windows programma\'s, slecht of geen alternatief voor te vinden is.\n\nIk gebruik nu zelf 6 jaar linux.\nEn ik heb er eerder spijd van, dat ik dit niet veel eerder gedaan heb.
Link naar reactie
[QUOTE=jcelburg;651591]Verbazingwekkend dat met de komende onbetrouwbaarheid van Windows XP zo weinig over LInux op dit forum staat. De afgelopen maand heb ik inmiddels 6 PCs omgezet op Linux. En ze werken allemaal prima. Linux Mint Maya LTS (long time service) wordt tot 2017 ondersteund. Ik heb gekozen voor de Duitse werkomgeving Mate. Een iso branden van de download van de website, proefdraaien op je eigen PC en direct installeren, Windows XP kan blijven staan als je kiest voor dual boot. Dan even op Google \"direct doen in Linux Mint\" bekijken en afwerken. Fijne interface, stabiel OS, eenvoudige updates, geen virusscanner nodig etc. Zelf ben ik er nu zo\'n 5 weken mee bezig en ik wil niet meer terug. Veel standaard applicaties en nog veel meer in de officiële repositories. DOEN en veel succes.[/QUOTE]\r\n\r\nXP is nooit een veilig systeem geweest maar voor wie geen gekke dingen doet en door de jaren z\'n maatregelen al nam kan het nog jaren mee.\r\n\r\nOp oudere pc\'s maak ik een image van XP en dan virtueel laten werken onder Ubuntu.\r\nVoordeel is dat je alles online met linux kunt doen wat met een dualboot toch niet echt handig is.\r\nNieuwe pc kopen is dan niet meer nodig.\r\nWel Ubuntu in de classic looks zetten en de overstap gaat naadloos voor nieuwe gebruikers.\r\n\r\nVirusscanner wordt nog geupdated, andere browser gebruiken dan IE (FF, Opera of Chrome) en zorg voor een image die zo terug gezet kan worden bij malheur en data op een aparte partitie/schijf/usb dingesen enz.. Vakantie foto\'s altijd nog op een 3e medium zetten als DVD en/of online.\r\nMaar deze aanbevelingen zijn al zo oud als XP zelf ondertussen.
Link naar reactie
[QUOTE=FooBar;651615]\"Probleem\" is denk ik dat veel mensen die nog bij XP blijven hangen niet heel veel met computers hebben....[/QUOTE]\n8-| I know i know, ik ga al..... ( (sn) ) (cry) Mag ik nog wachten tot St. Juttemis ?\n\nVeel mensen met XP willen niet uit een goed werkende computer gedwongen worden. Uit geldgebrek, uit luiheid, uit tijdsgebrek, uit gebrek aan motivatie, of gewoon omdat het nog werkt.\n[quote=aladin]XP is nooit een veilig systeem geweest maar voor wie geen gekke dingen doet en door de jaren z\'n maatregelen al nam kan het nog jaren mee.[/quote]\nHet gekke is dat dat voor elke Windows versie geldt (of gold) binnen zijn eigen tijdsgewricht.\n\nIk denk dat je er gewoon van uit kan gaan dat het gebruik van Windows je een 30 Euro per jaar aan \'abonnement\' kost.\n\n\nGrofweg DE reden voor mij dat Linux nooit die impact had als Windows:\ntoen ik Windows \'ontmoette\' was het d.m.v. een defect afdankertje van mijn broer nadat deze een nieuwe computer / Windows had aangeschaft, en dat afdankertje kwam als (in Nederland gemaakte Tulip) PC met daarop DOS 4 (dacht ik) + Windows 2.1 als programma (shell), inclusief een verzorgde documentatie op papier (Nederlandstalige Microsoft documentatie van DOS en apart Windows), waardoor ik, geheel zonder Internet, kon lezen hoe ik de computer kon instrueren. Dit resulteerde in interesse, en vervolgens kennis.\nZelfs al deed het ding niets wanneer ik hem aanzette, de flinke papieren bundel gaf mij de mogelijkheid oplossingen te vinden.\n\nLater ging ik naar Windows 3.1, en daarna Windows 98SE (ik heb weinig 95 gezien), en voor die beiden vond ik op dezelfde manier (2e hands) documentatie op papier, zoals de Windows 98 Resource Kit, een boekje van 1600 pagina\'s (!).