Ga naar inhoud

Schijfstructuur beschadigd: herstelcommando's


Aanbevolen berichten

** nb. ben recent al met dit probleem beziggeweest, maar tot op heden geen oplossing gevonden - graag leg ik dit probleem hier nog \'ns neer in de hoop dat er experts zijn die mij weer verder kunnen helpen.\nHeb e.e.a. samengevat **\n\nVia Opstartherstel/opdrachtprompt probeer ik de schijfstructuur te herstellen m.b.v. diverse commando\'s.\n\nNu kwam ik deze instructie tegen, maar deze vormt voor mij helaas geen oplossing op dit moment omdat blijkbaar commando\'s niet als zodanig herkend worden (\'... is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file\'):\n\n 1. click on your start menu and open the run dialog.\n2. type \"cmd\" and return (note: dont enter quotes)\n3. Next type \"fsutil dirty query e:\"\n4. If the return message indicates that the volume is dirty go to step 5\n5. Next type \"chkdsk e: /f /x\"\n6. After that finshes repeat step 3.\n7. If it is no longer dirty then reboot and you should notice no more\nckdisk. \n \n \n Wat kan ik eventueel doen in dit stadium?\n[B]\nHet probleem is ontstaan na een mislukte actie van Partition Magic. Ik kan de computer dus niet meer benaderen via Windows\n[/B]\nMet de PATH opdracht bleek X:\\WINDOWS\\SYSTEM32 weergegeven te worden. \nDeze X kan ik niet wijzigen in C. Ook kan ik het aangegeven teken achter SYSTEM32 (nl. >) niet wijzigen in een ;chkdsk ziet dus alleen de aparte partitie (10 Gb - met herstelbestanden?). Die is ook ok (is ook niets mee gebeurd). Maar verder krijg ik dus alleen deze melding als ik van X > C maak met hetzelfde pad: \'C:\\Windows\\System32 is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file\'. \n\nInmiddels beide partities van betreffende HD laten checken via Ghost (bestandssysteemfouten en beschadigde sectoren opsporen en herstellen) en afzonderlijk met HDD regenerator. Geen fouten gevonden. Met Ghost kan ik ook van beide partities de gehele mappenstructuur bekijken en de driveletters zijn ook ongewijzigd. \n\nnb. Met Ghost heb ik nog een reeks tools tot m\'n beschikking (waarvan de meeste me weinig tot niets zeggen). \nZo kan ik bijv. partitietabellen editen.\n\nNog \'n aanvulling: via Opstartherstel/Startup repair krijg ik de foutmelding: \'(rood kruis) The exception Breakpoint. A breakpoint had been reached. (0x80000003) occured at the application at location 0x73b2764a. Click on OK to terminate the program. \n\n\nDit is zo\'n beetje de actuele situatie qua dingen die ik geprobeerd heb.
Link naar reactie
  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Je komt zo te lezen wel in een opdrachtprompt. Waar komt dat dan vandaan? Via F8? In dat geval moet je weten dat de schijven dan andere schijfletters krijgen dan normaal. Dat moet je niet proberen te wijzigen, maar even achterhalen welke letter de C-schijf nu heeft en daar de betreffende commando\'s op los laten. Meestal schuift alles 1 letter op.
Link naar reactie
Dat klopt. Onder systeemherstel is deze te vinden. Op dit moment wordt alleen de eerste (verborgen) partitie gevonden waar - ik meen - de herstelbestanden op staan.\nchkdsk checkt alleen deze partitie en die is dus ok omdat er niets mee gebeurd is.\n\nHelaas kan ik dus niet van de X:\\windows\\system32 een C: of D:\\windows\\system32 (plus een utility of command) maken. Valt niet te wijzigen.\n\nnb. niet via F8. Als ik in dit stadium de laptop aanzet ga ik automatisch naar Opstartherstel en begint de schijfcontrole van mappen/bestanden etc. Hier komt dus niets uit, omdat op dit punt de schijf niet te zien is o.i.d.
Link naar reactie
Wat is dan het doel van je actie? \nAls de schijf niet meer goed is, zal je hem moeten vervangen en daarna Windows weer kunnen installeren. \nCommando\'s uit laten voeren op een kapotte schijf, zal de schade hoogst waarschijnlijk alleen maar groter maken. Nu kan je er later misschien nog data afhalen via een usb/sata adapter. \nNiek
Link naar reactie
Data heb ik al veiliggesteld via Ghost, waarbij ik dus de gehele mappenstructuur kan zien (en kopiëren).\nDe schijf als zodanig lijkt me beschadigd, maar wel op een of andere manier te repareren. Helaas dus niet vanuit een Windowsomgeving. Dat is eigenlijk mijn vraag.\nVanuit de opstartconsole zijn de commando\'s dus helaas niet te vinden omdat de schijf blijkbaar niet gezien wordt. De system32map kan dus niet benaderd worden. Heb ook al een aantal opstartbare hulpschijven gebrand met oa. Hirensboot en meer van die dingen, maar helaas leidt het allemaal nergens toe.\nHDDregenerator gedraaid en geen fouten gevonden.\n\nDus: waar zit hem de kneep in dit geval?
