Ga naar inhoud

Windows 7 nieuwe partitie maken


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Als voorbereiding op de installatie van een SSD wil ik zoveel mogelijk DATA van mijn C-schijf verplaatsen.\r\nDaartoe op hetzelfde volume van (1,5T) met schijfbeheer 0,5T vrijgemaakt.\r\nDat gaat goed en mij huidige C-schijf is nog voor 30% vrij.\r\nVan de vrijgekomen ruimte wil een een \"DATA\"-schijf maken.\r\nIk klik in schijfbeheer rechts op het Niet-toegewezen deel en kies voor een nieuw eenvoudig volume.\r\nIn de wizard kies ik vervolgens voor de door de wizard zelf voorgestelde maximale grootte van 499999 MB.\r\nIk wijs vervolgens een vrije stationsletter (J) toe en kies dan voor NTSF met standaard clustergrootte.\r\nNa beëindiging van de wizard wordt ik gewaarschuwd: dat de geselecteerde schijven worden omgezet in dynamische schijven waarvan ik niet meer op kan starten(ik neen toch aan dat dat alleen geldt voor het nieuw te creëren volume). Als ik dan door ga, volgt er een foutmelding dat er onvoldoende schijfruimte beschikbaar is om deze bewerking te voltooien. \r\n\r\nDan gaat bij mij even het licht uit omdat ik keurig binnen de door de wizard aangegeven grenzen ben gebleven en ik zou niet weten wat voor ruimte deze bewerking dan verder nog nodig heeft.\r\n\r\nKan iemand mij het licht weer laten zien, wat doe ik verkeerd?\r\n\r\nPaul
Link naar reactie
Op elk volume kunnen in principe niet meer dan 4 partities worden aangemaakt. Daarna beging het gezeur over dynamische schijven. Persoonlijk ben ik daar geen voorstander van. \nAls je straks W7 (of W8) op je ssd hebt geïnstalleerd, sluit je de oude C. schijf weer aan, trek je hem leeg en formatteert dat ding. Daarna kan je er dus zo gewenst 4 partities op aanmaken met W7/8\n\nNiek
Link naar reactie
De beperking is vier primaire parities. Wil je meer, dan kun je uitgebreide parities aanmaken. Of een enkele uitgebreide, met daarin meerdere logische schijven. Dynamisch of niet heeft daar niets mee te maken. Er is hier dus iets anders aan de hand.\n\nMaar ik zou inderdaad ook windows vers op de ssd installeren, data backuppen op externe schijf, daarna de oude schijf formattere en de data terugplaatsen.
Link naar reactie
Het klopt inderdaad dat dit de vijfde partitie zou worden. Er zijn twee kleine door het systeem in gebruik zonder gekoppelde driveletter. Daarnaast is er al een recover-partitie.\nLiefst zou ik inderdaad schoon installeren, maar W8 zit hier voorgeinstalleerd op met een mogelijk om fabrieksinstellingen terug te rollen vanuit de recover-partitie. Ik denk daarom dat een schone installatie niet gemakkelijk zal zijn.\nIk denk dat in de recover-partitie dan maar tijdelijk oprek om daar zoveel mogelijk data te plaatsen en C te beperken tot de noodzakelijke windowszaken. Die C moet dan uiteindelijk naar de SSD toe met een hulpprogramma.\nDaarna kan de data weer terug naar de oude C-partitie en de recover-partitie weer blijven wat hij nu ook is.
Link naar reactie
Maak van een partitie die ernaast zit een extended en breidt hem uit tot de unallocated space er ook inzit, en maak daarin een logisch station, die er eerder inzat zal dat nu ook zijn.\r\n\r\nMax. 4 primaire waarvan er eentje extended kan zijn waar weer ma. 255 logische stations in kunnen.\r\n\r\nDe tool ervoor.\r\n[url]http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html[/url]
Link naar reactie
Dat klinkt als een mooie optie maar roept bij mij als relatieve leek wat vragen op.\r\nKan ik vanuit mijn bestaande windows-installatie recover-dvd\'s maken (en zo ja hoe dan) of is het een kwestie van de \"factory\"-files uit de recover-partitie op DVD\'s zetten en kan de bootmanager daar dan mee omgaan?\r\n\r\nOndanks dat ik dan heel veel software opnieuw moet installeren levert het wel een mooie schone installatie (en meteen een grote schoonmaak in mijn software) op. Ook dat is een aantrekkelijk idee.
Link naar reactie
Als er een recover partitie is, is het in principe een merk pc. Als je via zoekt naar een map van de fabrikant, zal je daar een optie vinden op die dvd\'s met fabriek instellingen te branden. Trek er wel een uurtje of 2 a 3 voor uit. \nEn ongeacht de bios instellingen: Als je de pc opstart met ALEEN de nieuwe ssd erin en de eerste recovery dvd, zal hij zonder meer automatisch opstarten vanaf de recovery dvd en netjes je systeem weer klaar zetten. \n\nNiek
Link naar reactie
Als je een OEM dvd hebt van windows 7 kun je gewoon de recovery partitie weggooien en de dvd gebruiken.\nDe key die je nodig hebt staat,als het goed is,ergens op de kast.\nBen je meteen van de bloatware af als windows 7 opnieuw geinstalleerd moet worden.\nDe dvd is [URL=\"http://www.softpedia.com/progDownload/Windows-7-Download-118183.html\"]hier[/URL] te downloaden.\nIk weet de Nederlandse home premium staat er niet tussen,gewoon een andere Nederlandse versie downloaden \n(let op 32-of 64-bit) en [URL=\"http://www.softwareok.com/?seite=faq-Win-7&faq=41\"]deze[/URL] oplossing gebruiken.\n\nOverigens: Het is altijd verstandig meerdere partities te gebruiken: 1 waar windows en geinstalleerde programma\'s op staan en een data partitie waar je onvervangbare bestanden op staan.\nIn TS starter zijn geval kan je de SSD als c: gebruiken de HDD als data schijf
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...