Ga naar inhoud

XP laptop ombouwen met ssd en W7


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Ik heb 4 1/2 jaar geleden een (nieuw) 10 inch ASUS netboekje gekocht met xp. Ik gebruik dit laptopje in feite voor mijn (lange) vakanties. Nu men ophoudt met XP ondersteuning ben ik wel bang dat ik in het buitenland een virus oploop, waarmee ik thuis mijn netwerk infecteer.\r\nDus ben ik van plan om er W7 op te zetten en als ik toch bezig ben zou ik de HDD gelijk willen vervangen door een SSD. Hoe moet ik dat nu precies doen? Vervang HDD door SSD. Vervolgens heb ik een originele installatie DVD van de ASUS én de W7 DVD. Moet ik eerst W7 erop zetten of eerst de oude XP en die vervangen door W7. Ik neem aan dat als ik enkel W7 gebruik, ik een aantal drivers zal missen.
Link naar reactie
ASUS eee PC 1000 H. Heb de test gedaan. Kan W7 met 32 ?? installeren. Er zou genoeg geheugen inzitten. Ik heb ook een 12 inch netbook op W7, wil dat oude ding gebruiken voor vakantie en lesgeven. Heb W7 liggen, dus dat is geen probleem. \nAls eea niet lukt met de ssd, kan ik de ssd voor mijn andere netbook gebruiken. Mijn vraag is, in welke volgorde ik moet werken?
Link naar reactie
Backup maken van je persoonlijke gegevens op een extern medium.\nDVD W7 plaatsen in een externe usb dvd speler, of op een andere pc een usb stick maken die bootable is met W7. \nIn het bios instellen waarvan je wilt opstarten en installeren.\nDaarna updaten, drivers fixen en data terug zetten. \n\nIk zou er dan W7 starter op zetten. De lichtste versie van W7 die je veel op latere netbooks terug vindt. \nMaar ik vermoed, dat je met de vervanging van 1 Gb naar 2 GB geheugen een goedkopere oplossing hebt, om het ding met W7 te draaien. \n\nEen ssd kan veel, maar het ding blijft 1 Gb geheugen en een Intel® Atom N270 cputje hebben. \n\nNiek
Link naar reactie
Er bestaat zover ik weet geen upgrade van XP naar Windows 7, dus met XP heb je niets meer te maken, dus dat wordt makkelijk. \r\nZorg dat je de bestanden van je oude schijf op bereikbaar medium hebt gezet, want je houdt straks natuurlijk een \'kale\' harde schijf over, of je hebt daarvoor een SATA > USB adapter in huis.\r\n\r\nIn het heel kort:\r\n* Eerst de SSD inbouwen.\r\n* Dan in het BIOS (of op de juiste wijze voor jouw laptop) instellen dat je van CD/DVD wilt opstarten, dus die drive als eerste in de bootvolgorde zetten.\r\n* Dan DVD er in er opstarten.\r\n\r\nDrivers moet niet zo\'n probleem zijn denk ik, Windows zal de meesten hebben, het is tenslotte een [I]upgrade[/I]. Ontbrekende drivers ([SIZE=\"4\"][COLOR=\"orange\"] ![/COLOR] [/SIZE]gele waarschuwingen in Apparaatbeheer) zijn uiteindelijk op de Asus site te zoeken.
Link naar reactie
Nee, ik heb een externe DVD lezer/brander en ik heb ook 2 gb geheugen (heb er destijds al 1 gb bij latenn zetten)\nIk weet nog niet precies wat ik moet doen, ok ssd inbouwen, bios instellen opstarten van cd. W7 in DVD speler en laten draaien. Werken dan alle usb poorten, muis, etc of moet ik dan de originele DVD van ASUS (Met XP, maar ook met alle drivers) nog draaien of moet ik nde drivers van de ASUS site halen?
Link naar reactie
Dat weet Niek beter, maar ik neem aan dat je in de bootvolgorde een USB opslag apparaat kunt instellen voor eerste boot. Drivers daarvoor zijn niet nodig. Muis- en keyboard-drivers b.v. zitten op die DVD, welke een klein besturingssysteem heeft geladen.\n\nKijken of dit bovenstaande zo werkt kan je wel doen nog vóór het installeren van de SSD, als testje of de opstart van DVD werkt; je kan tenslotte dan de installatie afzeggen voordat deze begint.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Yep je zal USB als eerste boot moeten zetten. Verder kan je hem vaak het beste even met utp kabel aan het internet hangen. \nTegen dat tijd dat je alle updates hebt binnen gehaald, zullen de meeste drivers er ook tussen zitten. Hou rekening met een servicepack 1 en daarna nog een 200 updates die in groepjes binnen komen. \nNa afloop bekijk je e.e.a. in apparaat beheer. Mis je iets dan zoeken op de Asus website, maar ik vermoed dat asus geen drivers voor W7 in huis heeft, voor een netbook waar XP opstond bij aankoop.\nDat hoeft de goede werking met W7 overigens niet te beïnvloeden.\n\nNiek
Link naar reactie
Nog even gekeken op de site van Asus. Ze kennen hem wel met Windows 7 32bit (64bit heeft ook geen zin). Maar de drivers moeten bij Microsoft vandaan komen, want Asus levert alleen een aantal bios updates (laatste in 2009) en een manual.\nIk heb er hier ook wel op W7 starter gezet van die Eeepc\'s. Heb daar een speciaal usb stickje voor gemaakt, met W7 starter. Vliegt erop.\n\nNiek
Link naar reactie
Zou er linux opzetten en mocht je voor wat specifieks nog je XP nodig zijn bijv. je navigatie software kun je dat in virtualbox draaien.\nMaar XP was altijd al kwetsbaarder dan de nieuwere versies en lag je er ook niet wakker van. browser gebruiken die wel updates krijgt en virusscanner wordt nog tot ergens in 2015 ondersteund en anders ook van een andere partij.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Er zit al een ssd in en er staat windows 7 op. Om een of andere reden lukt het me niet de ssd te verdelen in c en d partitie. Is ook niet echt nodig. Het netboekje is de familie vakantie laptop.\nWerkt overigens prima ( op de asus knopjes na dan) Hij is wel flink sneller dan vroeger, maar er staat nu natuurlijk wel veel minder op.
Link naar reactie
[QUOTE=Desperado;652035]Welke knopjes bedoel je ?? Toetsenbord ??[/QUOTE]\n\nLaptops hebben meestal een setje toetsen om onder meer volume te regelen, sneltoetsen voor bepaalde programma\'s, om je wifi snel uit te kunnen zetten, dat soort zaken. Meestal heb je daar aan de standaard drivers niet voldoende en moeten er drivers van de fabrikant van die hardware bij.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[QUOTE=spaansebrabander;652032]Het werkt goed, alleen de knopjes van de laptop werken niet zoals voorheen. Heb contact gehad met Asus en die hebben me een programmaatje gestuurd, maar dat helpt niet. Daarna de man van Asus nog 3 x gemaild, maar die antwoordt niet meer. Jammer, want ik had juist uitstekende ervaringen met asus.[/QUOTE]Hier staat eea op een rij:\r\n[url]http://kteck.ca/pages/posts/windows-7-on-asus-eee-pc-1000h-series-18.php[/url]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...