Link naar reactie
De harde schijf zal gewoon de oorzaak zijn. Dus vervang die.\nEen slechte harde schijf is nooit te repareren.\nVoor de eerste serie beschadigde blokken, worden reserve blokken ingezet. Als die op zijn houdt het op en moet je vervangen.\nMocht je er niet zelf uitkomen, stuur me een prive bericht. Ik woon in Westland.\n\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=Chopra;649893]Helaas kan ik dus niet van de X:\\windows\\system32 een C: of D:\\windows\\system32 (plus een utility of command) maken. Valt niet te wijzigen.\r\n[/QUOTE]\r\nToets [B]c:[/B] dan wel [B]d:[/B] gevolgd door enter. Met [B]dir[/B] kun je zien wat er in een map zit, om te zien of je op de goede plek aanbeland bent.
Link naar reactie
Die X:\\windows\\system32 is een Windows Recovery System wat op een RAMdisk is geplaatst, X: is de RAM-drive.\n\nMisschien dat het programma diskpart er op staat:\ntype [B]diskpart[/B], en dat brengt je bij de diskpart prompt. Daar type je\n[B]list vol [/B] \nwat je een overzicht geeft van de partities. Maar je zal misschien niet veel vinden, gebruik het alleen om even te kijken.\n(Type \'[I]?[/I]\' om de reeks opdrachten te zien, en \'[I]exit[/I]\' om de diskpart prompt weer te verlaten. Het is wat schipperen voor je door hebt hoe dat allemaal werkt)\n\nWeer terug aan de gewone prompt:\nvond je wel een volume (b.v. [B]c:[/B]) dan hoef je alleen c: te typen om die partitie actief aan de prompt te maken. Wisselen van disk is dus het typen van de stationsletter aan de gewone prompt. \nZou je een directory overzicht willen van de root van C: dan gebruik je vanuit welk punt dan ook de opdracht:\n[B]dir c:\\[/B]\n\n\nKleine kans dat de bootsector verstoord is geraakt.\nTestdisk heeft een mogelijkheid om de bootsector te checken:\n\n[url=http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download][U]Testdisk[/U][/url]\n[url=http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step][U]Uitleg Testdisk[/U][/url]\n\nTestdisk staat o.a. op [url]http://www.ultimatebootcd.com/[/url]\n\nLet op, Testdisk is een krachtig programma, elke stap moet je weloverwogen doen.\n\n1.Start Testdisk en druk Enter.\n2.Kies de juiste schijf en druk 2x Enter.\n3.Kies \'[I]Advanced[/I]\' en druk Enter.\n4.Zorg dat \'[I]Boot[/I]\' geselecteerd staat en druk Enter.\n\nKijk hier of de bootsectors \'[I]identical[/I]\' of \'[I]not identical[/I]\' zijn.\nZijn ze niet identical[B]:[/B]\ner zit daar een optie om, in geval van \'[I]Not identical[/I]\', de backup van de bootsector terug te plaatsen, maar (!) lees goed welke van de twee opties je nodig hebt; de andere optie is om een backup te maken, en kies je die dan schrijf je de beschadigde over de backup, en dat wil je absoluut niet. Lees goed op de onderste regel het verschil, want het staat er naar mijn idee een beetje cryptisch....)\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
[quote]Met de PATH opdracht bleek X:\\WINDOWS\\SYSTEM32 weergegeven te worden.\nDeze X kan ik niet wijzigen in C. Ook kan ik het aangegeven teken achter SYSTEM32 (nl. >) niet wijzigen in een ;chkdsk ziet dus alleen de aparte partitie (10 Gb - met herstelbestanden?). Die is ook ok (is ook niets mee gebeurd). Maar verder krijg ik dus alleen deze melding als ik van X > C maak met hetzelfde pad: \'C:\\Windows\\System32 is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file\'. \n[/quote]\nPath opdracht heb je hier totaal niet voor nodig, tenzij je dat kan uitleggen, b.v. wat je hier wilt bewerkstelligen.\n\nWanneer je aan de prompt van partitie wilt wisselen, b.v. je staat op [B]X:\\>[/B] (die > doet eigenlijk niets) of [B]X:\\windows\\system32>[/B] en je wilt op de C: partitie zijn, dan type je alleen maar [B]C:[/B] en drukt op Enter. Als C: bestaat, dan wordt die partitie actief voor je prompt, en zie je b.v. [B]C:\\>[/B]\n\nDie [B]>[/B] zegt alleen \"[I]Hier begint de opdrachtregel...[/I]\".\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
@Foobar: C:\\ en D:\\ worden i.i.g. gezien.\n@Erik: Testdisk uitleg gelezen, maar voor mij niet te vertalen naar een werkend iets. Lijkt me nogal lastig. Ik begrijp niet alle stappen. Na naar E: te zijn gegaan achter de prompt TestDisk.exe getypt, maar is niet correct (wordt niet herkend als opdracht) Ik doe ongetwijfeld iets verkeerd. [B]Correctie:[/B] via E en dir toch het bestand gevonden en geactiveerd.\nIk krijg nu de opties te zien.\n\nDiskpart blijkt er idd op te staan. Met list vol krijg ik keurig alle schijven te zien (t/m het CDromstation) Alle hebben de status healthy. Alle commando\'s gevonden.\nSchijf testdisk heeft letter E gekregen, hier naar over geschakeld en de lijst commando\'s komt weer tevoorschijn.