\nPas nadat ik een jaartje W98 had gebruikt kwam ik in de gelegenheid een Internet verbinding te starten.\n\nLinux heeft van zichzelf een meer Internet gebaseerde oorsprong, en dat geeft een wat wazige werking[B];[/B] als het niet werkt.... geen Internet, dus geen Linux.\n\nDe toekomst zal dit verschil opheffen natuurlijk, de moderne versies van Windows hebben ook geen of weinig uitleg in traditionele boekvorm, of zelfs geen aparte digitale documentatie. Als Windows niet werkt, kan je in principe ook nergens lezen waarom het niet werkt, omdat de Help dan niet werkt.\nMet de modernere tijd met meerdere PC\'s per gebruiker- of gezin is dat eigenlijk geen probleem meer, iets wat wel anders was toen met die defecte Tulip PC die ik kreeg, welke toch nieuw een 2700 Gulden kostte in zijn tijd, meerdere maandsalarissen.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
[QUOTE=Lampje;651668]Daar ben ik het niet mee eens.\r\nAls je in linux een foutmelding krijgt. Wat zelden gebeurt. Dan is dat een leesbare text. En niet, een of andere vaage code zoals in windows.\r\nOok de configuratie file\'s zijn in linux gewoon leesbaar. En de meeste configuratie bestanden en het register van widowsis niet leesbaar. Dat zijn alamaal rare tekens een code\'s die een normaal mens niets zeggen.\r\nheb.[/QUOTE]\r\n\r\nAbsoluut waar dat je in Windows ook niet veel wijzer kan worden van foutcodes, maar ook al zijn de meeste \'errors\' in Linux meestal met een duidelijke omschrijving zal deze voor iemand die net is overgestapt net zo cryptisch zijn als de Windows errors. En dan staat er niet meteen een handleiding klaar voor je met een oplossing. Dan komt het op de community aan en dat is de tweede cruciale indruk.\r\n\r\nZelf ben ik op mijn 8e al aan een PC begonnen, afdankertjes van mijn vaders werk. Begonnen met Windows 95, naar 98, XP, 7, 7 + Ubuntu (dual boot), Linux Mint. Vanuit daar gaan klooien in Virtualbox met Arch, Gentoo, OpenSuse en \'forks\' van bovengenoemde zoals Sabayon, Bridge Linux, elementary OS. Deze forks vooral omdat Virtualbox en Arch Linux en Gentoo niet zo geweldig loopt en ik toch best wel van een fatsoenlijke grafische omgeving houd. Echter pas ik wel heel veel aan en houd ik bijzonder van de mogelijkheden. Vaak ben ik dan ook zelf degene die het systeem laat crashen :D. Ik heb zelfs (heel kort...) Mac OS X Mountain Lion geprobeerd.\r\nDat gezegd hebbende heb ik ook Windows 8 en 8.1 geprobeerd en dat is zwaar tegengevallen. Ik kan de weg die ze op willen wel begrijpen, uiteindelijk willen we een nette en cleane omgeving; de meeste mensen willen namelijk niet meer dan internetten, e-mailen en chatten. Degenen die iets meer willen dan dat, zoals Photoshop zullen wel een desktop willen gebruiken. De stap die Microsoft met die tegels zet kan op zich best de toekomst zijn, het is de overgang die niet goed is en dat is ze duur komen te staan. Windows 8.1 had de eerste Windows 8 moeten zijn, dan waren de meningen positiever geweest.
Link naar reactie
Toevoeging: Ik weet inmiddels aardig wat van kernel configuratie af (ik draai mijn eigen) en ik kan de reden voor een gemeenschappelijke kernel voor Windows Desktops en tablets niet vatten. Deze generieke kernels zijn zo traag als ... en komen voor mij altijd over al luiheid vanuit de makers. Zelfs in Linux, DE plek voor specifieke kernels wordt nog steeds op iedere machine dezelfde kernel geïnstalleerd. Je kan op zijn minst toch de drivers weglaten voor onderdelen die je toch niet hebt?!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...