Link naar reactie
Vista Home Premium (niet 100% zeker van) 32 bit.\n\nAls ik opstart krijg ik de optie Opstartherstel of Windows normaal starten.\nSchijfcontrole start niet vanzelf, maar ik krijg opties te zien (prompt/backup terugzetten/memtest meen ik, etc.)\nfsutil kwam uit een eerdere discussie en is net als path meegekomen in de samenvatting (deze thread).\nAls ik Windows laat booten gebeurt er helemaal niets, scherm blijft zwart.
Link naar reactie
Wat heeft Opstartherstel voor resultaat ?\r\nIk neem ook aan dat je geen Vista DVD hebt, en dat menu via F8 in beeld gekregen hebt ?\r\n\r\nVeilige Modus neem ik aan ook een zwart scherm ?\r\n\r\nchkdsk moet in dit geval altijd een schijfletter meekrijgen om de juiste partitie te kunnen gaan scannen, ik denk dat je dat nog niet geprobeerd hebt. Dus... via [B]diskpart > list vol[/B] heb je gevonden welke schijfletter de partitie heeft, waarschijnlijk gewoon c:, dan geef je de opdracht[B]:[/B]\r\n[CODE]chkdsk c: /r[/CODE]\r\nEn dat duurt 1 à 2 uur, afhankelijk van de grootte.\r\n\r\n(B.t.w., ik hou het wel voor gezien vandaag ;) )
Link naar reactie
Resultaat Opstartherstel is nihil, in die zin dat de schijfcontrole in een soort loop beland en uiteindelijk een foutmelding geeft (tekst: eerder genoemd). \nIk heb originele DVD\'s maar daar krijg ik werkelijk niets van te zien. Heb in m\'n pogingen MET de Vista DVD er in idd via F8 keuzescherm gekregen maar leidde slechts tot keuze voor opstartherstel of windows normaal starten.\n\nchkdsk c: /r leidt, ondanks dat de volumes correct weergegeven worden, slechts tot de lijst met commando\'s.
Link naar reactie
Originele DVD\'s moeten werken. Maar die hebben weer niets met F8 tijdens opstarten te maken, F8 als ingang naar dat opstartmenu werkt alleen als Windows vanaf de harde schijf start, wat die dus blijkbaar toen ook gedaan heeft. Als je vanaf DVD opstart is F8 geen optie, je komt gewoon gelijk in een GUI van Windows.Blijkbaar ben je nog nooit van DVD opgestart.\n[url]https://kb.wisc.edu/helpdesk/page.php?id=6565[/url]\n\nWel in het BIOS aangeven (en gesaved, meestal met F10) dat je de CD/DVD als eerste bootdevice wilt, of soms moet je in het eerste- of tweede opstartscherm (ook) een knop hiervoor drukken om vanaf CD/DVD op te starten.\nProbeer dat alsjeblieft nog, dat moet namelijk kunnen werken.\n\n\nMaar ja, naast dit bovenstaande, dat een [B]chkdsk c: /r[/B] niet wil werken.... dat klopt ook al niet. Misschien toch iets wat C: niet ziet.\n\nAls je aan een prompt bent (even in het midden latend of dit via het opstartmenu ( F8 ) van Windows is, of in de herstelconsole vanaf de DVD), wat staat er dan exact aan de prompt ? Waarschijnlijk die [B]X:\\windows\\system32>[/B] ?\nDoe het volgende, en vertel exact wat er daarna komt te staan[B]:[/B] type \n[B]C:[/B]\nen druk Enter... wat staat er nu ?
Link naar reactie
Hi Erik, bijkomstig punt is dat het CDromstation niet 100% is. Maar na nog wat nieuwe/vreemde dingen te hebben gezien (soort elkaar in Eng/NL afwisselend keuzemenu t.b.v. herstel) inmiddels de partitie kunnen verwijderen en de install van Windows kunnen starten. Deze is nu in de laatste fase, dus ik heb goede hoop.\n\nMet dank voor je laatste tips, maar die hoef ik hoogstwaarschijnlijk niet meer uit te voeren :-)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...